На Черкащині функціонує 484 стаціонарні поштові відділення та 15 пересувних. У структурі АТ «Укрпошта» Черкаська дирекція входить до п’ятірки лідерів із збільшення доходів та виконання бюджету доходів. Про те, як працює більш як двотисячний колектив поштовиків Шевченкового краю, про його успіхи та плани — розмова нашого кореспондента з керівником дирекції Олександром МАРЧЕНКОМ (на знімку).

— Олександре Сергійовичу, рік, що завершується, був особливо напруженим у житті країни. Започатковані процеси оновлення та реформування зачепили й державний поштовий зв’язок. Які зміни відбулися в Черкаській дирекції, що вдалося здійснити із запланованого?

— Так, процеси реформування та постійного вдосконалення менеджменту «Укрпошти» продовжились й у цьому році. Наполеглива праця принесла плоди — компанія—оператор національного поштового зв’язку стала прибутковою. Черкаська філія, яка входить до АТ «Укрпошта», також має непогані результати роботи. Ми посідаємо третє місце серед інших дирекцій із збільшення доходів та п’яте — з виконання бюджету доходів. Одні з головних завдань, які ми ставили у 2019 році, були автоматизація поштових відділень, забезпечення комп’ютерною технікою, підключення до мережі Інтернет, навчання персоналу. Заплановане вдалося здійснити. За останній рік комп’ютеризовано 47 сільських поштових відділень, навчання пройшли 1200 працівників Черкаської дирекції.

— Оновлення — одне з найважливіших питань розвитку будь-якого підприємства. Враховуючи ту обставину, що пошта сама заробляє на свою модернізацію, це, очевидно, непросто...

— Звичайно. Докладаємо всіх зусиль, щоб зробити зручнішими і доступнішими наші відділення. Цьогоріч, наприклад, оновлено вхідну групу черкаського поштамту. Ця будівля розташована в центральній частині міста і вважається однією з архітектурних візитівок Черкас. Осучаснення фасаду поштамту, модернізація залу поштових операцій значно поліпшили естетичний вигляд споруди та вдосконалили надання сервісних послуг відвідувачам. Якісні зміни зовнішнього опорядження та робочого інтер’єру відбулися також на поштових відділеннях № 3, № 5, № 8 обласного центру, у Будинку зв’язку, центральному відділенні міста Умані. Відкрили нові відділення: центральне у місті Сміла та два відділення в Черкасах — № 14 та № 16. Загалом на ремонти та оновлення нерухомого майна філії спрямовано майже 400 тисяч гривень. Ми розуміємо, що цього ще, на жаль, недостатньо. Тому намагатимемося працювати продуктивніше, більше зароблятимемо коштів, підключимо невикористані внутрішні резерви й тоді з’являться додаткові можливості на продовження модернізації, зміцнення матеріально-технічної бази.

— Колись казали, що без школи немає села. Тепер стало всім зрозуміло, що без відділення поштового зв’язку сільському населеному пункту ніяк не можна. Що ви думаєте з цього приводу?

— «Укрпошта» в селі — це і пошта, і магазин, і банківська установа. Якщо в масштабах держави — це понад 70 тисяч співробітників, найбільша за розміром мережа відділень, що сукупно переважає всю банківську систему країни. При цьому більшість відділень, майже 80 відсотків, розташовані в селах, де мешкають менш як дві тисячі жителів. Переважна більшість сільських відділень поштового зв’язку — збиткові. Причина — негативна демографічна ситуація, щорічне зменшення на селі кількості населення. У малих селах у поштових відділеннях хронічно не вистачає працівників. Й не тільки листонош. З кожним роком дедалі проблематичніше знайти відповідальну освічену людину, яка б могла працювати начальником поштового відділення.

Розв’язати ці проблеми можна через трансформацію мережі сільських відділень. По-перше, через комп’ютеризацію всіх відділень у населених пунктах, де проживають понад дві тисячі мешканців. Це ми вже пройшли. По-друге, зміну формату обслуговування в селах, де мешкають менш як дві тисячі осіб — запуск проекту пересувних відділень. Нова форма обслуговування дасть можливість надавати таку само кількість послуг (ба навіть більшу), що й стаціонарні, охоплюючи при цьому навіть ті села, де раніше не було відділень. Пересувні відділення доставлятимуть пенсії, соціальні виплати, газети і журнали, продовольчі товари та товари за каталогами магазинів побутової техніки всім жителям. До того ж перевагою проекту є можливість швидко реагувати на зміни в чисельності населення того чи іншого населеного пункту, коригуючи графіки мобільних ВПЗ, збільшуючи або зменшуючи години обслуговування залежно від потреб. Такий варіант обслуговування населення на селі — світова практика і єдиний можливий варіант для України надавати сучасні послуги в найвіддаленіших селах.

— Але ж це, очевидно, потягне за собою скорочення поштових працівників. Чи не стане таке масовим явищем?

— Ні. Хоча, звісно, певна ротація працівників буде. Вона наявна й нині. Люди звільняються, переходять на іншу роботу з різних причин — сімейні обставини, стан здоров’я, шукають більш зручний для себе робочий графік. Однак для «Укрпошти», як і для інших компаній, гостро стоїть питання нестачі виробничого персоналу через виїзд наших громадян на сезонну роботу за кордон. Нині маємо майже 30 вакансій тільки по нашій області. Тому ми наполегливо працюємо над важливим питанням — утримання працівників. Для цього вже змінено систему оплати праці, збільшено посадові оклади для виробничого персоналу. Крім основного окладу, працівники можуть отримати додаткові виплати за оформлення передплати, якісне розповсюдження періодичних друкованих видань та реалізацію товарів.

— Нині багато сільських поштових відділень працює лише двічі на тиждень — у вівторок та п’ятницю. Наша газета «Голос України» має п’ятиразовий тижневий випуск... Як тут розв’язати проблему?

— В області двадцять відсотків відділень працює двічі на тиждень. Чому? Все взаємопов’язано. Якщо в селі мешкають 100 людей, то об’єктивно воно не буде завантажено протягом тижня. «Укрпошта», на жаль, не отримує жодних державних дотацій чи преференцій. «Укрпошта» сьогодні — це бізнес, і ми не можемо дозволити собі утримувати працівника і платити йому зарплату більшу, ніж прибуток цього відділення. Певним чином цю проблему може розв’язати пересувне відділення, про яке я казав раніше. Що стосується «Голосу України», то, за останніми даними, в парламентського видання роздрібні продажі по Україні зросли. Середньомісячні обсяги продажу в серпні—жовтні збільшилися на 25—28 відсотків порівняно із середньомісячними продажами січня—липня. На Черкащині цей показник становить 79 відсотків.

— Наступного року завершується процес створення об’єднаних територіальних громад. Як співпрацює поштовий зв’язок з ОТГ? Які є проблеми?

— Буває по-різному. Ті з них, що зацікавлені у збереженні мережі поштових відділень (часто — збиткових), надають пільгову оренду на приміщення чи, в разі потреби, приміщення для відділень, допомагають із ремонтом та їх оснащенням. Показовим у турботі про доступність поштового зв’язку для своїх жителів є приклад Харкова. Там місцева влада та «Укрпошта» підписали меморандум, завдяки якому компанія отримала пільгову ціну на оренду всіх приміщень у місті, де розташовані відділення зв’язку. На Черкащині також маємо низку конструктивних взаємовідносин з новоутвореними громадами. Одна з останніх зустрічей — з керівництвом Великохутірської та Балаклеївської ОТГ. Завдяки взаємодії з територіальними громадами ми змогли знайти працівника в поштове відділення в село Великий Хутір, де була вакансія, і завдяки цьому ВПЗ тепер працюватиме більше днів на тиждень. А завдяки домовленості з ОТГ села Балаклея «Укрпошта» отримала нове приміщення з якісним ремонтом.

До того ж обидва сільські поштові відділення комп’ютеризовані та можуть надавати ширший та якісніший спектр фінпослуг.

— Що б ви хотіли запропонувати законодавцю, щоб державний поштовий зв’язок отримав новий імпульс для свого розвитку?

— Для «Укрпошти» вкрай важливо ухвалення Верховною Радою законопроекту № 6601, який би дав змогу їй розширити спектр фінансових послуг та надав би можливість відкривати поштові рахунки. Ухвалення цієї законодавчої ініціативи значно збільшило б дохід компанії, а зароблені кошти підприємство могло б вкладати в оновлення інфраструктури та розвиток послуг. 

Черкаси.

Розмову провела Лідія ЛІСОВА.

Фото автора.