На під’їзних коліях залізничного господарства калуського хімічного підприємства ЗАТ «Лукор», а також на станціях Калуш і Рожнятів скупчилась значна кількість цистерн і вагонів з вибухонебезпечними речовинами — хлором, хлорвінілом, пропіленом, а також порожніх, в яких була сировина для ведення технологічних процесів. Вони стоять без руху під гарячим червневим сонцем і, на мій погляд, є загрозою екологічної катастрофи.

Цистерни з вибухонебезпечними речовинами стали заручниками конфлікту, який виник між Львівською залізницею і ЗАТ «Лукор». Сторони звинувачують одна одну в тому, що саме вони своїми діями створили вкрай небезпечну ситуацію. Ще наприкінці травня прес-служба Львівської залізниці поширила повідомлення під назвою «Кому держава, а кому — рейка іржава», в якому, по суті, обгрунтовувалося, чому Львівська залізниця вимушена припинити відвантаження продукції ЗАТ «Лукор» та доставку її до споживачів. Основною причиною було те, що протягом тривалого часу ЗАТ «Лукор» утримує своє колійове та вагонне господарство «у вкрай незадовільному стані», що створює реальну загрозу безпеці руху на залізниці. У повідомленні перелічуються порушення, які виявили залізничники під час своїх перевірок на станціях Тимчасова та Кропивник. Утім, Львівська залізниця має претензії не лише до стану колій та рухомого складу, а й кваліфікації обслуговуючого персоналу підприємства. Як висновок — випуск поїздів ЗАТ на колії загального користування названо «суспільно небезпечним і недопустимим».

У цьому повідомленні було згадано між іншим і про ВАТ «Оріана», яке є співзасновником ЗАТ «Лукор» і «має перед державою (в особі Львівської залізниці) борг у розмірі 22 850 963,82 грн.». Цих порушень, на думку авторів повідомлення, а також боргів  більш ніж достатньо «для вжиття рішучих заходів прокуратури та інших правоохоронних органів».

Лукорівці на ситуацію дивляться по-іншому.

— Намір Львівської залізниці пояснити свої дії незадовільним станом справ у колійовому та вагонному господарстві ЗАТ «Лукор» може викликати хіба що подив, — зазначає керівник прес-центру ЗАТ «Лукор» Анатолій Гетьманчук у заяві, — зважаючи на те, що з часу створення товариства його керівництво постійно виділяє мільйони коштів, аби привести до належного стану своє залізничне господарство. Напрошується висновок, що керівництво залізниці без особливих причин прагне зупинити відвантаження продукції та змусити «Лукор» погасити борг за «Оріану». Але ж є узаконена процедура повернення цих боргів.

Тим часом «Лукор» зазнає великих збитків.

— Через припинення відвантаження нашої продукції і її великого скупчення на складах, під’їзних дорогах, станціях ми були просто вимушені майже наполовину зменшити навантаження на наших головних виробництвах, — каже заступник генерального директора ЗАТ «Лукор» Володимир Слюзар. — І це тоді, коли ми їх успішно ввели в дію після проведеного в травні капітального ремонту. Мало того, що підприємство вже зазнало збитків на десятки мільйонів гривень через вимушене зменшення навантажень, недопоставку продукції споживачам, так ми ще можемо через це втратити і ринок на продукцію, який з такими труднощами здобували. Уже сьогодні ми маємо десятки телеграм, дзвінків від споживачів з вимогами поставити їм продукцію, бо можлива зупинка виробництва.

На думку «лукорівців», цілком можлива у майбутньому зупинка виробництва «Лукор» може призвести і до соціальних проблем у регіоні, зважаючи на ту обставину, що тільки після виплати однієї місячної зарплати працівникам ЗАТ «Лукор» бюджет постійно збагачується більш як на два мільйони гривень. Але найстрашніше, що вся ця ситуація може призвести до важких екологічних наслідків — сотні цистерн з хлорними сполуками і хлором на залізничних коліях є міною сповільненої дії, яка може вибухнути в будь-який момент.

Чималих збитків від цієї ситуації зазнає і сама Львівська залізниця. Але історія між нею і ЗАТ «Лукор» поки що триває. І відчуття таке, що це тільки вершина айсберга...

Івано-Франківськ.