«Відкритий кордон з ЄС: ситуація з чергами та пропуск громадян і транспортних засобів у літній період 2023 року». Такою була тема прес-конференції в. о. начальника Закарпатської митниці Олександра Семирги (на знімку), проведеної в Ужгородському прес-клубі.

Найбільш пікові накопичення пасажирського транспорту і автобусів тепер, улітку, спостерігаються у вихідні дні. Інколи до десяти автобусів очікують черги на КПП «Тиса» на україно-угорському біля Чопа та «Ужгород» на словацькому кордонах.

«Збільшилися і регулярні, і нерегулярні туристичні перевезення, дуже багато дітей їдуть за кордон на відпочинок і в табори. Багато дітей наших військових приймають сусідні країни, — каже Олександр Семирга. — Намагаємося максимально реагувати на ситуації. Водночас, ураховуючи військовий стан, ситуацію в країні, колеги на суміжних сторонах трохи прискіпливіше ставляться як до пасажирських, так і до вантажних перевезень, проводять більш детальніший прикордонний та митний контроль громадян на в’їзд до країн ЄС. Це відповідно збільшує час проходження. З нашого боку ми не можемо більше оформити, ніж вони можуть прийняти».

До речі, на КПП «Ужгород — Вишнє Німецьке» Закарпатська митниця, щоб пришвидшити пропуск автобусів, оформляє їх і на вантажній ділянці. Це дає змогу пропускати за добу до 55—70 одиниць, тоді як по смузі пасажирського транспорту максимально може проходити 20 автобусів. Закарпатські митники, крім того, ведуть перемовини з колегами сусідніх країн, щоб відрегулювати черги.

Насамперед задіяна система раннього повідомлення про надзвичайні події на кордоні. Це результати січневих домовленостей з Угорщиною і Словаччиною, згідно з якими було запущено пілотний проект. Мова про комунікацію, швидкого реагування на нестандарт-ні ситуації на кордоні.

Ще один резерв: імовірне відновлення автобусного сполучення через КПП «Малий Березний — Убля» теж на кордоні зі Словаччиною.

А щоб оптимізувати рух пасажирів та допомогти українцям швидше отримувати консультаційну допомогу, у квітні Закарпатська митниця запустила сервіс «Митниця у смартфоні», через який можна не лише відстежити час очікування на певних КПП і відкоригувати свій шлях, а й звернутися із запитами до відповідних структур митниці.

«Інформаційно-довідковий ресурс, створений Закарпатською митницею, функціонує фактично 70 днів. Головна мета — зручність і комфорт для людей під час перетину кордону, максимально легкий доступ до інформації, — пояснює Олександр Семирга. — За 70 днів зафіксовано понад 26500 відвідувань сервісу. Ми додали також майже 10 розділів і майже 20 статей додаткового функціоналу. Рівень задоволеності користувачів — 4,8 бала із п’яти. Найбільш затребуваною є інформація про час очікування. Це єдиний ресурс, де в такому об’ємі доступна інформація про митницю в Україні».

Ужгород.

Фото автора.