Регіон першим у країні створив мережу шкіл, які проводять навчання за програмою «LEGO Education».

Про те, як загалом працюють новітні технології у навчанні та вихованні підростаючого покоління, про успіхи і завдання на перспективу — розмова з начальником управління освіти та науки Черкаської ОДА, кандидатом історичних наук Валерієм Данилевським (на знімку).

— Валерію Вікторовичу, нині школярі не уявляють свого життя без комп’ютерних технологій. Водночас важливо, щоб діти, опановуючи новинки, не залишались наодинці із собою, а були в команді, в колективі й досягали успіхів у співзмагальності — чи не так?

— Безумовно. Новітні технології — це не самоціль, а спосіб надихнути дитину до нестандартного мислення, аналізу, творчості. У нас в області функціонують майже 70 учнівських команд з робототехніки. Це школярі старшої ланки та юніори. П’ять років поспіль проводимо регіональний турнір FIRST LEGO League. Участь у фестивалі беруть команди не лише Черкащини, а й Миколаївської, Полтавської, Київської областей. Цьогоріч змагання з робототехніки проводилося в режимі онлайн.

Особливо мотивують школярів, які захоплюються робототехнічними програмами, міжнародні змагання. Наші юні конструктори брали участь у європейських чемпіонатах FIRST LEGO League в Данії, Естонії, Угорщині. Вибороли друге місце та кубок у номінації «Шляхетний професіоналізм» у Міжнародних змаганнях FLL-2019 у Лівані. Того ж року в Чехії у регіональному фестивалі посіли третє місце. На міжнародних змаганнях FLL у турецькому Ізмірі вибороли також третє місце та здобули Кубок від мера м. Ізмір.

Елементи робототехніки, які почали вводити в освітній процес деяких черкаських шкіл ще у 2015 році, показали свою ефективність практично в усіх галузях знань — інформатиці, геометрії, фізиці, трудовому навчанні.

— Чи впроваджуються у цьому процесі міжнародні програми, спецкурси?

— Неодмінно. На курсах підвищення кваліфікації педагогічних працівників області започатковано спецкурси та навчальні програми «Використання робототехніки у вивченні фізики», «Особливості вивчення робототехніки Lego Mindstorms EV3», «Робототехніка у початковій школі» тощо.

У школі активно впроваджуються міжнародні програми FIRST LEGO League, FIRST LEGO League Junior та Robotica. Їхня мета — заохотити дітей вивчати науку, технологію, математику, а також долучатись до вирішення актуальних світових питань за допомогою програмованого конструктора Lego.

Черкащина першою в країні розпочала дослідно-експериментальну роботу на тему «Організаційно-педагогічні умови використання робототехніки «LEGO» для розвитку обдарованих дітей».

У двадцяти закладах загальної середньої освіти області впроваджується програма курсу за вибором «Робототехніка» для учнів 8—9-х класів», розроблена колективом спеціалістів-робототехніків компанії «Інноваційні освітні рішення» та надана у користування школам Черкащини разом з навчально-методичним забезпеченням.

З 2017 року на базі кафедри радіотехніки, телекомунікаційних і робототехнічних систем Черкаського державного технологічного університету започатковано безоплатні курси з робототехніки для школярів 8—11-х класів, які цікавляться електронікою, робототехнікою, сучасними інтелектуальними розробками та готові поринути в світ творчості і виготовити свій власний проект.

— Робототехніка — це найяскравіший і, очевидно, найрезультативніший напрям сучасної STEM-освіти. А як загалом «приходять» інновації у шкільну освіту?

— STEM-напрям в освіті набирає обертів і стає невід’ємною складовою навчального процесу у школах.

Технічним проривом у напрямі запровадження STEM-освіти є створення спеціалізованих цифрових вимірювальних комплексів, адаптованих під якісно нові можливості навчання.

Сьогодні функціонують STEM-лабораторії у трьох закладах загальної середньої освіти і в одному закладі професійно-технічної освіти.
У рамках реалізації обласних програм у школи області поставлено обладнання для 201 кабінету. Всі вони оснащені цифровими вимірювальними комплексами. Застосовуючи новітні технології, учитель не лише сповна використовує свої знання у створенні авторських програм з природничо-математичних наук, а й організовує науково-дослідну та винахідницьку роботу з учнями.

Із вересня 2017 року на базі Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників розпочав діяльність навчально-тренінговий центр STEM-освіти. Там нині функціонують два кабінети робототехніки: центр «LEGO Education», тренінговий центр, а також ресурсний центр та навчально-тренінгова аудиторія.

— Розкажіть, будь ласка, про діяльність інноваційних шкіл, адже саме вони є «локомотивом» усього найсучаснішого в освітній галузі.

— І не тільки локомотивом, а й взірцем творчого, креативного підходу до організації освітнього процесу. У нас в області функціонують 29 інноваційних шкіл. 28 шкіл оснащено мульмедійними засобами навчання з програмним забезпеченням. Придбано сучасне комп’ютерне обладнання й інтерактивні комплекси для 147 кабінетів, майже 300 комп’ютерів. Вісімнадцять інноваційних шкіл забезпечені наборами LEGO.

На умовах співфінансування (20 відсотків від вартості — за рахунок коштів обласного бюджету, 80 відсотків — місцевого бюджету) для шести шкіл придбано шахові кабінети.

В інноваційних школах діють проекти «Інтелект України», «Розумники», «Відкривай Україну», «Вчи.юа». У шести інноваційних школах проводилися літні мовні табори. У двох діють центри сім’ї та раннього розвитку дитини. Електронна бібліотека працює у чотирьох закладах.

Інноваційні школи — активні учасники різноманітних програм та проектів. Вони беруть участь у 24 проектах міжнародного рівня та 7 — всеукраїнського. Дев’ять інноваційних шкіл протягом 2017—2020 років на міжнародних освітянських виставках «Сучасні заклади освіти» та «World Edu» отримали 9 золотих, по 4 — срібні та бронзові медалі, 4 Кубки і стільки ж дипломів.

ФАКТ

У середніх навчальних закладах області налічуються 19 444 одиниці сучасної комп’ютерної техніки, у тому числі 785 навчально-комп’ютерних комплексів. Усі 493 заклади загальної середньої освіти та шкільні бібліотеки підключені до мережі Інтернет.

— Нині й першокласники знають, що таке діджиталізація. Яка роль інноваційних шкіл у запровадженні нових технологій?

— У 2021 році інноваційні школи Черкащини працюють над розробленням стратегій і програм розвитку креативного освітнього середовища. Ця робота ведеться відповідно до сучасних викликів та моделей цифрової трансформації (діджиталізації) системи управління, запровадження електронного документообігу і моделей інформатизації освітнього процесу. А ще — дистанційних технологій навчання, комплексних програм упровадження пріоритетних напрямів STEM-освіти, моделей підвищення якості кадрового потенціалу закладу освіти відповідно до вимог реформування освітньої галузі.

Нещодавно в інноваційних навчальних закладах було запроваджено цілісну інформаційну систему «Безпечна та ефективна школа». Кошти на «електронного вахтера» виділено на умовах співфінансування з обласного та місцевого бюджетів. Комплекс складається з термінала контролю доступу для учнів і співробітників закладу (з вимірюванням температури), локальної бази даних та збереження інформації у хмарному середовищі, ведення класних журналів та щоденників. Ця система вже заслужила схвальні відгуки не лише серед учнівських та педагогічних колективів, а й серед батьківської та освітньої спільноти.

— Пандемія внесла значні корективи у навчальний шкільний процес. Як виходите з ситуації, що склалася?

— На базі обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників успішно функціонує «Дистанційна школа для учнів».

Контент цієї школи відповідає чинним програмам, затвердженим Міністерством освіти і науки України, містить 10- або 15-хвилинні навчальні відеопояснення нового матеріалу з усіх основних предметів для 5—11-х класів. Підготовлені вони кращими вчителями Черкащини.

Для учнів початкових класів розміщені відео з таких навчальних дисциплін: математика (з 1-го по 4-й клас), українська мова (з 2-го по 4-й клас).
Крім цього, лабораторія інформаційних технологій інституту спільно з учителями інформатики Черкас створила сайт, що допомагає опанувати ресурс Google Docs. На сайті для учнів 5—9-х класів розміщуються відеоуроки з роботи з онлайн-офісом, інтерактивні вправи, матеріали на допомогу вчителю та методичні розробки тем з курсу інформатики.

Сучасний ринок освіти пропонує безліч можливостей навчатися дистанційно. Проте педагоги підходять до цього диференційовано й виважено.

Кожен вчитель підлаштовується під індивідуальні та технічні можливості учнів. Тому в школах області використовується велика кількість платформ. Найпоширенішими стали: Zoom, GoogleMeet, ClassRoom, JitsiMeet, Viber, Kahoot, ClassDojo, HumanSchools, Telegram. Оцінювання також здійснюється дистанційно — через електронні журнали та щоденники. Тобто процес цифровізації та діджиталізації активно впроваджується в освітню галузь. Нині понад 20 відсотків шкіл, а саме 96, використовують електронні журнали. Цього року збираються впровадити ще 50 закладів. До кінця 2021-го заплановано придбати ще три набори робототехніки LEGO та три навчальні кабінети математики й біології. Сподіваємося, що виділення урядом додаткових субвенцій сприятиме забезпеченню шкіл та закладів професійної освіти обладнанням для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій. Це допоможе підняти шкільну освіту на ще вищий рівень.

— Сьогодні велику увагу приділяють модернізації харчування учнів. Що нового у цій сфері?

— У нас успішно діє обласний пілотний проект «Дітям Черкащини — якісне, безпечне харчування», де також передбачено впровадження новітніх технологій.
Нині у більш як півсотні шкіл використовуються банківські картки «Юніор». Це особливо важливо в умовах пандемії. Через систему батьки контролюють не лише витрати учнів, а й час перебування дитини у закладі. Після здійснення операцій з карткою на телефони батьків приходить СМС зі звітом. «ПриватБанк» є власником проекту «ЮніорБанк» і встановлює системи батьківського контролю у закладах освіти та термінали безплатно. Запровадження цієї системи дало можливість здійснювати батьківський контроль за харчуванням дітей та зменшити контакт з готівкою.

Фото надано управлінням освіти та науки Черкаської ОДА.