Громадські активісти викрили в Сумах перевізника, який знайшов унікальний спосіб зекономити на пальному. Його маршрутки заправлялися не на стаціонарних АЗС, а просто з підпільної цистерни зі скрапленим газом. Є питання і до якості пального. Бо одна річ, коли його відпускають у сертифікованих пунктах продажу, і зовсім інша — коли водії заправляються казна-чим.

Пасажирів лічититимуть

Не так давно в Сумах підвищили вартість проїзду в маршрутках. Як і годиться, перевізники подали до міськвиконкому розрахунки з економічним обґрунтуванням нового тарифу. Громадські експерти дізналися, що вартість газу, на якому працюють маршрутки, в розрахунках вказали на 2—3 гривні вище від реальної. Принаймні від тієї, за яку заправлялись мікроавтобуси з підпільної автоцистерни. Та й на сертифікованих заправках газ продають нині дешевше. Ще одна дуже вагома складова тарифу — насиченість пасажиропотоку. Громадські експерти в Сумах доводять, що перевізники надали до міськвиконкому занижені кількісні показники, але міська влада з нереальними цифрами погодилась. Зрозуміло, що менше людей їздять у маршрутках, то дорожче коштує кожне пасажироперевезення. На цьому, власне, й базувалися головні аргументи перевізників, коли вони вимагали підвищити тариф.
Ситуація загострилась настільки, що питання винесли на розгляд сесії міськради. Там депутати ухвалили рішення: провести в Сумах дослідження та з’ясувати, скільки насправді пасажирів користуються послугами громадського транспорту. Адже справа не так у тому, що людей замість трьох гривень стали возити за чотири, як у тому, що новий тариф сумнівний, бо ґрунтується на втаємничених розрахунках.
Згідно з рішенням міськради, пасажиропотік у Сумах вивчать восени, коли споживачі транспортних послуг повернуться з відпусток та канікул. А до 14 липня міськвиконком повинен провести підготовчу роботу: зокрема, визначити фахову інстанцію, здатну професійно і по-науковому виконати роботу. До кінця нинішнього року в Сумах запланували також розробити програму розвитку транспортної інфра-
структури на 10-річний період, в якій передбачити кошти на розвиток комунального транспорту. Лише це, переконані депутати, убезпечить сумчан від диктату приватних перевізників, котрі час від часу вимагають підвищення тарифу.

Знову наступили на граблі

Наприкінці червня на апаратній нараді в міськвиконкомі стало відомо, що листи з пропозицією підрахувати в Сумах пасажиропотік відправили до трьох університетів — київського, харківського і сумського, а також міжнародній компанії. Хто з кількох претендентів виконуватиме комунальне замовлення, з’ясують за круглим столом. Міський голова Сум Олександр Лисенко запевнив, що на цю нараду запросять і представників громадських організацій. Але лише тих, конкретизував очільник міста, хто розуміється на питанні, а не виконує чиєсь політичне замовлення.
Раніше сумчани просили міськвиконком не переглядати вартості проїзду в маршрутках доти, поки фахівці не підрахують реальний пасажиропотік. Але вже після подорожчання проїзду із трьох до чотирьох гривень 
О. Лисенко виправдовується, що такі розрахунки були — їх зробили фахівці Харківського автомобільно-дорожнього університету. Тим часом вивчала пасажиропотік і команда Сумського державного університету. І її результат істотно відрізняється від висновку колег. Сумчани вважають, що в маршрутках їздять достатньо людей, щоб тригривневий тариф ще довго залишався рентабельним. Однак перевізники взяли за базовий харківський варіант, а міська влада замість того, щоб визначити «золоту середину», з ними чомусь погодилась. 

Розбірки на вулицях і в судах

Ситуація ускладнилась ще й тим, що міський голова Сум Олександр Лисенко до обрання на посаду мав «маршрутний» бізнес. Містом ходять чутки, що він остаточно не попрощався з цим заробітком і досі. І сам голова, і його найближче оточення такі припущення категорично спростовують. Зокрема, кореспонденту «Голосу України» розповіли, що в Лисенка залишилось кілька мікроавтобусів, але вони не працюють, а стоять «на приколі», бо вже дуже старі. Через це їх навіть не можна продати.
Але такі аргументи сприймають далеко не всі. У Сумах відбулось кілька «маршрутних» мітингів, учасники яких вимагали спочатку не допустити, а потім скасувати чотиригривневий тариф. Коли його все-таки запровадили, група активістів оскаржила це рішення міськвиконкому в суді. Суд зупинив подорожчання проїзду, розпочавши із «Согора». Саме цього перевізника, якому належить кілька маршрутів, у Сумах пов’язують з О. Лисенком. Міськвиконком у цій ситуації підтримав приватне підприємство і навіть закликав сумчан на своєму офіційному сайті платити за проїзд у маршрутках «Согору» чотири гривні, незважаючи на рішення суду повернутися до трьох гривень. Чим, власне, лише закріпив підозри тих земляків, котрі й досі переконані у причетності міського голови до маршрутного бізнесу.
Після цього проблема перемістилась узагалі у кримінальну площину. Частина пасажирів погодились із чотиригривневим проїздом, але решта пропонували водіям лише три гривні і вимагали повноцінного обслуговування. Водії поводилися по-різному. Хтось ішов на компроміс, а хтось зупиняв машину і не їхав доти, поки всі не заплатять по-новому. Після одного з таких інцидентів двоє чоловіків вийшли з мікроавтобуса і розбили на ньому бокове дзеркало. Довелося бути свідком, як в одній із маршруток «Согору» водій повертав по гривні кожному, хто передавав йому чотири. На запитання чоловік відповів, що не хоче, щоб його побили або спалили мікроавтобус. А саме таке й було обіцяно, якщо не виконає рішення суду і продовжить возити людей за підвищеним тарифом.
На сьогодні в сумських судах розглядають позови активістів ще по кількох перевізниках. По деяких із них подорожчання проїзду знову визнано незаконним і зупинено. Тому пасажири й досі не знають напевне, скільки платити — три чи чотири гривні. Не до кінця зрозуміла ситуація і з проїздом пенсіонерів та молодших школярів. У маршрутках нерідко виникають конфлікти, бо запроваджені міськрадою пільги для цих категорій громадян водії трактують по-різному.
Можливо, міські пасажироперевезення і справді вимагають підвищення тарифу, а можливо, власники маршруток приховують прибутки і не діляться грошима ні з водіями, ні з бюджетом? Сумчани вимагають від міської влади відкритості і прозорості під час втілення рішень, які б’ють по кишенях людей.

Володимир ЧЕРНОВ.
Фото надано автором.

Сумська область.

 

ТИМ ЧАСОМ

Перевізники виявилися соціально відповідальними

У Сумах два приватні підприємства-пасажироперевізники пішли назустріч міським соціальним службам і надали п’ятьом соціальним працівникам право безплатного проїзду в маршрутках. ПП «Согор» і ТОВ «Сумипастранс» мають чимало мікроавтобусів і обслуговують в обласному центрі приблизно третину маршрутів. Наділені транспортною пільгою соціальні працівники наглядають за земляками, котрі хворіють на сухоти і проходять вдома амбулаторне лікування. Вони доставляють їм медикаменти та контролюють їх використання, тож безплатний проїзд помічників може посприяти одужанню кількох десятків сумчан.