У колишніх військкоматах беруть на облік усі автомобілі підприємств, установ, організацій — навіть ті, які вже не виїжджають з гаража і перетворилися на металобрухт. Для чого?

Понад 10000 гривень штрафу стягнув військкомат з керівника малого підприємства з Вінниці за те, що підприємець із запізненням прозвітував про наявність автомобіля — 41-річного (!) «Ауді», який багато років стоїть у гаражі з купою металобрухту. Для чого військовим така техніка?

Олег Пленсак звернувся до корпункту «Голосу України» у Вінниці й розповів свою історію. Він вважає, що проблема стосується не тільки його. Законодавець має втрутитися у її вирішення.

— У військкоматі мені пояснили на словах, а потім підтвердили письмово листом, що вони збирають інформацію про всю (!!!) техніку, що є у використанні всіх підприємств, організацій, установ, незалежно від форм власності, — розповідає пан Пленсак. — Звітувати має кожен керівник двічі на рік. Визначені терміни звітів: до 20 червня і до 20 грудня щороку. Якщо це правда, то наші військкомати мають бути завалені паперами, погляньте, скільки в нас нині автомобілів! Все одно не розумію, навіщо звітувати про такий, даруйте, автонепотріб, яким є наше «Ауді», 1980 року випуску? У 66-річного чоловіка подвійна прикрість через те, що сталося. Каже, у їхньому підприємстві людей менше, як пальців на одній руці. Які там заробітки! Крім того, має дитину на групі інвалідності. Тому сума штрафу суттєво «вдарила» по сімейному бюджету.

Пропустив… час звіту

Дорогу до Вінницького об’єднаного міського Центру комплектування та соціальної підтримки (таку назву має нині міський військкомат) Олег Пленсак вивчив, як ніяку іншу. Двічі протягом року приносить сюди звіт про наявність у його МП автомобіля. Машину давно не використовують, бо вона несправна, двигун потребує ремонту. Придбати запчастини до такої техніки — проблема. Йому пояснили, що деякі з них уже навіть не виробляють. Але саме цей транспортний засіб став причиною непорозумінь між підприємцем і військкоматом.

Чоловік пояснює, що раніше звітував вчасно. А цього року, за його словами, пропустив 20 червня — спершу хворів, потім завадили виробничі клопоти. «Військовим що-небудь пояснити непросто, — продовжує співрозмовник. — Хоч як переконував, не допомогло. Запитував у них: якщо машина закріплена за якоюсь частиною на випадок мобілізації, що тоді? Вона ж з місця не зрушить. Кажуть, маєте відремонтувати. Письмово написав їм про технічний стан. Якось записався на прийом до військового комісара — не прийняв».

Підприємець отримав листа: «Повідомляємо, що транспортний засіб автомобіль «Ауді», зареєстрований за вашим підприємством, перебуває на військовому обліку у Вінницькому об’єднаному міському територіальному центрі комплектації та соціальної підтримки». Він датований 26 серпня 2021 року за підписом військового комісара полковника Ігоря Ліщука.
У цьому самому листі сказано, що транспортними засобами, які перебувають на військовому обліку, можуть бути доукомплектовані ЗСУ, їх можуть передати у військові формування під час мобілізації.

«Я їм про старий несправний автомобіль, а вони мені про можливе доукомплектування ним армії, — не приховує емоцій співрозмовник. — Прошу — надішліть свого представника нехай вочевидь переконається, що таку машину не можна відремонтувати… Марна справа».

Усе по закону

Кореспондент «Голосу України» звернувся по коментар щодо цієї ситуації до заступника міського комісара підполковника Олександра Джулая.

«Подавати інформацію про наявність транспортних заходів і техніки — обов’язок кожного керівника підприємств, установ, організацій, незалежно від форм їх власності, — каже він. — Такою є вимога Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», те само йдеться у постанові Кабміну №405 від 17 червня 2015 року. Існує Положення про військово-транспортний обов’язок, яким передбачено забезпечення мобілізаційної готовності. Про все це ми повідомляли й усно, й письмово підприємця Пленсака. Йому залишалося одне — вчасно звітувати, і тоді не було б покарання, яке він отримав».

Запитую підполковника: для чого їм на обліку несправний автомобіль, випущений понад 40 років тому?

Він пояснює, мовляв, чинне законодавство вимагає звітувати про всю наявну техніку, що перебуває на обліку в підприємствах, організація, установах. Це називається виконання військово-транспортного обов’язку керівниками. Джулай уточнив, що згаданий автомобіль «Ауді» перебуває на військовому обліку, але це не означає, що він буде залучатися у випадку мобілізації для виконання завдань. Здійснюватимуть відбір необхідної техніки. Але звітувати все одно потрібно, інакше — штраф.

Перепитую: «Тобто, залучатися не буде, але звітувати треба?!»

«Інакше, як ми дізнаємося, у кого яка техніка на обліку?» — у свою чергу запитує заступник військового комісара.

Раніше машину старішу  п’яти років у армію «не призивали»

Полковник у відставці Володимир Бурий під час служби в армії теж займався питаннями обліку транспортних засобів, які мали бути передані в розпорядження військових на випадок особливого стану. Служив на високих посадах у Радянській армії, був заступником начальника військ зв’язку Військово-Повітряних сил України.

«Раніше техніка старше п’яти років не цікавила армію, — каже полковник Бурий. — Мова про цивільні транспортні засоби, які ставили на облік військові на випадок їх можливого залучення до виконання завдань. І це був правильний підхід. П’ять років — і не більше. Зверніть увагу, що тоді не було стільки транспорту, як нині. Тобто нині є краща можливість для вибору справді надійної техніки, готової виїхати з гаража в будь-який момент.

Коли Володимир Бурий дізнався від журналіста про те, що військкомат взяв на облік старий автомобіль, спершу не повірив у таке. Потім довго дивувався: «Навіть уявити не можу, наскільки військкомати закидані паперовою писаниною, якщо ставлять на військовий облік техніку, якій уже понад 40 років! Невже вони дійсно збирають інформацію на весь-весь транспорт? Якщо це справді так, тоді у військкоматах без роботи не залишаться. Два рази на рік збирати купу паперів, з таким не просто справитися!.. На мою думку, законодавцю варто повернутися до колишньої практики — брати на облік автомобілі не старше 5-річного часу випуску».

Вінниця.

P.S.

Коли матеріал підготували до друку, зателефонував полковник у відставці Володимир Бурий. Розповів про зустріч із заступником військового комісара області підполковником Ігорем Гончаруком. Вона відбувалася у робочому кабінеті пана Гончарука, куди він також запросив офіцера, який відповідає за облік цивільного автотранспорту. Був присутній власник 40-річного автомобіля «Ауді» Олег Пленсак. «Військові апелювали документами, які мають виконувати, тобто брати на облік усі автомобілі, — каже Володимир Бурий. — Переконати їх у нелогічності таких дій не вдалося. Вносити пропозицію Міноборони не мають наміру. Сотні тисяч (!) автомобілів у масштабах держави беруть на облік працівники колишніх військкоматів. Навіщо?» Володимир Бурий каже, що ставитимуть це питання керівництву Міноборони. Готують листа.