Про це повідомив міністр освіти і науки Сергій Квіт на брифінгу у Києві. За його словами, вищі навчальні заклади мають виявляти власну ініціативу у боротьбі із «науковим секонд-хендом».


На боротьбу з академічною нечесністю спрямовано наказ МОН №758 від 14.07.2015 «Про оприлюднення дисертацій та відгуків офіційних опонентів», підписаний у рамках імплементації нового Закону «Про вищу освіту».

Документ набуде чинності після його офіційного опублікування. Він вимагає оприлюднення тексту дисертації та відгуку на неї на офіційних сайтах не пізніш як за 10 днів до захисту, забезпечення доступності автореферату дисертації — не пізніш як за 30 днів до дати захисту, збереження матеріалів на сайті протягом трьох місяців від дати видачі диплома.


Як повідомили в прес-службі МОН, дисертації у відкритому доступі зберігатимуться в Українському інституті науково-технічної і економічної інформації (УкрІНТЕІ). Це дасть змогу вишам, використовуючи відповідне програмне забезпечення, перевіряти на плагіат дисертаційні роботи. Сьогодні база даних УкрІНТЕІ містить 130 тисяч текстів дисертацій. З 1991 року тут зберігаються роботи у паперовому вигляді, а з 1998 року — в електронному.

Міністерство обіцяє й надалі позбавляти наукових ступенів через виявлені у роботах текстові запозичення. З цієї причини протягом останнього року Атестаційна колегія МОН позбавила наукових ступенів 3 особи, скасувала рішення спеціалізованих вчених рад щодо 6 осіб.


За словами міністра, ця система також дає можливість використовувати у вишах програмне забезпечення для перевірки на плагіат дипломних, курсових та інших кваліфікаційних робіт. Для цього навчальним закладам необхідно створювати відповідні бази даних.


У новому Положенні про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів ВНЗ міністерство має намір прописати норму щодо можливості відрахування спудеїв, у кваліфікаційних роботах яких було виявлено запозичення. 


Те саме стосуватиметься і викладачів. Відповідні норми щодо боротьби з плагіатом може бути відображено у Положеннях про організацію освітнього процесу, які затверджуються вченими радами вищих навчальних закладів.


Вл. інф.