Але працювати над цим потрібно вже зараз.
Про це розповів міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет під час робочого візиту у Дніпропетровську область.

Він зазначив, що вже декілька років українці живуть в умовах децентралізації. Але держава не стоїть осторонь тих проблем, які відбуваються в кожному з регіонів. Враховуючи те, що за більшість закладів освіти відповідає саме засновник, держава теж бере активну участь у формуванні освітньої політики і стандартів на території кожної ОТГ, військової адміністрації та області України.

«Як підтвердження — той факт, що вже завезено понад п’ять тисяч цифрових девайсів — ноутбуків та хромбуків — зокрема для освітян Дніпропетровської області для впровадження стандартів за українською методологією. Також заплановано цілу низку заходів з підтримки девайсами з компаніями Apple та Hewlett-Packard за підтримки першої леді України», — наголосив міністр.

Крім того, на наступний рік заплановано дві цільові субвенції. Це «Шкільний автобус» у розмірі один мільярд гривень. Що дуже актуально для Дніпропетровської області, яка втратила більш як тридцять автобусів під час активних бойових дій. Та навіть у цьому році регіон спромігся провести необхідні процедури для закупівлі сорока автобусів.

Наступна субвенція — безпекова — становитиме півтора мільярда гривень. Вони підуть на обладнання бомбосховищ, організацію відеонагляду, впровадження безпекових кнопок, вихователів безпеки та інші заходи. До речі, нині у школах Дніпра вже відремонтували 77 укриттів, загалом їх буде 116.

Щодо відновлення зруйнованих закладів освіти, то очільник МОН зазначив, що мережа закладів освіти в Україні становить майже 13 тисяч шкіл. Для порівняння: в Німеччині їх удвічі менше.

«Я не говорю про тотальне скорочення шкіл, оскільки ми маємо реально перестрибнути післявоєнний період, ситуацію, яка була в освіті. Тому, можливо, деякі школи і не варто відновлювати — оскільки за витратами відновлення буде не таке вже й ефективне. Якщо зробити опорну школу, наповнити її викладачами без скорочення викладачів у тих школах, які не треба відновлювати, наситити парк шкільними автобусами і забезпечити можливість існування на території освітніх хабів там, де немає школи. Це умовно дошкільна та позашкільна освіта, 1—4 класи. Там, де є опорні школи та їхні філії, зробити якісне підвезення, забезпечити викладачами та усім необхідним шкільним обладнанням. Сьогодні така стратегія існує, вона розробляться», — сказав Сергій Шкарлет.

По-друге, сьогодні велика кількість закордонних донорів, Євросоюз виділив Україні сто мільйонів євро на оновлення шкіл. І вже формуються дві черги на 34 і 66 мільйонів, які буде використано на відновлення. Передусім це будуть об’єкти не в зоні активних бойових дій. Щодо інших, то держава жодною мірою не зменшує наголос на освітянських потребах. Але все це — після перемоги чи деокупації.

Обговорюючи питання відновлення освітнього процесу на деокупованих територіях, міністр наголосив, що під час окупації 99 відсотків освітян та дітей не погодилися на співпрацю з окупантами, навчання за російськими стандартами. У більшості закладів освіти на окупованих територіях освітній процес так і не розпочався — діти в школи не пішли. На посади керівників закладів там призначали людей навіть без педагогічної освіти. Не вистачало й викладачів-предметників — їх завозили з росії. Не допомогло й це. Водночас діти і вчителі не припиняли здійснювати освітній процес онлайн. Викладачі навіть збирали дітей і проводили підпільні заняття. Є один відсоток колаборантів, з якими розбиратимуться правоохоронці та СБУ.

Окремим питанням стало відновлення ЗНО. Сергій Шкарлет нагадав, що національний мультипредметний тест було запроваджено лише на рік. Верховна Рада України проголосувала за НМТ на прийом 2022—2023 навчального року. В серпні Міністерство освіти і науки наказом уже запровадило організацію ЗНО в 2023 році.

«Я — за ЗНО. Цей інструмент виважений та вивірений у світі. Але при цьому ми розробили певні альтернативи НМТ з розширенням можливостей вступу тих, хто готувався на медиків, на філологічні чи технічні спеціальності. Тому ЗНО буде запроваджено обов’язково. Якщо Верховна Рада за те, що НМТ буде продовжений, то немає питань», — сказав міністр.

До речі, цьогоріч в Україні було 224 тисячі випускників 11 класів. 217 тисяч вступили до вищих закладів освіти. Такого ще не було ніколи. І на це вплинула зміна ситуації щодо вступу — передусім НМТ.

Сергій Шкарлет наголосив, що Дніпропетровщина прийняла велику кількість переселенців. Серед них — освітяни та переміщені заклади освіти. І виклики, які формує війна для всіх територій України, на Дніпропетровщині відбилися найбільшим поштовхом.

«Ця область межує із зоною бойових дій, щоденно зазнає артилерійських та ракетних обстрілів ворожої країни. І те, як тут організують та впроваджують освітні процеси, взірець для всієї України. І це надихає всіх українських освітян наслідувати досвід колег з Дніпропетровщини», — розповів міністр.

Він вручив педагогам регіону нагрудні знаки «Василь Сухомлинський» та «Відмінник освіти», почесні грамоти та подяки. А також подякував освітянам за те, що попри війну вони долучають дітей до навчання і допомагають їм соціалізуватися. А ще приймають колег із сусідніх областей. Нині у школах області — майже 370 вчителів-переселенців.

Дніпропетровська область.

Фото надано автором.