У найпівденнішому районному центрі України Рені сподіваються, що до фінішу року буде завершено два великі інвестиційні проекти, від яких залежить життєдіяльність цього міста.

Перший інвестпроект — реконструкція комплексу водопропускних та загороджувальних споруд у балці Баланешти по території міста Рені. Насправді за солідними формулюваннями криється звичайне розчищення балки Баланешти, яка є природним водостоком. Вона бере свій початок на території Республіки Молдова, проходить через українське прикордонне місто і впадає в озеро Кагул.

Через кліматичні катаклізми в Ренійському районі в останні роки стали звичними зливи й багатоденні дощі. Потужні потоки води перетворюють мирну балку на русло бурхливої річки. Вона, звичайно, не може впоратися зі своїм завданням, у результаті чого в 2005-му і 2012-му місто затоплювало — сотні людей втратили свої будинки. Щоб позбавити Рені від повеней і затоплень, Одеська обласна рада виділила кошти на розчищення балки. Загальна вартість проекту — приблизно 70 млн грн.

Другий проект, який став головним болем не тільки Одеської області, а й Кабінету Міністрів, — це будівництво навколо міста об’їзної дороги. В останні роки великовантажний транзитний транспорт, що рухається по дорозі Одеса — Рені — Бухарест до міжнародного пункту пропуску «Джурджулешти», проїжджає вузькими вуличками міста, розбиваючи шляхи й руйнуючи споруди. Будівництво об’їзної довжиною 6,3 кілометра стартувало 2012-го. Цього року на завершення проекту з державного бюджету виділили 194 млн грн. Очікується, що подарунком під ялинку для ренійців стане відкриття об’їзної дороги.

Радісні, здавалося б, новини. Але ренійці з тривогою очікують грудня 2018-го. І ось чому. Не виключено, що місто може спіткати нова надзвичайна подія. Річ у тім, що русло балки й нова дорога... перетинаються. Дорожній насип, по суті, став греблею, яка перегородила природний водостік. Для проходу води спорудили міст із трьох тунелів, але вони невеликого діаметра.

Нескладно підрахувати площу водозбору балки, кількість опадів у період злив, пропускну спроможність мосту — і зіставити ці цифри.

Можна порівняти із пропускною спроможністю залізничного мосту, мостів через дорогу Дружби й вулицю Пролетарську — вони явно більші, але в період інтенсивних опадів не здатні впоратися з потоками води.

Вода під час паводків зазвичай несе багато сміття, гілок, які забивають проходи під мостами. Якщо це станеться з тунелями під новою дорогою, то вся вода залишиться на вулицях міста, а сам шлях, на який держава спрямувала сотні мільйонів гривень, просто розмиє. Як з’ясувалося, проекти розчищення балки Баланешти й будівництва дороги між собою не погоджені. Нещдавні дощі засвідчили, що проблема існує — вода по обидва боки дороги стоїть, не сходить.

І ще одна проблема, яка виникла через «сиру підготовку» і поспіх з початком будівництва об’їзної дороги. Вона пройшла через газову магістраль. Наявна труба навантаження не витримає — під дорогою проклали нову, укріплену. Але щоб здійснити переключення, необхідно на півтора-два місяці зупинити подачу газу в місто Рені й два великі села із загальною кількістю населення 25 тисяч осіб.

Ці роботи вимагають не тільки фінансування, а й залучення значних людських ресурсів — у процесі включення газовики повинні зайти в кожен дім і в кожну квартиру. Коли буде проведено цю роботу — адже літо закінчилося? Починати переключення в жовтні — означає залишити населені пункти без опалення.

Настане грудень, відбудеться урочисте відкриття двох важливих для району об’єктів. Хтось отримає нагороди, а когось, насамперед жителів району, очікують проблеми. Від них обіцянками не відмахнешся. От і виходить, що бюджетні гроші просто зариють у землю.

Одеська область.