Партнери з придунайських країн завершили розроблення міжнародного проекту Дунайської транснаціональної програми «Інтеграція Дунайського водного шляху». Стратегічний документ базувався на мультимодальних та інтермодальних ланцюжках вантажних і пасажирських перевезень (DIONYSUS).

Метою проекту, що об’єднав 26 партнерів з Австрії, Болгарії, Хорватії, Угорщини, Молдови, Румунії, Сербії та Словаччини, є розвиток транспортного потенціалу річки Дунай. Програма базується на розв’язанні основних регіональних проблем в управлінні портовою інфраструктурою та плануванні її розвитку для сталого функціонування транспортно-логістичних ланцюжків річки Дунай. Розвиток проекту підтримувався і фінансувався за рахунок коштів Європейського Союзу.

Програма розкриває транспортний потенціал Дунаю для всіх країн, розташованих уздовж річки. Всі результати, напрацьовані в межах DIONYSUS, забезпечили відповідність конкретним майбутнім цілям ЄС у галузі транспорту, TEN-T і політики об’єднання, що зробило DIONYSUS головним інструментом для ефективної реалізації Стратегії ЄС для Дунайського регіону.

Адміністрація морських портів України (АМПУ) долучилася до розроблення проекту DIONYSUS на початку липня 2020 року, його представники провели комплексний детальний аналіз розвитку транспортних коридорів та внутрішніх водних шляхів української частини Дунайського регіону. Навіть незважаючи на військову агресію російської федерації та введення воєнного стану на території України, що зі свого боку призвело до критичного скорочення кількості фахівців проектної групи, АМПУ виконала всі завдання проекту та продовжила свою участь до повного завершення, не порушуючи зобов’язань за Угодою про партнерство.

Проект DIONYSUS — це впевнений крок до інтеграції українських портів на Дунаї з пан’європейськими транспортними коридорами. Наша держава в цьому проекті, представленому ДП «АМПУ», під час форсмажорних обставин зарекомендувала себе як надійний партнер, який повністю виконав усі свої зобов’язання перед міжнародною спільнотою відповідно до національного та міжнародного законодавства.

А ось і перша практична ластівка. Румунія почала вимірювати глибини в Кілійському рукаві Дунаю 16 березня.

Найближчими днями також планується розпочати вимірювання глибин у Бистровському лиманському каналі, розташованому на українській території. Міністерство транспорту Румунії проведе перевірки, щоб з’ясувати, чи проводила Україна днопоглиблювальні або експлуатаційні роботи і чи може це становити ризик для біорізноманіття дельти Дунаю.

Процедура триватиме 10 днів, трьом мірним суднам румунської річкової адміністрації Нижнього Дунаю дозволять увійти в зону.

Сьогодні судна розташовані, як кажуть моряки, в Румунії на якорі — стоянці — в Периправі, в окрузі Тульча, щоб отримати зелене світло і почати дії, узгоджені під час переговорів.

Дані буде оброблено через 30 днів, тільки тоді будуть відомі результати, повідомили в міністерстві транспорту Румунії.

Нещодавно міністр навколишнього середовища Румунії Танчос Барна заявив, що тільки після цих вимірювань і аналізу стоку можна буде визначити, чи впливає днопоглиблення на дельту Дунаю.

У лютому МЗС Румунії викликало посла України Ігоря Прокопчука у зв’язку з гідротехнічними роботами в Кілійському лимані Дунаю. Румунія стурбована тим, що будь-які роботи на водному шляху через дельту Дунаю можуть загрожувати дикій природі на об’єкті Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО і порушувати міжнародні угоди щодо захисту навколишнього середовища. Бухарест просить роз’яснити, які гідротехнічні роботи проводяться в гирлі Дунаю, а також вимагає припинити роботи, пов’язані з поглибленням дна, якщо вони не пов’язані з підтримкою судноплавства.

Раніше Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повідомляло про збільшення прохідних глибин суден на ділянці з 0 кілометрів гирла Бистре Дунаю до 77 кілометрів Кілійського лиману до 6,5 м, а з 77 кілометрів до 116 кілометрів Кілійського лиману — до 7 м. Рік тому максимальна осадка становила лише 3,9 м.

Було зазначено, що оперативна робота на українській частині Дунаю ведеться у співпраці з Єврокомісією, Румунією та Дунайською комісією. Ця міжнародна урядова організація відповідає за забезпечення і розвиток вільного судноплавства на Дунаї для торговельних суден.

Вихід по Дунаю до Чорного моря став ключовим для України через військове вторгнення та блокаду росією українських портів. Бистровський лиман, з’єднаний Кілійським лиманом з Чорним морем судноплавним каналом, відкрився для торговельного флоту на початку липня 2022-го, після визволення острова Зміїний і встановлення контролю над прибережною ділянкою акваторії в цій частині Чорного моря. Деблокада гирла швидкої ходової ходи судна Дунай — Чорне море економить бізнесу значні кошти.

Довідково

Після відновлення паспортних глибин на українській ділянці річки Дунай і заявленої осадки в 6,5 м дунайські порти досягли рекордного значення в 12 суден і 90 тисяч тонн на добу.

Одеса.

Фото надано автором.