Так прокоментував директор Київського бюро з технічної інвентаризації Василь Сенчук рішення Міністерства юстиції про запровадження тимчасового реєстру прав власності на нерухомість.
Скажете, накипіло? Можливо. Скажете, невчасно? Аніскільки. Бо це було сказано під час «круглого столу», ініційованого уже вп’яте (!) Комітетом з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій, щоб виробити законодавчі аспекти реєстрації прав власності на нерухоме майно. Нема сумніву, справа того варта.
Як зазначив голова комітету Станіслав Гуренко, відсутність єдиної державної системи реєстрації прав власності як такої гальмує надходження у країну інвестицій та економічний розвиток. Його підтримали. До того ж це фактично ставить під сумнів реалізацію конституційних прав людини. Але на шляху створення такої системи стоять наболілі проблеми. Такі складні, що начальник управління Держкомзему Микола Лихогруд зауважив: воно й краще, що єдиного реєстру досі не створили...
А прозвучало це, як «воно і спокійніше». Перший заступник держсекретаря Міністерства економіки та з питань євроінтеграції Ігор Шумило констатував: на відміну від світової практики, у нас не додержують головних умов обліку прав власності. Це наявність єдиного реєстру землі та нерухомості, реєстрація, що зумовлена наявністю земельних ділянок, зосередження кадастрових, облікових, нотаріальних послуг в одній установі тощо.
Між іншим, досягненню оптимального законодавчого забезпечення цієї архіважливої процедури в Україні сприяють у рамках спеціального канадсько-українського законодавчого та міжурядового проекту. Одна з його учасників — Наталія Соколовська — задля експерименту пройшла шлях реєстрації своєї власності. Для цього їй потрібно було відкрити двері дев’яти інстанцій(!) Адже права на власність будівель і споруд реєструє бюро з технічної інвентаризації (БТІ), а оформляє право на землю — Держкомзем. Але над ними, між ними і під ними ще є виконкоми місцевих рад, житлово-експлуатаційні організації (кооперативи), опікунські ради і багато інших організацій, котрі встановлюють свої вимоги, обмежують терміни дії усіляких довідок, не узгоджених за формою і змістом.
Однак, як стало зрозуміло з виступу держсекретаря Міністерства юстиції Анатолія Зайця, на шляху створення єдиного реєстру прав власності стоять і серйозніші проблеми. Скажімо, який державний орган триматиме у себе єдиний реєстр? Нещодавнє рішення Міністерства юстиції перекласти на свої плечі ведення тимчасового реєстру нерухомості спричинило серед народних депутатів неоднозначну реакцію. Під час «круглого столу» підозри у міжвідомчій боротьбі за «шкуру ще не вбитого єдиного реєстру» тільки зміцнилися. Почалося з гострих запитань народного депутата Олександри Кужель: мовляв, якою рукою «юстиція» збирається продавати нерухомість, а якою реєструвати? А закінчилося лаконічним резюме директора Київського бюро з технічної інвентаризації Василя Сенчука: Мін’юст перебирає на себе частину наших законних прав. Тут він і сказав те, про що інші, схоже, думали: відбувається відвертий переоблік майнових прав перед запровадженням податку на нерухомість. А якими темпами, мимоволі проілюстрував Анатолій Заєць: лише п’ятнадцять БТІ, зокрема і столичне, не під’єднано до електронного реєстру Мін’юсту!
Думалося от про що. Зрозуміло, міжвідомча боротьба за право вести єдиний реєстр — це, крім іншого, боротьба за ду-у-у-же великі гроші як плату за послуги. Але хоч яке з відомств візьме гору, воно навряд чи гарантуватиме населенню відшкодування за неякісно надані послуги, що гіпотетично може обертатися величезними збитками. Нині, як слушно зауважив Ігор Шумило, держава не гарантує достовірності інформації, через що ми маємо несистемний, фрагментарний характер реєстрації прав власності. Це задовольняє грошовитих забудовників-інвесторів, які з допомогою місцевої влади відтісняють у глухий кут ринку нерухомості менш заможних квартирантів, з не меншими громадянськими правами. А що буде завтра, мають відповісти народні депутати.
На засіданні комітету, яке відбулося одразу по закінченні «круглого столу», заступник голови Володимир Матвєєв очолив робочу групу, яка з допомогою усіх зацікавлених відомств має узгодити один з трьох законопроектів зі створення державної єдиної системи реєстрації прав власності на нерухоме майно. А не вийде прийти до спільного знаменника (що найбільш вірогідно), депутатський корпус розглядатиме всі три законопроекти.