Книжка вийшла у видавництві «Родовід» завдяки реалізації гранту від Українського культурного фонду. Це амбітна цеглинка «Родоводу» у циклі «Історія українського мистецтва».

Наталія Терамае — українська дослідниця культури та журналістка, яка з 2014 року мешкає у Фінляндії, займається культурною дипломатією. Олександр Богомазов — художник-авангардист, один із основоположників національного кубофутуризму. У 1911 році він поїхав у відрядження до Фінляндії. Із середини червня до серпня, подорожуючи, створив серію робіт під умовною назвою «Фінський цикл». Через 110 років Наталія Терамае повторила шлях Богомазова і написала книжку.

Її праця не мистецтвознавча, а радше журналістська: авторка окреслила жанр як ф’южн. Читач знайде тут фото картин художника, репортажі, інтерв’ю, листування, історичні розвідки, які розкривають, куди саме приїхав Богомазов, якою була Фінляндія 110 років тому та чому митець почувався самотнім, про що багато писав у листах. Авторка зверталася по допомогу до фінських експертів на місцях, їхні дослідження також описані. Читається книжка легко, з неї можна дізнатися багато цікавого про Фінляндію. Отож, з одного боку, дослідниця наближає Україну до Фінляндії, а з другого — Фінляндію до України, в нашій історії є паралелі, важливі для обох країн.

Наталія Терамае розглянула в книжці тридцять робіт Богомазова, звертаючись до онуки митця по уточнення. Стало відомо, що це була єдина закордонна поїздка художника. В сім’ї ніхто не рахував його робіт, багато малюнків зберігалися скрученими в трубочки у скрині в коридорі. Це наслідок заборони митця в срср.

Уперше книжка «Богомазов у Фінляндії» була представлена на «Книжковому Арсеналі» та в одній із книгарень столиці цього літа. До Житомира Наталія Терамае завітала на запрошення ГО «Житомир: Зроби Голосніше», яка організувала інформаційний супровід та сконтактувала авторку з обласним краєзнавчим музеєм. Зустріч модерувала журналістка Валентина Клименко.

— Ім’я Олександра Богомазова повертається з небуття. Так склалося, що більшість українських імен було приписано радянському союзу. Саме завдяки дослідникам, таким як пані Наталія, забуті імена утверджуються в Україні та за кордоном, — такими словами директор музею Роман Насонов (на знімку разом з авторкою) відкрив презентацію.

Про ідею написання книжки розповіла Наталія Терамае.

— Потрапивши за кордон за сімейними обставинами, я побачила, що Україна в плані культури мало представлена там. Якось у Києві я завітала в Художній музей на виставку Богомазова — важливої постаті для нашого мистецтва та історії. Зупинилася біля робіт «Фінського циклу». Живучи в Фінляндії три роки, я не чула про перебування там цього митця. В анотаціях прочитала незнайомі назви міст, а потім з’ясувала, що у період подорожі Богомазова офіційні назви були шведськими. Фінляндія довго була у складі Швеції, її суспільство було шведизоване, навіть за російської імперії шведські назви міст залишалися. Тепер вживаються фінські. Хотілося дізнатися, де ж був Богомазов.

Я почала комунікувати з місцевими музеями, мистецтвознавцями, істориками. Мене цікавило, чи справді саме це він малював і чому. В одному з музеїв Києва я знайшла оцифровані листи художника до нареченої Ванди Монастирської, написані у вигляді щоденника, там же є підписи місць, де він бував. Фактично мені треба було ідентифікувати роботи цього циклу за допомогою фінських експертів.

Ім’я Олександра Богомазова у Фінляндії не на слуху, тому треба про нього говорити більше, переконана Наталія Терамае. Нині вона шукає грантову програму, яка б дала можливість зробити фаховий переклад видання на фінську й англійську мови.

У межах представлення книжки авторка запланувала візити до Львова та Івано-Франківська, а також має намір провести презентацію у Гельсінкі.

Наостанок прозвучали уривки листів Богомазова до коханої, а Житомирський обласний краєзнавчий музей поповнив фонди презентованою книжкою.

Житомир.

Фото Олександра КОЛІСНОГО.