Сталося це в ніч проти 11 липня.

З акваторії Чорного моря ворог спрямував кілька хвиль ударних безпілотників типу «Шахед-136», повідомив у своєму телеграм-каналі речник ОК «Південь» Владислав Назаров. Утім, «підступний план атаки зернового термінала одного з портів Одещини сили протиповітряної оборони не дали реалізувати: 22 дрони було знищено силами протиповітряної оборони». Але «два безпілотники влучили в адмінбудівлю припортового об’єкта».

«Через падіння уламків збитих дронів сталося займання двох припортових терміналів, у тому числі зернового, — уточнив Владислав Назаров. — Пожежі оперативно ліквідовано, критичних руйнувань та постраждалих не зафіксовано».

Агресивним кроком рф укотре порушила домовленості, взяті на себе майже рік тому в межах «Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та харчових продуктів...», за якими вона зобов’язалася перед ООН та Туреччиною не атакувати торговельні судна та портову інфраструктуру. Чи, складається враження, московія у такий спосіб заявляє про остаточний вихід із «зернової угоди».

За інформацією Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, зараз у порту Одеси завершується завантаження 85 тисяч тонн зерна для Єгипту. Це, зазначається у повідомлені, «останні два балкери», які перебували у стані очікування.

Також флоту під завантаження вже немає у порту Чорноморська. Кілька суден з агропродукцією звідти було відправлено минулого тижня до Китаю та Тунісу. Понад два місяці не працює порт «Південний», бо росіяни «викреслюють» усі судна, які прямують до нього.

Загалом з початку липня з чорноморських портів вийшло шість суден. Сукупно на них було завантажено 215 тисяч тонн агропродукції. Тоді як у червні «зерновим коридором» вдалося прорватися 38 суднам з українським збіжжям, у травні — 33, у квітні — 64, а в найефективніші місяці — у вересні-жовтні 2022-го — цей показник сягав 178—180 суден.
Уточнюється, що з 

1 червня по 10 липня із запланованих 150 перевірок суден (вхідного і вихідного флоту) відбулося лише 70 через відмову представників рф їх проводити. Зараз у зоні інспектування залишився лише вхідний флот.

З 26 червня росіяни відмовляються проводити інспекції суден, що прямують до українських портів під завантаження: 29 суден, які мали б доставити понад 1,4 млн тонн агропродукції для країн Азії та Африки, наразі заблоковано в територіальних водах Туреччини.

Наступна інспекція запланована на 14 липня.

Варто нагадати, що наша агропродукція посідає значне місце в продовольчій безпеці світу.

«Повна зупинка експорту українського зерна морем призведе до зростання цін на продовольство і поглибить кризу в бідних країнах. Це розуміє світ, це розуміють наші партнери.

Останні кілька місяців «зерновий коридор» фактично не працює. Наразі ми спільно з партнерами докладаємо максимум зусиль, щоб українське зерно надходило на ринки в необхідному для світу обсязі.

Ми завжди виконували і готові надалі виконувати ті зобов’язання, які брали на себе, коли підписували «зернову угоду». Також закликаємо світ дотримуватися міжнародного морського права і забезпечити вільне торговельне судноплавство», — зазначив Олександр Кубраков, віцепрем’єр-міністр з відновлення України — міністр розвитку громад, територій та інфраструктури.

Загалом із серпня 2022 року, тобто за час роботи «зернового коридору», через українські глибоководні порти до 45 країн спрямовано майже 33 млн тонн аграрних вантажів. Серед них, передає «АПК-Інформ», переважають кукурудза (16,8 млн тонн), пшениця (8,9 млн тонн), шроти (понад 1,8 млн тонн), соняшникова олія (1,65 млн тонн), ячмінь (1,27 млн тонн), ріпак (990 тис. тонн) та соя (800 тис. тонн). А сільгоспвиробники, принаймні ті, з ким вдалося вчора поспілкуватися телефоном, сподіваються на продовження «Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та харчових продуктів...» і після 17 липня. Зрозуміло, що робота глибоководних чорноморських портів економічно пов’язана із ситуацією на ланах і може істотно впливати на вартість зібраного врожаю.