Золоті роки вугільної Волині вже позаду. З дев’яти шахт, споруджених в 1950-1960-х роках, діють лише три: №1, №9 «Нововолинські» і «Бужанка» (колишні флангові стволи шахти №4 «Нововолинська»). Порівняно із піковим видобутком, який припав на 1972 рік і становив 4,6 мільйона тонн, торік в області підняли на-гора 168 тисяч тонн вугілля. Шахти виробили свої запаси і поволі згасають. Цілком реально стоїть питання про закриття шахт №1 і №9. Аби зберегти галузь, необхідно якнайшвидше здати шахту №10 «Нововолинську», будівництво якої розпочали ще в квітні 1989 року. За хорошої організації робіт на майданчику і достатнього фінансування вона могла б уже цього року видати на-гора вугілля. Потужність підприємства — 900 тисяч тонн палива на рік. Воно дасть місту 1500 робочих місць і можливість уникнути соціального вибуху при закритті вже вироблених шахт.

Кадрова неперебірливість — за рік змінили трьох керівників дирекції із будівництва і стількох же директорів передпускової дирекції шахти №10 «Нововолинська» — до нічого доброго не призвела. На майданчику не змогли освоїти навіть заплановані у бюджеті 200 мільйонів гривень, виконавши робіт лише на 146 мільйонів гривень. Звичайно, негативну роль відіграло й нестабільне фінансування об’єкта: перший бюджетний транш у розмірі 25 мільйонів гривень на шахту надійшов лише в третій декаді травня минулого року, другий, у такому ж розмірі, 8 серпня... Не вдалося провести тендерні закупівлі обладнання, до того ж значна частина підприємств, де воно виготовлялося, тепер перебувають на тимчасово окупованій території Донбасу. Тож слід продумати ймовірні варіанти з придбання імпортних механізмів. Але за відсутності фінансування — у бюджеті на 2016 рік на спорудження Десятої кошти не передбачені — про це говорити несерйозно.
— Без пуску Десятої шахти ніякої перспективи не мають й інші вугільні підприємства Нововолинська, — переконаний голова облдержадміністрації Володимир Гунчик. — Тому будемо добиватися, щоб при внесенні змін у бюджет були передбачені кошти і на будівництво цього вугільного підприємства. Сподіваємося на підтримку в цьому питанні і  народних депутатів.
Звичайно, 100 мільйонів, про які довелося чути і які, швидше за все, будуть визначені в змінах до бюджету, надто мало, щоб суттєво прискорити пуск шахти. В листопаді минулого року народний депутат від Володимир-Волинського виборчого округу №19, до якого входить і Нововолинськ, Ігор Гузь на брифінгу із волинськими журналістами вів мову про іншу суму — 1 мільярд 200 мільйонів гривень. Йшлося про те, щоб здійснити пуск шахти не з однією, а відразу з двома діючими видобувними лавами.  Тому нуль в бюджеті шахтобудівники сприйняли особливо боляче. Чекали ж зовсім іншого! 
У важкі повоєнні роки середній термін будівництва шахт Львівсько-Волинського вугільного басейну становив п’ять років два місяці. Сьогодні це важко уявити, але шахту №6 «Нововолинську» потужністю 450 тисяч тонн вугілля на рік збудували всього за три роки вісім місяців. Шахта №10 «Нововолинська» споруджується вже 27 років! У Нововолинську жартують, що готуються відлити ювілейну медаль «30 років будівництва Десятої «Нововолинської». Не хотілося, щоб у сесійній залі сиділи претенденти на цю майбутню «відзнаку».

Волинська область.

 

 

На знімку: шахта №10 «Нововолинська» — остання надія гірників Волині.

Фото автора.