Сьогодні, 24 грудня, виповнюється десять років Державному підприємству обслуговування повітряного руху України (Украерорух). Майже ровесник незалежності нашої молодої держави, підприємство пройшло дуже непростий шлях становлення. Проте ініціатива та відданість справі допомогли в стислі терміни практично заново облаштувати повітряний простір України, в кілька разів збільшити обсяг аеронавігаційних послуг. Здобувши заслужений авторитет надійного і високопрофесійного партнера серед світової авіаційної громадськості, Украерорух водночас є прикладом успішного вітчизняного підприємства.

Коли Україна здобула незалежність, перед нею, як і кожною суверенною державою, постало питання найефективнішого використання свого повітряного простору. Треба було визначати його структуру, встановити згідно з рекомендованою міжнародною практикою правила польотів і процедур обслуговування повітряного руху (ОПР), узгодити з іншими державами та міжнародними авіаційними організаціями повітряні траси, організувати безпосереднє обслуговування повітряного руху своїм персоналом та власними засобами зв`язку, навігації та спостереження. А саме все це і становить основу національної аеронавігаційної системи.

Одним з перших кроків молодої незалежної держави було створення Державного підприємства обслуговування повітряного руху України («Украерорух»), яке нині відзначає свій 10-річний ювілей. Це було напрочуд вдале поєднання національних інтересів з міжнародними нормами, яке багато в чому обумовило успішне становлення національної аеронавігаційної системи.

З першого дня заснування підприємства генеральним директором Украероруху працював Кирило Поліщук аж до обрання його народним депутатом України (31 березня 2002 року). А починати йому і його команді однодумців довелося практично з нуля. Перед ними постали глобальні питання, які потребували обов`язкового розв`язання: ефективної реалізації потенціалу повітряного простору, створення умов для залучення максимальної кількості повітряних суден зарубіжних країн. Завдяки організації нової національної аеронавігаційної системи необлаштоване для світового авіаційного співтовариства українське небо повинно було перетворитися у привабливе та привітне.

Піонери Украероруху не засмучувалися, коли деякі, в тому числі і з авіаторів, вважали їх плани утопією. Певні підстави для такого ставлення були: технічні засоби системи обслуговування повітряного руху були не тільки застарілими, а й виробленими — у середньому їх знос становив 85 відсотків. Довжина міжнародних повітряних трас в нашому небі ледь сягала 6 тисяч кілометрів. Та й грошей на зарплату працівникам нового господарського самостійного підприємства не було де взяти. А його лідери забажали створити нову аеронавігаційну службу, зорієнтовану на найсучасніший європейський рівень!

Поступово їхня переконаність знаходила все більше прихильників. Авіадиспетчери на місцях, які тільки-но почали одержувати мізерну на ті часи зарплату, погодилися направляти прибуток, що залишається в розпорядженні підприємства, на його розвиток: модернізацію, підготовку кадрів. Побутові, житлові та інші проблеми — з їх розв`язанням люди були згодні почекати. Незабаром відчули результат — умови господарської самостійності значно розширили горизонти можливостей.

Повітряний простір України почав поступово облаштовуватися. Невдовзі Європейський банк реконструкції та розвитку надав кредит для фінансування проекту модернізації аеронавігаційної системи України. Це було не тільки визнанням світовою авіаційною спільнотою того факту, що служба обслуговування повітряного руху в Україні відбулася, а й відкривало нові конкретні можливості її подальшого розвитку.

На сьогодні всі п`ять районних диспетчерських центрів обслуговування повітряного руху обладнані сучасними автоматизованими системами ОПР. Чотири з них —вітчизняного виробництва, виготовлені НВП «Аеротехніка», одна система — «Стріла-Аленія», встановлена в Бориспільському регіональному структурному підрозділі «Київцентраеро» — виробництва італійсько-британської фірми «Аленія Марконі Системз». Вона відповідає високим вимогам світових стандартів, що дає змогу успішно обслуговувати і зростаючі обсяги повітряного руху з перспективою на 10 років. Система здатна за потреби водночас обслуговувати майже 500 повітряних суден, забезпечуючи високий рівень безпеки польотів.

Генеральний директор Украероруху Юрій Чередніченко наводить такі дані: «Сьогодні підприємство надає повний спектр послуг з обслуговування повітряного руху на маршруті, підході до аеродрому та в зоні аеродрому, а також забезпечує необхідною аеронавігаційною інформацією всі види польотів в зоні своєї відповідальності».

Зона відповідальності охоплює п`ять районів польотної інформації загальною площею 730,48 тис. кв. км. Обслуговування повітряного руху здійснюється з 5 районних диспетчерських центрів ОПР, 1 допоміжного районного диспетчерського центру ОПР, 12 диспетчерських пунктів підходу та 35 контрольно-диспетчерських пунктів.

За роки, що минули, впроваджено нові маршрути в повітряному просторі України, що з`єднують Європейський регіон та Південно - Східну Азію, Скандинавію та регіон Близького Сходу. Нині в нашому небі пролягло 170 міжнародних авіамаршрутів, їх загальна довжина вже не шість, а майже 40 тисяч кілометрів.

За роки своєї діяльності Украерорух надав аеронавігаційні послуги понад 1,5 мільйона повітряних суден, які належать більш як 1000 авіакомпаній світу. Серед них — такі світові «велетні», як Люфтганза (Німеччина), Аерофлот (Росія), КЛМ (Нідерланди), Ейр Франс (Франція), Свісейр (Швейцарія), Квонтас (Австралія) та інші. Нині Украерорух підтримує партнерські стосунки більш як зі 150 зарубіжними організаціями, компаніями і фірмами. Фахівці підприємства беруть активну участь у роботі Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО), Європейської організації за безпеку аеронавігації (Євроконтроль) та інших міжнародних авіаційних організацій.

Важливим етапом на шляху інтеграції до Європейської системи організації повітряного руху є створення об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху (ОЦВС ОПР). Завдяки цьому з’являється можливість впровадження єдиних правил та процедур ОПР та гнучкого використання повітряного простору держави. Фахівці багатьох авторитетних міжнародних організацій, таких як ІКАО, Євроконтроль, НАТО та інші незалежні експерти, дали позитивну оцінку діяльності Украероруху зі створення ОЦВС ОПР.

Отож Украерорух небезпідставно здобув імідж підприємства, що як паросток майбутнього зростання вітчизняної економіки своїми силами здобуває чималих успіхів, торуючи шлях до європейського дому. Мабуть, символічно, що цей шлях прокладається найшвидкісними —повітряними — трасами. І коли світова громадськість підтверджує, що Україна як самостійна авіаційна держава відбулася, є в тому чимала заслуга п`ятитисячного колективу Украероруху.

— Певен, що роль і авторитет нашої держави у світовому співтоваристві зростатиме відповідно до подальшого облаштування повітряного простору, який стане ще привабливішим для користувачів і безпечнішим для польотів, — відзначає народний депутат України Кирило Поліщук. — Запорука цьому — висока кваліфікація професіональних кадрів, які обслуговують повітряний рух та безперервне вдосконалення технологій. Принагідно хочу щиро привітати всіх своїх колег, з якими пройшов непростий десятирічний шлях, і побажати, щоб їх зусилля й надалі збільшували привабливість рідного українського неба. Адже його колір — на нашому державному прапорі.