Відповідні норми передбачено в законопроекті «Про внесення зміни до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про публічні закупівлі» щодо можливості змінення умов договору про закупівлю» (№ 9027). Авторами цієї законодавчої ініціативи виступили народні депутати Олексій Мовчан, Роксолана Підласа, Олена Шуляк та Андрій Мотовиловець.

Обґунтовуючи необхідність ухвалення цього законопроекту, народні депутати зауважують, що нова редакція Закону «Про публічні закупівлі», ухвалена у 2019 році, розрахована на врегулювання відповідних питань у мирний час. Але за час військової агресії рф проти України, за інформацією Нацбанку та Держслужби статистики, інфляція в Україні перевищила 30 відсотків довоєнного стану економіки. Також значно зросли й індекси споживчих цін, що в свою чергу вплинуло на виконання договорів закупівель робіт і послуг, зокрема з проектування, будівництва та ремонту, що були укладені в період з 1 липня 2020 року по 24 лютого 2022 року.

«Ціни на матеріали продовжують зростати, але при цьому визначені Законом «Про публічні закупівлі» процедури не надають можливості сторонам договору змінити ціну договору», — наголошують народні депутати, зауважуючи, що законопроект було розроблено з огляду на перераховані вище чинники та потребу надання можливості замовникам завершити розпочаті у довоєнний час відповідні роботи.

Внесення запропонованих змін, переконані вони, дасть змогу уникнути ризиків невиконання укладених договорів у період з 1 липня 2020 року по 24 лютого 2022 року та надасть можливість сторонам договору обґрунтовано та за взаємною згодою змінити ціну договору про закупівлю, що укладений у вказаний період, після проходження повторної експертизи.

Відтак законопроектом № 9027 пропонується розділ Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про публічні закупівлі» доповнити пунктом такого змісту: «Установити, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного з урахуванням вимог цього закону в період з 1 липня 2020 року по 24 лютого 2022 року включно, можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону, та/або у випадку:

— збільшення ціни договору про закупівлю робіт (без зміни обсягів робіт та без зміни їх якості) за результатами коригування та перезатвердження проекту будівництва в установленому законодавством порядку, яке має бути документально підтверджене експертною організацією, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни та не раніше ніж через шість місяців з моменту підписання договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого збільшення ціни не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;

— збільшення ціни договору про закупівлю послуг з поточного ремонту (без зміни обсягів таких послуг та без зміни їх якості), яка має бути документально підтверджена експертною організацією, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни та не раніше ніж через шість місяців з моменту підписання договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого збільшення ціни не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;

— зміни чи встановлення порядку зміни ціни в договорі про закупівлю для випадків, передбачених абзацами другим і третім цього пункту. Збільшення ціни договору про закупівлю в результаті всіх змін істотних умов, внесених на підставі абзаців другого і третього цього пункту сумарно не повинно перевищувати 50 відсотків ціни договору про закупівлю, передбаченої в такому договорі при його укладанні.

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник протягом трьох робочих днів з дня внесення сторонами таких змін оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю, кошторисну документацію у новій редакції, а також висновок експертної організації, який був підставою для внесення відповідних змін до істотних умов договору. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю повинно також містити інформацію, визначену частиною восьмою статті 41 цього Закону (крім відомостей, визначених пунктом 8 частини восьмої статті 41 цього закону)».

Закладений у законопроекті підхід, наголошують його автори, дасть можливість змінити істотні умови окремих договорів про закупівлю, що були укладені з урахуванням вимог Закону «Про публічні закупівлі» в період з 1 липня 2020 року по 24 лютого 2022 року. Це сприятиме визначенню вартості предмета публічних закупівель з урахуванням інфляційних процесів. При цьому здійснення проектування чи ремонтно-будівельні роботи не доведеться зупиняти.