Нині серйозним викликом для реформи є відсутність правових механізмів правонаступництва майна, майнових прав, зобов’язань місцевого самоврядування та місцевих органів державної влади у зв’язку з утворенням громад та районів.

Тож нині конче потрібно ухвалити низку законопроектів, зокрема, «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань діяльності та організації органів державної влади, органів місцевого самоврядування у зв’язку з утворенням (ліквідацією) районів (№ 3651) та нових редакцій законів «Про місцеве самоврядування» і «Про місцеві державні адміністрації». Останні два законопроекти нині перебувають на стадії доопрацювання в уряді й невдовзі будуть зареєстровані в парламенті.

Як відомо, чинний Закон «Про місцеве самоврядування» було ухвалено ще 1997 року. За цей час до нього 135 разів вносились зміни. Та навіть після цього документ і досі не відповідає сучасним потребам, нинішній територіальній основі та Європейській хартії місцевого самоврядування.

Нова редакція, обіцяють урядовці, приведе закон у відповідність до Хартії, до нової системи територіального устрою громад та районів, чітко розмежує власні та делеговані повноваження органів місцевого самоврядування всіх рівнів.

Серед основних новацій проекту закону «Про місцеве самоврядування» містяться норми, які визначають умови безпосередньої участі людей у місцевому самоврядуванні, зокрема, в заходах консультативного характеру. Тобто участь у них зможуть брати не лише особи, які проживають у цій громаді, а й мають нерухоме майно, сплачують податки тощо. Виборчі права залишаються таким самим, як нині, і визначаються окремим законодавством.

Документом також визначаються сфери, в яких самоврядним органам забороняється приймати рішення. «Це питання складне, — зауважив заступник міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час презентації законопроекту на засіданні Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, — проте ми вважаємо, що до сфери відповідальності муніципалітетів не повинно входити прийняття рішень щодо оборони України, захисту її суверенітету й територіальної цілісності, державної, ядерної, радіаційної безпеки тощо. Загалом таких сфер понад десять».

Водночас законопроектом закріплюються умови передачі повноважень від держави органам самоврядування — виключно на підставі закону та наявності обґрунтування передачі повноважень за принципом субсидіарності й розрахунків фінансово-матеріальної основи. Також визначено чіткі гарантії для стабілізації системи публічної влади, коли органи самоврядування можуть не виконувати делеговані повноваження, якщо порушено вимоги передачі. Не можна буде наділяти їх повноваженнями без ресурсів серед бюджетного року. Створюється також чіткий реєстр повноважень муніципалітетів.

Щодо районного рівня, то тут залишається затвердження програм соціального, економічного і культурного розвитку відповідного району, інших цільових програм і затвердження рішення про районний бюджет. Тобто те, що закріплено в Конституції, решта повноважень мають характер співпраці з територіальними громадами. Повноваження обласних рад також практично залишаються незмінними, вони закріплені Конституцією.

У свою чергу голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Дмитро Гурін, подякувавши уряду за роботу, позитивно оцінив наявність у проекті закону реєстру повноважень місцевого самоврядування. «На це всі скаржаться, бо все розмазано по інших законах», — зауважив він.

Водночас народний депутат закликав представників уряду узгодити законопроект із конституційними змінами, підготовка яких нині перебуває на фінальній стадії. «Вже зроблено велику роботу і не хочеться її вбивати», — сказав він.

Насамкінець В. Негода пообіцяв, що уряд врахує всі зауваження народних депутатів, а їх було чимало, під час доопрацювання законопроекту. Лише потім його буде передано на реєстрацію в парламент.