Це передбачено проектом закону «Про внесення змін до Закону України «Про державні нагороди України» щодо удосконалення механізму позбавлення державних нагород» (№ 8407-1). Авторами цієї законодавчої ініціативи виступили представники фракції «Голос» Соломія Бобровська, Інна Совсун, Ярослав Юрчишин, Юлія Клименко, Олександра Устінова та Кіра Рудик.

Вказаним законопроектом, зазначається в пояснювальній записці до нього, здійснюється правове регулювання нагородження та позбавлення державних нагород. Адже наявний нині механізм позбавлення державних нагород застарілий та недієвий, переконані депутати, оскільки не враховує сучасних викликів, пов’язаних із загрозами національній безпеці України. Нині законодавство передбачає, що позбавлення державних нагород може бути проведено Президентом України лише в разі засудження нагородженого за тяжкий злочин за поданням суду.

Проте, починаючи з 2014 року і до цього часу, наголошують депутати, багато осіб, нагороджених державними нагородами, вчиняли кримінальні правопорушення, спрямовані проти основ національної безпеки, та інші правопорушення, предметом яких є зазіхання на національні інтереси України, що не передбачають тяжкого покарання.

«Такий стан речей дає змогу винним у вказаних кримінальних правопорушеннях зберігати державні нагороди та підриває авторитет інституту державних нагород. Окрім цього, у чинному законодавстві, що регулює порядок нагородження державними нагородами та їхнього позбавлення, наявна правова неузгодженість», — наголосила Соломія Бобровська. Так, за її словами, норма статті 16 Закону «Про державні нагороди України» допускає позбавлення особи державних нагород на підставі рішення Президента України лише в разі засудження нагородженого за тяжкий злочин за поданням суду. Водночас стаття 4 Закону «Про санкції» визначає позбавлення державних нагород та інших форм відзначення одним із видів санкцій. Так, зауважила депутат, виникає правова колізія, що заважає належній правовій реалізації Закону «Про державні нагороди».

Тож з огляду на вищевикладене, народні депутати й пропонують розширити підстави для позбавлення державних нагород. Такими підставами відповідно до проекту визнаються:

— обвинувальний вирок суду, яким нагороджену особу визнано винною у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених статтями 109 — 114-2, 161, 258 — 258-5, 436 — 440, 442 Кримінального Кодексу України;

— обвинувальний вирок суду, яким нагороджену особу визнано винною у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого кримінального правопорушення, за правопорушення проти основ національної безпеки України, та інших правопорушень, предметом яких є зазіхання на національні інтереси України; 

— включення нагороджуваного до переліку осіб, щодо яких було застосовано спеціальні персональні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції).

Варто зауважити, що цей законопроект є альтернативним до основного № 8407, підготовленого народними депутатами з фракцій «Європейська солідарність» та «Слуга народу», зокрема Іриною Геращенко (ЄС) та Олегом Дундою (СН).

Ним вносяться зміни до Закону «Про державні нагороди України», якими передбачено зокрема, що Комісія державних нагород та геральдики при Президентові України здійснюватиме попередній розгляд питань щодо нагородження та позбавлення державних нагород.

Водночас Президент зможе позбавляти державних нагород у таких випадках:

— за особистою заявою нагородженого;

— за поданням суду в разі засудження особи чи визнання її активів необґрунтованими і стягнення їх у дохід держави;

— за поданням РНБО, якщо стосовно нагородженої особи застосували санкції, вона брала участь у агресії проти України чи були надані неправдиві відомості, фальшиві документи або приховувалась інформація, яка б унеможливила отримання державної нагороди;

— за поданням СБУ в разі нагородження особи державною нагородою держави-агресора, наявності громадянства держави-агресора, порушення вимог закону про воєнний стан чи наявності членства забороненої політичної партії.

З моменту прийняття указу Президента України про позбавлення державної нагороди особа втрачатиме право користуватись відповідними пільгами.

Як зауважили автори цієї законодавчої ініціативи, за попередні роки незалежності України різноманітні державні нагороди отримала значна кількість осіб. Але не всі з нагороджених виявилися гідними носити ці державні нагороди. Окремі особи проявили себе з гіршого боку: вчинили злочини, спрямовані проти основ національної безпеки України, публічно підтримали російську федерацію після початку війни, виступали на публічних заходах держави-агресора тощо.

Тож цілком закономірним є те, що особи, винні у колаборанстві, пособництві державі-агресору, виправдовуванні розв’язаної нею війни проти України та інших схожих діяннях, не мають права носити державні нагороди України, констатують депутати.