Будь-яке завдання має два розв’язання. Перше — посилатися на об’єктивні причини і нічого не робити, тихенько розтягуючи те, що зробили до тебе. Друге —зціпити зуби і зайнятися справою, розв’язуючи проблеми одна за одною. Саме другий підхід дає змогу найбільшому підприємству української підшипникової галузі — Харківському підшипниковому заводові (АТ «ХарП») відзначати свою 55-ту річницю в ранзі стабільного і перспективного підприємства. Чималою заслугою в цьому стала грамотна політика управління та інвестування, що її проводить «Українська промислова енергетична компанія» — основний акціонер заводу.

Характеристики підшипників — це один із яскравих показників технологічного рівня машинобудування країни загалом, тому підшипникова галузь є стратегічно важливою. Для початку — трохи цифр. З січня 2000 року, тобто з того самого моменту, коли Українська промислова енергетична компанія (АТ «УПЕК») стала основним акціонером ВАТ «ХарП», виробництво підшипників на ньому зросло з 3,5 млн. до 17 млн. штук на рік (!). План 2002 року — більш як 18 млн., при цьому перелік вироблюваних шарикопідшипників щороку збільшується на 40—50 найменувань.

Мета підприємства — не лише утриматися на ринку сьогодні, а й забезпечити собі перспективи на майбутнє. Після ретельного економічного аналізу було підготовлено і 25 грудня 2001 року успішно прийнято на Харківській інвестиційній раді проект інвестування модернізації виробництва ВАТ «ХарП». Проект, загальну вартість якого оцінюють у 26,7 млн. доларів (13,7 млн. —прямі інвестиції УПЕК, 13 млн. — кошти заводу), дасть змогу здійснити глибоке технологічне переозброєння підприємства. Кошти йдуть на створення спеціального цеху, на реновацію та модернізацію токарного і шліфувального обладнання, на придбання нового устаткування під нові технології.

У чому відмінність упроваджуваних технологій від тих, які вже застосовують на заводі? Сьогодні кільця підшипника точать із труб. Коефіцієнт використання матеріалу — 50%. Нова технологія передбачає одержання таких само заготовок ковальським методом (гарячим штампуванням з прутка). Пруток значно дешевший за труби, штампування дешевше за мехобробку, метал не йде в стружку. В підсумку: собівартість відчутно падає, поліпшується якість (штампування підвищує міцність металу). Деякі інші впроваджувані новації мають на меті те саме — поліпшення якості та зниження собівартості. Обладнання, необхідне для впровадження нових технологій, закуповують в Росії (ковальське) та Німеччині (ковальські лінії, розкочувальні машини). Бажаний результат зовні має скромний вигляд — перейти на новий базовий клас підшипника. За євростандартами це Q 6 (підшипник, який відповідає нашому 6-му класу точності), з обмеженим рівнем шумності та вібрації. Іншими словами — після завершення програми технологічного переозброєння харківський підшипник не поступатиметься за якістю будь-якому зарубіжному!

Перехід ВАТ «ХарП» на нові технології здійснюється поетапно, не зашкоджуючи обсягам випуску продукції, за беззастережного виконання всіх прийнятих раніше зобов’язань. Схему модернізації виробництва розроблено у такий спосіб, щоб якість продукції поліпшилася вже сьогодні.

Серйозність намірів підприємства підтверджують не лише технології, а й комплекс розв’язань традиційної кадрової проблеми. Компанія «УПЕК» і Національний технічний університет уклали договір про цільову підготовку фахівців. Нові технології потребують нових спеціальностей, компанія турбується про це вже нині.

Спираючись на багаторічний досвід роботи і сучасні технології, ВАТ «ХарП» запрошує до взаємовигідної співпраці будь-які зацікавлені організації.