«Моя 13-річна донька раптом наче подорослішала: йде до школи — чепуриться. Приходить додому — одразу ж записує щось у свій особистий щоденник, а потім сідає за уроки без примусу і нагадувань. «Я ж не хочу в його очах виглядати дурепою», — якось зізналася вона мені. По замріяних очах, по рожевих щічках я зрозуміла: донечка закохалася! Як їй допомогти?


Марія А.


Прилуки Чернігівської області».

Консультує науковий співробітник Інституту психології імені Г. Костюка АПН України Тетяна ГУРЛЄВА.
— Коханню часто передує закоханість, яка з часом може зникнути без сліду або навпаки, перерости у справжнє почуття. У підлітковому віці потяг душі, розуму й тіла, а також переживання щодо цього значною мірою автономні, і дитина не може їх об’єднати. З одного боку, її інтригує тяжіння тілесних контактів, з другого — любов-мрія, романтизм міжстатевих взаємин. Тобто підліткові ще не доступне поєднання сексу (фізичної, чуттєвої насолоди) та кохання (емоційної близькості). Адже справжнє, зріле статеве кохання — це гармонійне поєднання душі і плоті.
Він тільки-но вчиться поєднувати романтизм і сексуальний потяг. Це непросто, бо породжує сильні внутрішні суперечності, сумніви, навіть страждання. «Що у мене за любов, коли мій хлопець снився мені у та-ко-му вигляді?! Я його поважаю, і не хочу таке бачити, навіть уві сні!», — розповідає юна Джульєтта. Неповажне ставлення дорослих до проявів фізичного кохання може стати для підлітка причиною серйозних переживань. Якщо дівчина чує від дорослих: «Кохання — це тільки красиві слова, а насправді всі думають лише про ліжко» — то покохавши, вона зречеться свого почуття, сховає його, аби не стати «розпусницею» і «повією».
Ніжна прихильність, чуттєвий потяг разом з моральною чистотою та самоконтролем — все це позитивні супутники почуття закоханості. Але якщо дотримання таких вимог веде до штучної ізоляції від коханої людини, а тим більш до свідомого відхилення чуттєвості як «брудної» — виникає загроза платонічної любові (вона, на думку філософа В. Соловйова, є такою ж аномалією, як і любов суто фізична).
Якщо ваша дівчинка виявляє зацікавленість до конкретного хлопця, варто допомогти їй розгледіти його особистісні якості, індивідуальність. І підказати, як будувати стосунки на основі взаємної поваги, інтересу до особистості, творчого розвитку. Важливо навчити дівчину не забувати й про себе: наче з боку спостерігати за собою і порухами власної душі, контролювати свої думки, слова і вчинки. Особливо якщо хлопець має сумнівну репутацію «казанови», поведінка якого може спровокувати роздратування, гнів, ревнощі чи афективні дії. Дівчинці важко володіти собою, коли вона натикається і на відвертий цинізм, грубіть, нахабство «місцевого хулігана». Здатність розгледіти за показовою брутальністю юнака чесні наміри і справжні почуття, а за гарними, улесливими словами — підступність — формується не одразу, і вимагає від дівчинки поваги до себе і спостережливості. Якщо донька довіряє батькам, то їхні поради та життєвий досвід обов’язково стануть у нагоді.
Донька авторки листа перебуває на етапі самовиховання, котрий є найважливішим для розвитку здатності кохати по-справжньому. Вже сьогодні вона підносить себе на ту висоту, де неповага, егоїзм, зухвалість і безвідповідальність у стосунках стають неможливими. Навіть якщо її почуття до того хлопця розвіється або ж вона розчарується, її вже не покине почуття власної гідності, причетності до творення своєї долі і стосунків з іншою людиною.