Професійно-технічне навчання на сьогодні є чи не найслабшою ланкою в загальнодержавній системі освіти. Воно тісно пов’язано з виробництвом, тому економічні проблеми впливають на неї найбільше. За останнє десятиріччя кількість професійно-технічних навчальних закладів у державі скоротилася приблизно на чверть, а кількість учнів — з 647 до 478 тисяч. Фінансування наполовину від потреби, хронічна заборгованість призводять до призупинення діяльності закладів та негативно впливають на навчальний процес і якість підготовки фахівців. Гостро стоїть проблема оновлення матеріально-технічної бази. Кожне третє училище потребує капітального ремонту. Лише десять відсотків обладнання відповідає сучасним вимогам. Не менші проблеми пов’язані з оновленням педагогічного персоналу, оподаткуванням навчальних закладів та працевлаштуванням випускників.
З огляду на це актуальність парламентських слухань «Про стан і проблеми розвитку професійно-технічної освіти та удосконалення законодавства», проведених Комітетом Верховної Ради з питань науки та освіти, сумніву не викликає. Освітяни з усіх регіонів країни, представники потужних виробничих підприємств, народні депутати зібралися, за словами голови комітету Станіслава Ніколаєнко, «не проливати сльози, не ремствувати на життя, а чітко й тверезо вирішити, що нам робити і як діяти далі».
Високий рівень дискусії та конкретність вироблених рекомендацій обумовила присутність на слуханнях заступника Голови ВР Олександра Зінченка, Міністра науки та освіти Василя Кременя, представників міністерств та парламентських комітетів, причетних до вирішення усього комплексу проблем, пов’язаних з темою.
Під час обговорення було наголошено на необхідності змін у підходах до професійно-технічної освіти, яких вимагають зміни в структурі виробництва. Зокрема, підкреслювалася потрібність нового механізму взаємодії закладів освіти з роботодавцями. Тим паче що керівництво найпотужніших виробничих підприємств не тільки розуміє важливість системи професійно-технічної освіти, а й готове вкладати кошти у її розвиток. Але для цього потрібні зміни законодавства.
Учасники слухань розробили рекомендації щодо конкретних кроків з вирішення всього комплексу проблем у галузі професійно-технічного навчання. Продовжити розгляд питання у Верховній Раді заплановано на день уряду, який відбудеться 11 березня цього року.