Зберігати і примножувати багатства природи — значить служити Вітчизні і людству. Саме цій шляхетній меті сприяють учнівські лісництва, що мають свою історію і традиції

 

Шкільне лісництво (ШЛ) або учнівське лісництво (УЛ) — це структурний підрозділ закладу освіти, що створюється на базі середніх загальноосвітніх навчально-виховних закладів різних типів, позашкільних навчально-виховних закладів за спільним рішенням засновників: підприємства лісництва (держлісгосп, міжгосподарський лісгосп, лісопаркове господарство, колективне сільськогосподарське підприємство, лісницькі НДІ тощо) та адміністрації закладу освіти (школи, ліцею, позашкільних навчально-виховних закладів, ради дитячих та юнацьких організацій). Мета — забезпечення потреби школярів у здобутті знань, трудових умінь і навичок в галузі лісівництва, сприяння вихованню свідомого ставлення до праці, до охорони природи, використання та відтворення лісових ресурсів, а також вибору майбутньої професії. ШЛ (УЛ) створюються лише в екологічно чистих зонах лісів України і керується у своїй діяльності Положенням про учнівське лісництво загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів (1995 р.), Законом України «Про освіту» та Лісовим кодексом України.


Стимулом до масового заохочення учнів до охорони навколишнього середовища і відновлення лісів став прийнятий Верховною Радою у 1960 році «Закон про охорону природи Української РСР». В результаті з’являються перші учнівські лісництва — Слоутське Глухівського району Сумської області та Моквинське на Рівненщині. У 50-ті роки XX ст. на території Луганської області у зв’язку із роботами по створенню мережі вітропилозахисних лісосмуг, зелених зон навколо промислових міст школярами та фахівцями були посаджені найбільші масиви штучних лісів в лісостеповій і степовій зонах області. З 1949 року в Кремінському районі області працювала «Лісова школа», яка дала старт створенню мережі ШЛ (УЛ) по всій країні. У 70-х роках XX ст. найбільше учнівських лісництв діяло у Львівській (43), Хмельницькій та Сумській (по 26), Закарпатській (25), Харківській, Чернігівській (по 17) областях; в 1981 до складу ШЛ (УЛ) входили близько 50 тисяч юних любителів природи.


Школярі опікуються 7 тис. га лісових угідь


Сьогодні в країні працюють майже 453 учнівських лісництва, які об’єднують 5 тис. школярів. За ними закріплено 7 тис. га лісових угідь. 


У співпраці з Міністерством освіти і науки, Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді, Міністерством екології та природних ресурсів України, Державним комітетом лісового господарства України члени учнівських лісництв беруть активну участь у Всеукраїнських конкурсах «Мій рідний край — моя земля» за напрямками «Експериментальна робота з біології, продуктивна праця і дослідницька робота в галузі сільського та лісового господарства», «Юний селекціонер», «Юний дослідник», «Людина та ліс»; трудових акціях: «Дослідницький марафон», «Збережи ялинку», «Біощит», «Майбутнє лісу у твоїх руках», «Плекаймо сад», «Посади своє дерево», «День Землі» тощо; зустрічах з ветеранами галузі, обміні досвідом, майстер-класах на Всеукраїнських та регіональних зльотах членів учнівських лісництв.
Праця на закріпленій ділянці, споглядання результатів відновлення і регенерації лісу пробуджують у дітях громадянські почуття — почуття творця і захисника матеріальних благ, без яких неможливе життя людини, відповідальність за зроблену роботу, впевненість у своїх професійних уподобаннях і надію на те, що незабаром держава зможе покластися на тебе як на професіонала-фахівця лісового господарства. Профорієнтаційна робота з учнівською молоддю — одна з важливих стратегій не лише засновників учнівського лісництва, а й діяльності президії Всеукраїнської ради та регіональних осередків Товариства лісівників України.


Пізнають основи майбутньої професії


Проаналізуємо діяльність учнівських лісництв на прикладі Снітинського та Дорогинського — двох із чотирьох працюючих при ДП «Фастівське лісове господарство». Гуртківці активно пропагують екологічні знання та культуру. Дорогинське учнівське лісництво створене в 2004 році і є результатом співпраці школи, районного еколого-етнографічного центру та Фастівського держлісгоспу. 


За 10 років своєї роботи майже 100 хлопців і дівчат здобули тут трудову підготовку. З них четверо закінчили вищі і середні спеціальні навчальні заклади лісового господарства, а шість обрали професії, пов’язані із біологією та екологією, у лісовому господарстві працює вісім випускників школи минулих років. 


Діти, крім навчального процесу і отримання теоретичних знань з лісової справи, виконують практичну роботу, вивчають екологічні закони, вчаться охороняти ліси і природу в цілому, отримують профорієнтаційні знання. Багато з них потім стають фахівцями лісової справи. Упродовж лише 2011—2014 років у Снітинському учнівському лісництві, що нараховує 25 чоловік і діє на базі Малоснітинської ЗОШ І—ІІІ ст., п’ятеро колишніх випускників стали студентами вищих навчальних закладів ІІІ—ІV рівнів акредитації; четверо — І—ІІ рівнів; працюють на робітничих посадах в лісовому господарстві чотири випускники учнівського шкільного лісництва.
Велику допомогу Снітинському учнівському лісництву надає очільник лісництва Глабай Віктор Олексійович. Щороку навесні поблизу хутора Кончаки кипить робота спільного десанту — членів всіх чотирьох учнівських лісництв району, їх керівників, працівників лісового господарства та гостей — школярів столиці. Висаджують лісові культури: дуб, сосну, ялину.
До роботи в учнівському лісництві Малоснітинської школи, основаному 2007 року, залучені школярі 7-11 класів. У школі створено кабінет лісу, в якому проводяться теоретичні заняття щодо вивчення основ лісництва, природоохоронної діяльності та лісовідновлення; відбуваються тематичні заходи, виставки-конкурси дитячих робіт. Юні лісівники під керівництвом вчителя біології, завуча Борисик Галини Володимирівни виконують різні види робіт з лісоустрою, а саме: розчищають квартальні просіки; збирають шишки сосни, жолуді дуба черешчатого; заготовлюють насіння липи серцелистної; розвішують штучні гніздівлі; ведуть роботу з огородження, освітлення гнізд лісових мурашок; проводять інвентаризацію невеликих ділянок лісу; визначають відсоток ділової деревини. Члени Снітинського учнівського лісництва залюбки працюють у лісовому розсаднику на площі 0,4 га: доглядають за сіянцями лісових культур, шкілкою модрини європейської; висіяли 2 тис. штук жолудя в пакети для вирощування посадкового матеріалу із закритою кореневою системою; насіння сосни та ялини у контрольоване середовище — короба на площі 0,006 га; виконують необхідні заплановані роботи по зеленому живцюванню; опікуються лісовими культурами на площі 1,3 га; висаджують ліс.     


Особливо переймаються школярі проблемою всихання і деґрадації ялинових монокультур, про що свідчать теми їх дослідницьких робіт: «Моніторинг шкідників сосни звичайної», «Лісопатологічне обстеження насаджень сосни звичайної», «Дереворуйнуючі гриби основних лісових порід Фастівського лісгоспу (Київська область)» тощо.


Наснагу двадцятьом членам Дорогинського учнівського лісництва надають результати їх праці та велика довіра з боку директора школи і за сумісництвом — керівника учнівського лісництва, вчителя біології зі спеціальною освітою «лісове господарство» Стукал Ніни Іванівни, а також головного лісничого ДП «Фастівський держлісгосп» Прокопюк Леоніда Никифоровича та помічника лісничого Короткової Світлани Миколаївни.


На території лісництва працює мисливське господарство «Дорогинське», якому учні допомагають відтворювати чисельність кабана, косулі, зайця. За членами учнівського лісництва закріплено: 4 га лісових культур, лісовий розсадник — 0,2 га, діти здійснюють патрулювання на площі — 1400 га, доглядають шкілку декоративних рослин площею 0,5 га. Вирощування посадкового матеріалу способом зеленого живцювання є одним із видів діяльності лісництва. Для укорінення живців побудовано теплиці і парники, які згодом висаджуються у шкільний відділок розсадника.


За підсумками 2012 року Товариство лісівників України, Державна лісова агенція в конкурсі на Краще учнівське лісництво присудили йому ІІ місце серед учнівських лісництв України. Цьогоріч науково-дослідницька робота «Ріст і плодоношення клонів дуба звичайного в умовах Київського Полісся» Б. Постернака перемогла на Всеукраїнському зльоті юних лісівників.


Що їм готує день прийдешній?


Завдання педагогічних колективів шкіл і позашкільних закладів полягає у підвищенні ефективності й якості організації роботи учнівських лісництв, створенні оптимальних умов для проведення навчальних та практичних занять із лісового господарства, організації дослідницької, природоохоронної роботи, здійснення допрофесійної підготовки молоді.


Багато ще питань залишилося без чіткої відповіді: чи будуть і як будуть працювати різноманітні трудові учнівські об’єднання, в тому числі учнівські лісництва в часи оптимізації мережі шкільних закладів; за якими програмами (бажано з урахуванням співпраці держпідприємств, учнівських лісництв із вищими навчальними закладами як науковими установами) здійснюватиметься навчання; як інтегрувати вихованців учнівських лісництв у систему безперервної лісової освіти, зокрема прийом на бюджетні місця у виші; як перетворити кожну школу (особливо в місті) в прекрасний сад з ландшафтним дизайном (і не за кошти спонсорів); і ще багато питань, обговорити які запрошую вас на сторінках газети чи на сайті Інституту проблем виховання НАПН України.

 


Тетяна ТАРАСОВА, науковий співробітник Інституту проблем виховання НАПНУ, к. п. н.