Під головуванням Президента України Володимира Зеленського та за участю Голови Верховної Ради Дмитра Разумкова і першого заступника керівника парламенту Руслана Стефанчука відбулося засідання Національної ради реформ, під час якого розглянуто питання доступності безготівкових розрахунків, змін до трудового законодавства, нової моделі розмитнення автомобілів, а також питання земельних відносин.

Відкриваючи засідання, глава держави наголосив, що всі розглянуті Національною радою реформ питання мають доводитися до кінця та реалізовуватися повною мірою. «Чого ми чекаємо від реформ? По-перше, результату. Реформи не заради реформ, а реформи, від яких людям легше, бізнесу — краще. І друге — щоб реформи не були символічні, паперові, а щоб усе, що ми тут озвучуємо, було реалізовано», — сказав В. Зеленський, висловивши побажання, щоб наступного разу вже обговорювалися результати засідань Національної ради реформ.

Головним завданням уряду та Верховної Ради в нинішніх умовах має стати забезпечення медичною допомогою громадян та збереження нашого економічного потенціалу, який зазнав серйозних ударів від коронавірусної кризи. Таку думку під час засідання висловив голова парламенту Дмитро Разумков. «Достатньо серйозним викликом і для нас, і для бізнесу є COVID-19. Особливо з урахуванням того, що сьогодні ситуація погіршується», — сказав він, зауваживши, що нинішній рік, як і минулий, також буде насичений достатньо великими викликами, відповісти на які можна лише спільною роботою на результат.

На думку Першого заступника Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука, сьогодні важливо зберегти високу динаміку та результативність реформ. «Ми повинні під час реалізації реформ орієнтуватися на запити громадян. В українському суспільстві є запит на проведення системних змін у країні. Україна потребує численних термінових та невідкладних перетворень — не задекларованих, а реальних», — вважає він.

Голова Виконавчого комітету реформ Міхеіл Саакашвілі, коментуючи питання, які стоять на порядку денному Національної ради реформ, зазначив, що, зокрема, йдеться про імплементацію земельного законодавства. «Питання земельних відносин, яке зараз розглядає парламент, допоможе покінчити з корупцією у сфері земельних відносин», — сказав він, зауваживши, що фермери з різних регіонів підтримують негайне ухвалення цього законопроекту, оскільки він допоможе покінчити з корупцією в цій сфері.

Також, за словами М. Саакашвілі, давно назріла необхідність спрощення трудового законодавства. «Тридцять років української незалежності, а ніхто не додумався не тільки його спростити, а навпаки — дедалі більше ускладнювали для бізнесу та бюрократизували Трудовий кодекс 1971 року», — зазначив він, висловивши переконання, завдяки «Дії» та новим технологіям сьогодні можна провести перший етап реформи для малого та середнього бізнесу, а потім — і для всього бізнесу на другому етапі, якщо перший буде успішним. «Це без перебільшення революційна реформа Трудового кодексу, яка торкнеться 70 відсотків усіх бізнесів в Україні, включно з малими та середніми», — підкреслив він. Зокрема, для малого та середнього бізнесу (з кількістю працівників до 250 осіб) пропонується запровадити договірний режим трудових відносин між роботодавцем та працівниками, що полегшить ведення кадрових питань, сприятиме більшій гнучкості ринку праці, збільшить кількість офіційно працевлаштованих осіб та надходження до бюджету й Пенсійного фонду.

Національна рада реформ також розглянула питання впровадження нової моделі розмитнення автомобілів. Під час обговорення зазначалося, що через українську митницю щороку проходить майже 500 тисяч автомобілів, однак унаслідок маніпулювання з вартістю транспортних засобів у кишенях хабарників осідає приблизно 150 мільйонів доларів, а втрати бюджету сягають 300—400 мільйонів доларів. У зв’язку з цим пропонується запровадити автоматизовану та прозору формулу, яка допоможе розраховувати вартість автомобіля за уніфікованими критеріями. Прогнозується, що протягом наступних п’яти років після запровадження нової моделі вартість розмитнення легкових автомобілів зменшиться на 30 відсотків. Розмитнити транспортний засіб також можна буде через портал державних послуг «Дія».

За словами М. Саакашвілі, Нацрада також підтримала пропозицію щодо зменшення комісійної винагороди за послуги еквайрингу (обслуговування платежів пластиковими картками). У травні 2020 року уряд, реагуючи на звернення багатьох компаній, затвердив програму стимулювання економіки для подолання наслідків епідемії COVID-19, у якій зазначалася необхідність обмеження плати за еквайринг, адже за кожну операцію з банківською карткою банк бере 2—3 відсотки комісійних. «У Європі така комісія становить 0,2 відсотка. Ми поступово знизимо її нижче 1 відсотка», — додав голова Виконавчого комітету реформ. У Верховній Раді вже зареєстровано низку законопроектів щодо зменшення комісії від суми цих транзакцій.