В Одесі відбулося виїзне засідання наглядової ради ПАТ «Укрпошта» за участю представників Одеської, Миколаївської й Херсонської обласних дирекцій «Укрпошти», видавців та працівників ЗМІ.

Генеральний директор ПАТ «Укрпошта» Ігор Смілянський (на знімку) наголосив, що зустріч в Одесі відбувається у період передплати на друковані ЗМІ на друге півріччя 2019 року. Варто зазначити, що останнім часом спостерігається певна розбалансованість у проведенні передплатної кампанії. Виникло певне непорозуміння між поштовиками та працівниками ЗМІ. Справа доходила до неприємних висловлювань на адресу працівників «Укрпошти» з боку редакцій газет і журналів. Своєю чергою поштовики виправдовували і свої дії, і свої тарифи на доставку періодичної преси складними економічними обставинами, у яких опинилося ПАТ «Укрпошта».

Яка нині ситуація?

— Чистий дохід підприємства порівняно з I кварталом 2018 року становить майже 1,9 млрд грн, що на 22,1% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

«Понад 221 млн грн чистого прибутку — один із найкращих квартальних показників «Укрпошти». Ми зростаємо і за обсягами, і за доходами у наших ключових напрямах — внутрішніх і міжнародних відправленнях та фінансових послугах. Перебудова технологічних процесів, налагодження ефективності роботи мережі, відновлення інфраструктури й увага до якості обслуговування закономірно дають позитивний результат. Це спільний успіх нашої багатотисячної команди. Ми можемо ще краще. Але для цього важливо чітко визначити правила й вартість надання соціальних послуг, зокрема пов’язаних з доставкою пенсій. У цьому питанні ми розраховуємо на результативний діалог з урядом і Верховною Радою», — зазначив генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський.

Як раніше повідомлялося, у першому кварталі 2018-го «Укрпошта» одержала 295,2 млн грн чистого збитку. Тобто фінансові результати нині більш ніж переконливі. Ігор Смілянський докладно розповів про абсолютно новий для України поштовий проект, який впроваджується у Чернігівській області. Ідеться про пересувні мобільні відділення зв’язку.

Їхня робота адаптується під кількість клієнтів, які проживають у населеному пункті. Якщо в селі мешкає п’ятсот осіб, у співробітника пошти майже немає роботи, він може більшу частину робочого дня просидіти без діла. Відповідно, люди працюють на неповну ставку, але це — копійки. Те, за що мене критикують, у нас маленькі зарплати: 0,25 ставки, 0,3 ставки. Звідки вона візьметься більше, якщо людей стає дедалі менше?

Чи можна платити повну ставку співробітнику, якщо він працює лише дві години на день? Якщо є субсидії або гроші, які незрозуміло звідки узялися, то, напевно, можна. Але це пересувне відділення, яке заміняє кілька стаціонарних, дає можливість платити повну ставку. Середня зайнятість начальників відділень у Чернігівській області була 0,25 ставки, вони одержували 931 гривню. Стартова зарплата начальника пересувного відділення — 6,5 тисячі гривень, із преміями — до десяти тисяч, і це в селі. Скільки перейшло на цю роботу? П’ять відсотків. І коли ЗМІ й політики говорять про те, які в листонош низькі зарплати, їм показують приклад: сотні людей, кожному під підпис запропонували перейти. У відповідь часто можна було почути: «У мене корова, субсидія і я вже не звикла цілий день працювати». Знайти людину на 6,5 тисячі гривень теж виявилося не так просто, але набагато простіше, ніж на 931. І люди цим живуть, це їхня основна робота, а не хобі або місце для трудової книжки.

Тобто оптимізація роботи «Укрпошти» не означає її руйнування.

А як вирішуються питання передплати на періодичні видання, їх доставки до читачів, оперативності доставки?

На думку Ігоря Смілянського, діалог, що останнім часом намітився між видавцями й поштовиками, необхідно продовжувати. Передусім ідеться про мотивацію листонош, тих, хто безпосередньо працює з передплатниками, — вони повинні бути матеріально зацікавлені в передплаті кожного примірника. У цьому процесі необхідна участь і видавців, які повинні повернутися до передплатних пунктів, поштових відділень, листонош фінансовим боком.

По-друге, «Укрпошта» найближчим часом почне впроваджувати онлайн-передплату. По-третє, потрібно форсувати будівництво сортувальних пунктів. Перший з них запрацює у Львові. На черзі — Одеса й Харків. По-четверте, відбувається вивчення можливості балансування тарифів за доставку й оформлення передплати.

До слова, в «Укрпошті» працює система «таємний покупець». Це зовнішня компанія, яка вимірює якість роботи відділень. Зрозуміло, що платять більше кращим. Якщо у відділенні нагрубили клієнтові, то весь офіс втрачає премії. Люди вже усередині починають самі стежити за якістю своєї роботи. Ми впровадили відрядну форму оплати праці на сортуванні. Якщо хтось зі співробітників у бригаді погано працює, то це не я, це він усіх позбавив премії. Люди змінюються, це нормально, хтось утомлюється, хтось себе реалізував, хтось пішов далі.

Уперше за три роки «Укрпошта» стає конкурентом для приватних компаній, що займаються доставкою посилок. В «Укрпошті» тарифи на доставку значно нижчі, ніж у приватних компаній, а швидкість доставки зростає просто на очах. Торік було 22 мільйони посилок. В 2019 році ідеться про показники 28—30 мільйонів посилок. Щоб пропустити 50 мільйонів посилок, потрібна інфраструктура, яку потрібно створювати.

Результати були б набагато вищими, якби на законодавчому рівні або, скажімо, постановою Кабміну були створені певні преференції для «Укрпошти», де держава перебуває серед власників. А то у приватних фірм — жирні ласі маршрути (обласні й районні центри), а державним поштовикам дістаються села, віддалені від цивілізації.

Розмова в Одесі стала принциповою, цікавою, байдужих не було. Погоджуємося з тим, що такі зустрічі повинні стати регулярними й традиційними.

Одеса.