Звернення Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики до компетентних органів держав-членів Європейського Союзу щодо якнайшвидшої імплементації персональних обмежувальних заходів (санкцій), запроваджених у зв’язку зі збройною агресією Російської Федерації

24 лютого 2022 року Російська Федерація розпочала повномасштабну збройну агресію проти України всупереч нормам та принципам міжнародного права, зокрема, закріпленим у Статуті Організації Об’єднаних Націй.

У відповідь на такі дії Російської Федерації Європейський Союз запровадив нові персональні обмежувальні заходи (санкції) щодо осіб, які є відповідальними чи активно підтримують чи втілюють кроки та політики, які підривають територіальну цілісність, суверенітет та незалежність України, стабільність та безпеку в Україні, створюють такі загрози, підривають роботу міжнародних організацій в Україні.

Так, згідно зі статтею 2 Рішення Ради Європейського Союзу 2014/145/CFSP щодо обмежувальних заходів у зв’язку з діями, які підривають територіальну цілісність, суверенітет та незалежність України, загрожують їм (зі змінами та доповненнями), економічні активи та кошти, які належать, знаходяться у власності, утримуються чи контролюються фізичними або юридичними особами, асоційованими з ними організаціями чи органами, мають бути заморожені. З огляду на визначення «економічних активів» та «коштів», що наведені у ст. 1 відповідного Рішення, йдеться про будь-які активи, майно, кошти, тощо.

Особи, які були внесені до додатку 1 до зазначеного Рішення, мають значну кількість вартісного майна, активів, коштів на території держав-членів Європейського Союзу, до прикладу:

1) російський олігарх Алішер Усманов, санкції щодо якого були запроваджені з 28.02.2022 р., за інформацією з відкритих джерел володіє віллою у Мюнхені, Федеративна Республіка Німеччина, а також сімома віллами на острові Сардинія, Італійська Республіка;

2) російський олігарх Олександр Пономаренко, санкції щодо якого були запроваджені 28.02.2022 р., за інформацією з відкритих джерел, через юридичну особу контролює віллу вартістю понад 91 млн євро у Сен-Жан-Кап-Ферра, Французька Республіка;

3) заступник голови Ради безпеки РФ Дмитро Мєдвєдєв, санкції щодо якого були запроваджені 25.02.2022 р., контролює, зокрема, угіддя та віллу у Тоскані, Італійська Республіка.
При цьому, вкрай поширеними є випадки, коли особи, до яких застосовані санкції, не є безпосередніми власниками активів, а контролюють їх опосередковано, через юридичних та фізичних осіб, на яких підсанкційні особи мають вплив. У таких випадках компетентним органам держав-членів Європейського Союзу важливо якнайшвидше встановити такі активи, що перебувають «під контролем» підсанкційних осіб з урахуванням Настанов щодо застосування санкцій, підготовлених Генеральним секретаріатом Ради Європейського Союзу, та арештувати їх.

Наразі у відкритих джерелах наявна інформація про поодинокі випадки заморожування активів осіб, до яких застосовані санкції ЄС.

Досягнути очікуваний ефект від запровадження обмежувальних заходів (санкцій) можливо лише у тому разі, якщо такі санкції будуть застосовано всеохопно та без можливості їхнього уникнення, обходу тощо.

У зв’язку з зазначеним,

ПРОСИМО:

1. Якнайшвидше ідентифікувати економічні активи та кошти, щодо яких здійснюють контроль підсанкційні фізичні та юридичні особи.

2. Якнайшвидше забезпечити арешт економічних активів та коштів, які належать, знаходяться у власності, утримуються чи контролюються фізичними або юридичними особами, щодо яких запроваджені санкції, а також асоційованими з ними організаціями чи органами.

Інформаційне управління