Це передбачено проектом закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо використання майна ліквідованих комунальних закладів середньої освіти у сільській місцевості» (№ 5230) авторства групи народних депутатів, зокрема, Наталії Піпи («Голос»), Сергія Бабака («Слуга народу»), Івана Кириленка («Батьківщина») та Ігоря Гузя (Партія «За майбутнє»). Цей законопроект уже ухвалено за основу у травні цього року, нині його готують до другого читання.

«Дуже часто малокомплектні школи у сільській місцевості через неналежне освітнє середовище, відсутність вмотивованих вчителів і достатньої кількості дітей не спроможні надавати якісну освіту. Оптимальним рішенням для організації якісного освітнього процесу для ОТГ є переспрямування фінансових ресурсів місцевих громад на розвиток опорних шкіл, а не на підтримку функціонування малокомплектних. Тож постає питання, що робити із майном ліквідованих шкіл», — наголошується у пояснювальній записці до документа.

Нині, відповідно до чинного законодавства, майно, зокрема земельні ділянки ліквідованих державних, комунальних закладів загальної середньої освіти або тих, діяльність яких зупинена, відповідно до рішення засновника може бути використано винятково для забезпечення здобуття освіти, надання послуг у сфері соціального захисту, культури та охорони здоров’я, зокрема на засадах державно-приватного партнерства. Також державні та комунальні заклади загальної середньої освіти не можуть бути приватизовані чи в будь-який інший спосіб передані у приватну власність. При збереженні такого підходу щодо використання майна ліквідованих комунальних навчальних закладів середньої освіти у сільській місцевості існують великі ризики того, що майно буде неефективно використовуватися і з часом просто зруйнується, переконані народні депутати.

Саме тому вони вважають за необхідне дозволити ОТГ на власний розсуд розпоряджатися майном ліквідованих комунальних закладів середньої освіти у сільській місцевості. Тобто вільно використовувати його для потреб місцевої громади, а не лише для здобуття освіти, надання послуг у сфері соціального захисту, культури та охорони здоров’я, чи здавати в оренду.

Водночас автори законопроекту цілком підтримують чинну норму, що кошти, отримані від використання вивільнених приміщень ліквідованих державних та комунальних закладів освіти, мають використовуватися винятково на освітні потреби. За такого підходу майнові комплекси ліквідованих закладів середньої освіти збережуться, і при позитивній демографічній ситуації зможуть знову використовуватися місцевими громадами для освітніх потреб, переконані вони.

На думку Наталії Піпи, перед ліквідацією закладу або перед здачею майна в оренду в громаді мають відбутися слухання. «А гроші від оренди майна мають іти винятково на освітні потреби», — наголосила вона.

Загалом під час підготовки проекту до другого читання до нього надійшла 61 поправка та пропозиція, з яких 14 відхилено. Нині Комітет з питань освіти, науки та інновацій рекомендував Верховній Раді прийняти документ у другому читанні та в цілому.