У Житомирському краєзнавчому музеї зберігається колекція писанок — одна з найбільших і найдавніших в Україні. Деяким зразкам уже сто років. Перед Великоднем в обласному центрі експонувалася виставка «Арт-село-2003». Це був творчий звіт учасників проекту «Художній, культурний розвиток талановитих дітей сільської місцевості», що здійснювався на базі студії «Палітра» Будинку офіцерів. Обдаровані учні вивчали основи академічного малюнка, живопису, кераміки, комп’ютерної графіки. Виставка засвідчила, що увагу юних привернуло й писанкарство. Варто згадати минуле, порівняти...
Сто років тому
У старому зібранні — майже 1100 писанок. Хтозна, чи з’явилося б воно, якби не Товариство дослідників Волині (нагадаємо, Житомир був тоді центром Волинської губернії). Текст статуту було затверджено в Петербурзі в квітні 1900 року. А найдавніша писанка датована 1901 роком, бо етнографічна секція була однією з найактивніших. До речі, 1990 року Товариство дослідників Волині відродилося, об’єднавши краєзнавців-ентузіастів.
Колекція писанок особливо активно почала поповнюватися після того, як усім народним учителям, священикам, приватним особам розіслали опитні анкети. Так вивчали поширення, види орнаментів, барвники.
— За один лише 1909 рік таких анкет було розіслано 800, — розповіла завідуюча відділу краєзнавчого музею Любов Гарбузова. — Як свідчать старі інвентарні книги, фельдшер на прізвище Теплогарячий передав 197 писанок з Овруцького повіту. Відгукнулися й інші ентузіасти. На жаль, через дві світові війни, які пронеслися над нашим краєм, частину музейних документів втрачено. Їздили до Інституту фольклору й етнографії в Київ. Там у рукописному фонді збереглися деякі матеріали з музею. Отже, вдалося документувати писанки, даних про які в наших фондах немає.
Граблі з квіточками
У музеї Любов Григорівна вже 23 роки, тож про минуле й сучасне великодньої писанки знає дуже багато. Цікаво розповідає про те, якими бувають орнаменти. Ось назви тільки деяких з тих, що входять до предметно-побутової групи: граблі з квіточками, бочечка, бочечка й дубовий листочок, вітрячок, вікна, драбинка, човники, гладишки, гребінчики, вилочки. А назву васажок уже й пояснювати треба. Це така сумка, яку через сідло перекидали, — і вперед, у дорогу...
— Ось він, цей васажок, на писанці з Великих Коровинців Житомирського повіту, — показує Любов Григорівна. — А це — розпис чорним воском. Є і крапанки...
Чесно кажучи, для людини непосвяченої — то просто загадкові орнаменти. Але писанка — не просто розмальоване яйце, а символ продовження життя. І візерунки треба вміти читати. Адже витоки їх дуже давні. В них уявлення наших предків про життя, їхні сподівання, заклинання.
— Ось дивіться, — дістає Любов Григорівна журнал, де вміщено її дослідження про вишивки. — В орнаментах, створених вишивальницями, і тими, що на писанках, є багато схожого. І це не випадково. На цій писанці —стилізоване дерево життя. Орнамент з такою ідеєю поширений у різних народів. А ось черепаха — з Дідковичів, що поблизу Коростеня. Схоже можна побачити в Мексиці і в Греції, на Близькому Сході. А ось так у Великих Коровинцях трансформувався солярний знак, теж дуже відомий у світі. А створювали ці писанки люди не за книгами та журналами, а зашкарублими від праці руками в глибинці, за тими зразками, що передавалися з покоління в покоління.
І став «ворогом народу»...
Ці легесенькі і крихкі музейні експонати рідко виставляються на загальний огляд. У спеціальній шафі є шухляди, в них — спеціальні ємності для писанок. В музеї намагаються підтримувати в них необхідні температуру й вологість. А ще ці експонати бояться світла — барвники вигоряють. Але кілька років тому деякі писанки разом з вишиванками відправили в Дідковичі Коростенського району. Дивилися люди на цю виставку, дивувалися — і не пізнавали. Хоч знайшовся навіть чоловік, якого вчив колись у школі Никанор Дмитрук. Саме з іменем цього відомого етнографа був пов’язаний той своєрідний експеримент із виїзною виставкою. Адже в двадцяті роки він, полишивши музей, поїхав на два роки в Дідковичі — вчителювати. Спеціально для того, щоб провести монографічне вивчення села. Тобто всебічно проаналізувати ремесла, побут, вірування, звичаї, народну медицину тощо. Тоді й зібрав тут багато цікавих експонатів, у тому числі й писанки. Не тільки імена та прізвища, а навіть вуличні прізвиська авторів вказано. Самих людей ветерани згадували. А от те, що ці експонати з їхнього села, було дивиною. В колишньому осередку килимарства, писанкарства та вишивання давні традиції втрачено...
Никанор Дмитрук, фанатично відданий етнографії, був розстріляний як «ворог народу». Його правнука житомиряни знайшли в Росії, у Новгороді. Він привіз ксерокопії документів свого прадіда.
* * *
Житомирянка, яка на самому початку 90-х навчалася рік в американській школі за програмою обміну, після приїзду ділилася враженнями. Особливо її здивувало те, що на півночі США, в маленькому містечку, де до неї, мабуть, жодного представника України не було, у школі юні американці мали змогу відвідувати заняття з розпису української писанки. Якщо їм це цікаво, то чому ми маємо забувати свої традиції?
Житомир.