Сьогодні — День енергетика

 

Такий шлях пройшло ПАТ «Хмельницькобленерго»

 

Для хмельницьких енергетиків ніхто і ніколи не створював якихось особливих сприятливих умов для розвитку. Навпаки, дуже часто складалося так, що колектив опинявся ледь не у патовій ситуації, коли, здавалося, не те що про успіх, а про банальне виживання дуже проблематично говорити. Однак завжди компанія виходила переможцем. Так було від часу її створення двадцять років поспіль.


І сьогодні публічне акціонерне товариство стоїть на порозі непростих рішень і вибору. Не тільки через те, що доводиться працювати в доволі складних економічних умовах і обставинах, що склалися на енергоринку країни.

А ще й через те, що колектив очікує на прийняття рішення щодо приватизації. Від правильності, продуманості і далекоглядності цього кроку залежатиме не тільки доля нині успішного підприємства, а й стабільність у роботі економічного сектору краю і комфортність сотень тисяч споживачів.

 

І сьогодні публічне акціонерне товариство стоїть на порозі непростих рішень і вибору. Не тільки через те, що доводиться працювати в доволі складних економічних умовах і обставинах, що склалися на енергоринку країни. А ще й через те, що колектив очікує на прийняття рішення щодо приватизації. Від правильності, продуманості і далекоглядності цього кроку залежатиме не тільки доля нині успішного підприємства, а й стабільність у роботі економічного сектору краю і комфортність сотень тисяч споживачів.


Двадцятирічний ювілей — дата не така вже й масштабна з огляду на столітню історію розвитку енергетики на Хмельниччині, але вкрай важлива для розвитку самої компанії. Бо саме за цей час було прийнято рішення, зроблено кроки, які вивели це підприємство в лідери. Сьогодні «Хмелницькобленерго» працює за кращими світовими стандартами, готове до виконання вимог європейського енергоринку і закладає фундамент для своєї діяльності на кілька десятиліть уперед.


А розпочинати довелося практично з нуля в непрості 90-ті. Саме тоді чотири підприємства вийшли зі складу об’єднання «Вінницяенерго» і почали працювати самостійно у своїх областях. Хмельничани опинилися чи не у найважчій ситуації. У складі обленерго тоді залишилися два підприємства електромереж і Кам’янець-Подільська ТЕЦ. У власність держави було виділено магістральні мережі, а електростанції об’єдналися в генеруючі компанії. А от у розпорядженні обленерго залишилося не так уже й багато — переважно зношені розподільчі мережі та стара непропорційна інфраструктура. Хмельницьке обласне підприємство мало рохзпочати роботу, не маючи ні апарату управління, ні приміщення. Зате на нього було покладено надзвичайно складні і відповідальні обов’язки — купувати електроенергію в її виробників, розподіляти і доставляти споживачам, продавати цей товар і збирати кошти для того, щоб розрахуватися із шахтарями та представниками генеруючих компаній за виконану ними роботу. І хоч за що візьмись із цього переліку — глухий кут. Усе перекреслювала криза не-платежів. Доходило до того, що «Хмельницькобленерго» отримувало за надані послуги менш як десять відсотків надходжень реальними грошима. Як було платити зарплату, податки, утримувати і розвивати підприємство?
Та й після того, як було заборонено бартерні платежі, виникла інша проблема — незбалансованість тарифів. Тоді пік заборгованості компанії перед енергопостачальниками сягнув максимуму — 154 мільйони гривень. Сума могла довести до банкрутства і знищення будь-кого. Але хмельницькі енергетики вистояли. І навіть зробили потужний ривок уперед. А борги реструктуризували і достроково погасили.

 

Стихія допомогла розбудові

 

Фраза про те, що криза та стихійні лиха можуть стати поштовхом для прогресу, виявилась для них не порожнім словом. Свого часу Хмельниччина пережила рідкісне природне явище, коли всю територію вкрив купол із туману і водночас мороз перетворював вологу на ожеледь. Тоді діаметр льоду на електродротах сягав 14 сантиметрів. Від багатотонної ваги лінії рвалися, а найстрашніше — ламались опори. За кілька днів у тринадцяти із двадцяти районів мережі були практично зруйновані. Втрати вимірювалися десятками тисяч кілометрів дротів і більш як десятьма тисячами опор.


— Оперативні рішення доводилося приймати миттєво, бо десятки тисяч людей серед зими опинилися без світла і тепла, — розповідає генеральний директор компанії Олександр Шпак. — Ми пішли на ризикований крок: не маючи нових, піднімали зламані при самій землі опори і знову їх встановлювали. Довелося знизити висоту мереж, зате область оперативно впоралася з аварійною ситуацією.


Таке сміливе рішення і злагоджена робота спонукали урядовців і НКРЕ підтримати колектив. Отримавши вагомі інвестиції, там почали не просто відновлювати мережі, а будувати їх за новими технологіями. За три роки вдалося замінити понад половину ліній так, щоб нові могли успішно служити щонайменше кілька наступних десятиліть.

 

Споживач — найвища цінність компанії

 

Про стареньке, тісне і незручне приміщення енергозбуту, з якого довелося починати компанії, хмельничани вже давно навіть не згадують. Бо всі звикли до сервісного центру, який став ще у 2003 році першим і найкращим не тільки в області, а й в країні. Для початку викупили непоказну виробничу будівлю і взялися робити з неї зразок для всіх. До того ж за основу взяли кращі європейські зразки. Хотіли йти не в ногу з часом, а випереджаючи його. І компанії це вдалося. Нова будівля стала не тільки окрасою міста, а й приклатом того, в яких умовах і за якими стандартами потрібно працювати з клієнтами. І не обмежилися лише обласним центром. Схожі сервіси почали створювати і в районах.


Постійно діють за принципом: збудувати так, щоб зняти проблему на найближчі тридцять літ. Тому щороку оновлюють один-два центри, але роблять це на найвищому рівні. Тепер споживачі можуть отримати кваліфіковані послуги в семи сервісних центрах та двадцяти п’яти сервісних пунктах підвищеної комфортності.


У колективі кардинально змінили підхід до обслуговування клієнтів, поставивши саме їх у центр роботи всієї компанії.


— Треба розуміти: всі досягнення, які маємо, — тільки завдяки споживачам. Вони — наш головний роботодавець і інвестор. За два десятиліття іншого інвестора в компанії просто не було. Тому вся наша робота підпорядкована одному — максимально задовольнити їх попит і потреби, — переконаний Олександр Шпак.

 

Як досягати зірок якості

 

Для цього взяли за основу кращий світовий досвід. Керівник компанії сам чимало їздив до різних країн, у пошуках еталону уважно придивлявся до всього, вивчав, відправляв у відрядження своїх підлеглих, щоб і ті повчилися. Побачене одразу намагалися запроваджувати в себе, не чекаючи сприятливіших часів. До того ж бралися не тільки за технічні і технологічні новинки.


Почали з того, що компанія стала працювати з місією Американського агентства міжнародного розвитку конгресу США, яка надавала консалтингові послуги з організації роботи українських компаній в ринкових умовах. До «Хмельницькобленерго» консультанти підійшли з особливою увагою, розгледівши її великий потенціал. Тоді було чітко окреслено місію, стратегію, визначено цінності (про головну з яких уже сказано). Для багатьох усе це звучало трохи надумано і видавалося далеким від практичних завдань. Багатьом підприємствам доводилося думати, як вижити, вибратися із кризи, а тут якась малозрозуміла система. Але Олександр Шпак далекоглядно оцінив її переваги і наполегливо йшов до мети.


За американські кошти було розроблено і зареєстровано в комісії цінних паперів США Програму випуску американських депозитарних розписок всесвітньо відомого банку під акції «Хмельницькобленерго». До цього часу це єдина обласна компанія, що володіє такою програмою залучення інвестицій. На заваді стоїть лише відсутність права компанії розпоряджатися своїми акціями до приватизації або без згоди Кабміну. 
Цікавлячись досвідом компанії і цінуючи її успіх, свого часу її навіть відвідав американський посол.


Далі за ініціативи Олександра Шпака взялися за впровадження системи процесного менеджменту на основі міжнародних стандартів управління якістю ІSO-9000. Тоді навіть у профільному міністерстві та уряді не всі зрозуміли, чому раптом «Хмельницькобленерго» знадобилися міжнародні стандарти якості, чому не влаштовують вітчизняні. Але в компанії наполягли на своєму, і тепер тут одночасно діє сім міжнародних стандартів, які управляють якістю передачі та постачання енергії, гігієною та безпекою праці, екологічним керуванням. Упровадили навіть такий стандарт, як «Задоволеність замовників. Настанови щодо розгляду скарг в організаціях».
Усе це стало основою для того, щоб реалізувати в компанії Європейську модель ділової досконалості, що здійснюється за підтримки Європейського фонду управління якістю. За його оцінкою, підприємство отримало сертифікат «Визнання досконалості в Європі 5 зірок». Це не просто висока оцінка. Це визнання того, що «Хмельницькобленерго» готове працювати в партнерстві і на рівні кращих світових енергетичних компаній.

 

Яке буде майбутнє

 

Колектив зробив неймовірно багато для того, щоб стати одним із кращих у вітчизняній енергетиці. Ми зупинилися лише на деяких віхах і ділянках його роботи. Окремої розлогої розмови потребують оцінка його технічних можливостей, розповідь про численні інноваційні проекти, розвиток і підтримку наукової діяльності. Чого варте тільки те, що ПАТ має свою науково-виробничу базу, де розробляє і випускає електротехнічне обладнання під своєю торговою маркою. Його запатентованими в Україні та США новинками вже цікавляться в різних країнах. Тут створено перший у світі трифазний трансформатор із просторовою магнітною системою, який уже готові випускати потужні зарубіжні компанії. Однак в обленерго сподіваються, що цей пріоритет належатиме вітчизняним машинобудівникам. 


У планах чимало як окремих технічних новинок, так і масштабних інвестиційних проектів. Та сьогодні, як і два десятиліття тому, воно знову стоїть на складному перехресті вибору. Оголошений процес приватизації змушує замислитися над тим, хто стане його майбутнім власником.


— Приватизація має привести не лише до поповнення держбюджету, а й до притоку інвестицій, — переконаний Олександр Шпак. — Майбутній власник має бути ефективним і далекоглядним менеджером, котрий поведе колектив до нових здобутків. Наприклад, я є прихильником так званого польського варіанта, коли власниками тамтешніх енергокомпаній стали світові лідери цієї галузі. Цього не потрібно боятися. Адже ніхто із них не забере в свою країну наші лінії електропередач чи сервісні центри. А от підняти на новий рівень роботи всю галузь вони здатні.


З одного боку, це доволі болісний і важкий крок, який, можливо, на початку призведе до скорочення робочих місць. Але з другого — він зробить компанію сильнішою, ефективнішою і якіснішою. Це піде на користь не лише колективу, а й усім, хто користується її послугами.


Своїми міркуваннями з цього приводу, глибоким аналізом ситуації, прогнозним плануванням готовий поділитись нинішній керівник ПАТ «Хмельницькобл-енерго», заслужений енергетик України, кавалер ордена «За заслуги» ІІ і ІІІ ступенів, людина, яка віддала енергетиці понад сорок років трудового життя, Олександр Шпак. До його думки варто прислухатися. Адже саме він зробив чимало для того, щоб створити сучасне підприємство європейського зразка.


У колективі вважають: перш ніж починати різкі зміни в галузі, чи не варто провести пілотні проекти в окремих обленерго. Коли чітко буде видно помилки і успіхи, можна буде перенести досвід на всіх. У «Хмельницькобленерго» готові стати на цей непростий шлях випробувань і ризиків. Адже не раз робили це і мають добрий досвід. Компанія неодноразово виступала новатором і робила це з успіхом. Так було, коли створили єдину мережу сервісних центрів, які діють за найвищими стандартами, незалежно від місця розташування.


Перші в країні провели цілісний і завершений пілотний проект із переведення житлового масиву в Нетішині на електроопалення. Вагомим технічним проектом стало спорудження нової підстанції у Хмельницькому, яка не має аналогів у країні.


Компанія не чекає ні директив, ні підмоги. Вона самотужки береться за найскладніші завдання і виконує їх. І тепер знову готова стати першопрохідцем у процесах реструктуризації і приватизації. Єдина важлива умова — довіритися досвіду та організаційному, інтелектуальному й технічному потенціалу колективу і його керівників. Вони не підведуть.


Наразі майже чотиритисячний колектив хмельницьких енергетиків разом із своїми колегами з усіх регіонів країни зустрічає своє професійне свято. Вони зробили все можливе і неможливе, щоб попри всі складнощі сьогодення ми не відчували холоду і темряви в прямому і переносному значенні цих слів. ПАТ «Хмельницькобленерго» готове здобувати нові зірки якості і йти своєю зоряною дорогою, осяюючи і наш шлях.

Хмельницький.

 

 

У новому приміщенні Ярмолинецького РЕМ створено всі умови, щоб сервісна, технічна і адміністративна служба діяли за найвищими стандартами.

 

Кол-центр компанії, в якому споживачі можуть знайти відповіді на всі свої запитання, став ще одним якісним проривом в обслуговуванні клієнтів.

Фото надано ПАТ «Хмельницькобленерго».