За півроку в Україні розпочнеться передплатна кампанія на періодичні друковані видання на 2016-й, в ході якої усі охочі зможуть передплатити газети й журнали на Укрпошті. Про те, як готується підприємство до кампанії, зважаючи на нинішні реалії, ми говорили з в. о. генерального директора Укрпошти Ігорем Ткачуком.

— Ігоре Віталійовичу, чи суттєво вплинули кризові явища, які відбуваються в нашій державі останнім часом, на послугу з доставки періодичних друкованих видань населенню?
— Національний поштовий оператор України здійснює доставку періодичних друкованих видань за передплатою та вроздріб. Нині ми доставляємо понад 800 млн. примірників газет і журналів на рік. Доставка періодики відбувається по всій території України до кожного із 30 тисяч населених пунктів. Це щоденна трудомістка робота, яка здійснюється силами наших працівників, котрі роблять усе можливе, щоби продукція редакцій видань, видавців і поліграфістів вчасно потрапляла до читачів. Нині мережа Укрпошти нараховує близько 12 тисяч поштових відділень по всій території держави, 9 тисяч із яких розташовані в сільській місцевості.
До «Каталогу видань України на 2015 рік» було включено 3000 індексів видань. Це на 12% менше, ніж пропонувалося до передплати в 2014-му. В загальній кількості видань, що розповсюджуються в 2015-му, газети займають 42,9%, журнали і видання журнального типу — 55,7%, книги — 0,7% та електронні видання — 0,7%.
Фахівці підприємства доклали багато зусиль для поліпшення якості доставки преси. З 2015 року газети та журнали доставляються передплатникам у той самий день, якщо вони надійшли від видавців до центрів сортування Укрпошти: в Києві — до 8-ї години ранку, в обласних центрах — до 10-ї, у районних центрах, містах обласного підпорядкування та інших населених пунктах — до 14-ї. Доставка в обласні центри здійснюється не рідше 6 разів на тиждень, в райцентри — не рідше 5, у сільській місцевості — від 3 до 5 разів залежно від чисельності населення.
Ми — найнадійніший партнер видавців і прагнемо залишатися такими й надалі. Доставка періодичних видань є традиційною і пріоритетною послугою Укрпошти. Частка Укрпошти на вітчизняному ринку розповсюдження преси становить близько 80%, на ринку передплати — 90%. Також ми усвідомлюємо й нашу соціальну відповідальність, адже часто ми є єдиними, хто доносить друковане слово до найвіддаленіших куточків країни, і ми розуміємо, наскільки сьогодні важливо гарантувати поінформованість громадян про події в Україні та світі. Наше підприємство розуміє значення періодичних видань для країни та суспільства, тому ми фактично дотуємо їх доставку до значної кількості передплатників.
Ми дбаємо про своїх клієнтів і розуміємо, що криза в країні негативно впливає на економічний добробут партнерів і споживачів послуг Укрпошти, серед яких передплатники періодичних видань. Протягом 2014—2015 рр., зважаючи на складні процеси, які відбувалися в Україні й деструктивно впливали на вітчизняний ринок, ми провели низку зустрічей з учасниками поштового ринку, серед яких були представники видавництв і редакцій періодичних друкованих видань. У нарадах брали участь представники Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Національної спілки журналістів, Української асоціації видавців періодичної преси, Громадської організації «Всеукраїнський благодійний фонд «Журналістська ініціатива», Асоціації «Незалежні регіональні видавці України», ДП «Преса». Основною метою Укрпошти — організатора зустрічей з партнерами — залишається безперебійне забезпечення населення України періодикою, підвищення якості послуг із розповсюдження газет і журналів, вчасна доставка преси, в тому числі, на території, де запроваджено режим надзвичайної ситуації.
— Наскільки були ефективними і яку користь вашим клієнтам принесли зустрічі фахівців Укрпошти з партнерами підприємства?
— Постійні зустрічі й робочі контакти з представниками редакцій, Національної спілки журналістів України, Української асоціації видавців, регіональної преси надало змогу розробити та вжити заходів, спрямованих на популяризацію послуги з передплати серед населення. Під час передплатної кампанії на 2015 р. нами було проведено низку всеукраїнських акцій, зокрема «День передплатника», благодійну акцію «Подаруй дитині радість читання», «Оформи передплату захисникам вітчизни», яка триватиме до кінця поточного року. Всі бажаючі можуть передплатити періодичні друковані видання, які доставлятимуться нашим бійцям у військові частини.
Вагомим досягненням у взаємодії з нашими партнерами стало підписання Меморандуму між Укрпоштою та Українською асоціацією видавців періодичної преси про взаємодію в наданні послуги з розповсюдження періодичних друкованих видань за передплатою. Документ передбачає розробку плану заходів щодо підвищення якості доставки преси передплатникам, налагодження системного діалогу з громадськістю шляхом розміщення інформації про послуги та сервіси Укрпошти на сторінках газет і журналів. Це надасть змогу належним чином інформувати населення та наших корпоративних клієнтів про нові продукти й сервіси, які пропонує Укрпошта на ринку, зокрема, і про розповсюдження періодичних друкованих видань за передплатою.
2 квітня ми підписали Меморандум із Асоціацією «Незалежні регіональні видавці України» (АНРВУ), яка представляє Україну у Всесвітній газетній асоціації і до якої входять майже сто друкованих видань, півсотні інтернет-проектів, низка типографій з багатьох міст України. Цим документом зафіксовано наші спільні наміри за багатьма напрямами співробітництва, в тому числі маркетингових досліджень ринку періодики. Ще рік тому АНРВУ намагалася впливати на нас через Кабмін, тепер ми знаходимо з ними порозуміння і підтримку в прямому діалозі.
Наші партнери, в яких через низку причин спостерігається щорічне падіння тиражів, усвідомлюють, що ми перебуваємо в одному човні. Що менші тиражі — то менші прибутки видавців, то збитковішою є доставка преси для Укрпошти. За такої ситуації не можна вирішувати власні проблеми за рахунок партнера — позаяк утратять обидва.
— Деякі учасники ринку видавничої справи мають претензії до затвердженого нещодавно порядку розповсюдження періодики...
— Так, у лютому Укрпоштою було затверджено Порядок розповсюдження періодичних друкованих видань за передплатою. Це внутрішній документ підприємства, який був розроблений спільно фахівцями Укрпошти за участі інших зацікавлених сторін. Порядок розроблявся з урахуванням змін, які відбулися на вітчизняному поштовому ринку за останні 10 років. Перед підписанням документ направлявся на погодження в Національну спілку журналістів, а також до деяких видавців і редакцій.
Ми розуміємо, що деяких учасників ринку розповсюдження періодичних видань можуть не влаштовувати правила гри, які пропонує Укрпошта. Втім, ми є державним підприємством і маємо діяти виключно в рамках законодавства. Новим Порядком чітко врегулювано питання співпраці видавців, розповсюджувачів і передплатників періодичних друкованих видань, визначено нормативні терміни доставки періодики передплатникам та врегульовані механізми взаємодії Укрпошти з видавцями. При цьому ми намагаємося враховувати інтереси наших партнерів і завжди готові до діалогу для того, щоби створити рівні умови для розповсюджувачів періодики за передплатою та вивести діяльність видавців і розповсюджувачів преси у прозоре нормативно-правове поле.
Лише за умови скоординованих заходів передплата матиме майбутнє, і всі ми мусимо над цим працювати. Укрпошта прагне налагоджувати відносини з усіма учасниками ринку на засадах створення взаємовигідних умов, але кожна ініціатива сторін має впроваджуватися з урахуванням інтересів споживачів наших послуг, для яких ми працюємо. На переговорах ми завжди нагадуємо про основне завдання бізнес-партнерства: допомогти один одному збороти себе заради третього — споживача. Тому першою умовою, яку ми висуваємо нашим партнерам-видавцям, — це якнайкраще задоволення інтересів читачів, які мають регулярно та вчасно отримувати періодичні видання у свою поштову скриньку.

Тим часом

У Чернігові призначено нового керівника Чернігівської дирекції «Укрпошти». Ним став депутат обласної ради Олег Обушний, який до цього (у 2013-му та на початку 2014-го) вже очолював поштовиків регіону. В представленні керівника взяли участь голова облдержадміністрації Валерій Куліч, чернігівський міський голова Олександр Соколов та директор з персоналу УДППЗ «Укрпошта» Олена Нікольська. Новопризначений очільник виконавчої влади області побажав Олегу Обушному, якого знає як людину системну і практичну, зосередитися на поліпшенні матеріального стану підприємства, наданні якісних послуг поштового зв’язку, передплаті друкованих видань, роботі з пенсіонерами тощо.


Сергій ПАВЛЕНКО.


Чернігів.

 

 В. о. генерального директора Укрпошти  Ігор Ткачук і голова ради директорів АНРВУ Олександр Човган (зліва направо).

 

Фото надане Укрпоштою.