Народний депутат Іван Рибак висловив чітку державницьку позицію щодо проблеми автомобілів на іноземній реєстрації та акцій протесту їх власників під Верховною Радою.
«Чому не підтримано так багато правок і залом, і профільним комітетом, — наголосив він. — Наприклад, правки, які стосувалися електромобілів, екологічний комітет готовий підтримати в частині нульової ставки акцизу. Але лише на нові електромобілі, а не ті, які вже п’ять—сім років експлуатувалися в Європі і в яких вийшли терміни роботи акумуляторних батарей. Вони становлять не меншу загрозу екології, аніж викиди СО. Проблема утилізації таких батарей усім відома, ми здаємо в пунктах збору крихітні батарейки від побутових приладів, пультів, бо навіть вони становлять загрозу довкіллю, а тут проблема значно більша. Не можемо дозволити, щоб Україна стала сміттєзвалищем канцерогенних літієвих батарей, кислота з яких може потрапити у водойми та ґрунтові води». Жодної потужності в Україні, де можна переробляти такі акумулятори, немає, акцентує парламентарій.
На думку Івана Рибака, «Автоєвросила» — це вже чітко сформована політична сила. Мовляв, під стіни парламенту її представники прийшли не так для того, щоб розв’язати проблему двох мільйонів українців, як по певні політичні дивіденди. Законотворець звернув увагу на те, що вулиці Шовковичну, Грушевського та Інститутську перекривали на дорогих «Мерседесах», «БМВ» та «Лексусах» з єврономерами.
Не на руку нам і абсолютна відсутність контролю за умовами ввезення таких автомобілів. Згідно з правилами дорожнього руху, ввезення автомобілів з правим кермом на територію України заборонено. Це переважно авто з Великої Британії, які за ціною значно дешевші від німецьких. «Поїдьте в Чернівецьку область, — каже народний обранець, — там таких авто безліч. Велику кількість приганяють власники румунських паспортів. Такі учасники дорожнього руху створюють небезпеку для інших законослухняних громадян. Водій з румунським паспортом і правим кермом фактично вже є представником іншої держави, хоча житло, майно, сім’я у нього тут, в Україні, і він користується всіма соціальними сервісами, які надає наша держава».
Формула, за яку проголосували народні депутати, переконаний І. Рибак, є оптимальною і компромісною для нашої країни. Передусім для того, щоб завтра не стояли під Верховною Радою вже люди, котрі чесно розмитнили свої автомобілі і сплатили всі податки. «Нині є багато претензій до кожного депутата. Громадяни, преса прискіпливо перевіряють, що вказано чи не вказано в декларації, звідки взято кошти і як їх зароблено. А люди, які їздять на «Мерседесах», «БМВ» та «Майбахах» на євробляхах, за ввезення автомобілів нічого офіційно державі не заплатили. Це дискримінація законослухняних громадян», — наголосив І. Рибак. Він припустив, що наявний високий податок на автомобілі в Україні включає несплату податків недобросовісними набувачами машин. Це позначається на ціні в автосалонах. У результаті кошти недоотримують медицина, освіта, культура, армія і дорожні служби, вважає парламентарій.
За його словами, схоже відбувалося в Україні в 1998—2000 роках. Але тоді це питання вирішили дуже просто — введенням такої норми, як тимчасове ввезення терміном на один рік зі взяттям на тимчасовий облік. «Привозився автомобіль, сплачувалося держмито, видавалися українські номери, український техпаспорт, але під зобов’язання через рік цей автомобіль вивезти», — нагадав І. Рибак. І нині парламент зробив маленький крок для врегулювання ситуації, що склалася.
Народний депутат також прокоментував повідомлення про те, що на знак протесту один із пікетувальників спалив автомобіль. «У нас діє стаття Кримінального кодексу щодо умисного знищення або пошкодження чужого майна, а такі автомобілі є чужими», — наголосив він і нагадав, що за таке правопорушення передбачено штраф до 50 неоподатковуваних мінімумів або виправні роботи терміном до двох років, або ж до трьох років позбавлення волі. Окрім того, такі дії порушують і екологічне законодавство, закон про поводження з відходами, санітарне законодавство та низку інших законодавчих актів.
«Розумію економічну ситуацію, спілкуюся з людьми на різні теми, мої виборці порушують питання невисоких зарплат та пенсій і, звичайно, високих ставок на розмитнення автомобілів законним шляхом, — резюмував Іван Рибак. — Погоджуюся з ними. Наявні мита на ввезення авто необхідно переглядати в бік зменшення, але робити це треба цивілізовано, прорахувавши втрати держави, їх компенсатори та навівши порядок у цьому питанні на митницях».