Після безсердечного призупинення Чорноморської «зернової ініціативи» росія піддає одеситів найсильнішій серії обстрілів від початку повномасштабної війни. Цими словами розпочав черговий брифінг речник Держдепу США Метью Міллер.

У вихідні ми побачили жахливі картини палаючих церков і зруйнованих житлових будинків. росія атакувала зернові склади на річці Дунай, яка нині є життєво важливим експортним маршрутом для зерна, оскільки рф фактично заблокувала чорноморські порти.

Метью Міллер укотре акцентував увагу, що Сполучені Штати рішуче засуджують ескалаційні напади росії. «кремль хоче позбавити економіку України основного джерела доходу, не звертаючи уваги на нужденних людей у всьому світі, які відчують наслідки та будуть змушені платити вищі ціни за продукти», — наголосив речник Держдепу.

«Ми прагнемо допомогти Україні відновитися та знайти альтернативні шляхи продовження експорту зерна у світ... — підкреслив Метью Міллер. — Проте визнаємо, що немає ідеального рішення, яке б давало змогу Україні відправити такі самі обсяги збіжжя, як це було в межах Чорноморської ініціативи, без повторного відкриття цих морських шляхів. Просто немає способу доставити достатню кількість зерна через дунайські порти або по суші чи в будь-який інший спосіб».

Тим часом Українська зернова асоціація офіційно звернулася до виконавчого віце-президента, комісара з питань торгівлі Єврокомісії Валдіса Домбровскіса щодо оптимізації альтернативних маршрутів експорту зерна з України до європейських портів з подальшим відвантаженням до третіх країн. Зокрема, асоціація запропонувала Єврокомісії збільшити експорт «шляхами солідарності» на 1-1,5 млн тонн на місяць, компенсувавши частину витрат європейських перевізників та портів, що здійснюють транзит українського збіжжя. Це призведе до істотного зниження вартості транспортування зерна та дасть змогу нашим аграріям беззбитково постачати надлишки врожаю до країн, що його потребують, та стабілізувати глобальну продовольчу безпеку.

ПОЗИЦІЯ

Президент Румунії Клаус Йоганніс різко засудив ракетний удар росії по портовій інфраструктурі придунайського українського міста Рені, що зовсім поруч з українсько-румунським кордоном. За його словами, це створює ризики для безпеки у всьому регіоні Чорного моря, інформує Ярослав СЕРГІЄНКО.

У зв’язку зі зривом Чорноморської «зернової ініціативи» російською федерацією Україна зіткнулася з нагальною потребою додатково збільшити пропускну спроможність «шляхів солідарності», йдеться у повідомленні прес-служби УЗА. Це можна зробити за рахунок експорту зерна через порти країн Балтії (Клайпеда та інші), Німеччини (Росток, Гамбург), Нідерландів (Роттердам), Хорватії (Рієка), Італії (Трієст) та Словенії (Копер). Нині ці маршрути мало задіяні через складність і вартість логістики порівняно з іншими — різниця в ціні сягає приблизно 30-40 євро на тонні. Також УЗА просить ЄС запровадити до вказаних портів «зелені коридори», які передбачатимуть перенесення для сільгосппродукції санітарного, фітосанітарного та ветеринарного контролю з пунктів пропуску на кордоні з Україною на територію країни призначення, що забезпечить значне збільшення експорту.

До речі, сьогодні на засіданні Ради Україна — НАТО планується обговорити безпекову ситуацію в Чорному морі, зокрема питання транспортування українського зерна.

ТИМ ЧАСОМ

Днями урядова делегація Болгарії на чолі з прем’єр-міністром Ніколаєм Денковим перебувала з робочим візитом в Афінах. Як повідомляють болгарські ЗМІ, під час зустрічі з головою уряду Греції Кіріакосом Міцотакісом Денков обговорив перспективи поглиблення двосторонньої співпраці, реалізацію спільних енергетичних проектів.

Крім того, прем’єр-міністри обмінялися думками щодо шляхів спільного подолання негативних наслідків війни в Україні для економіки, енергетики та безпеки обох країн. Вони засудили вихід росії із «зернової угоди» та інтенсивні обстріли агресором зернових підприємств і складів в Україні. А також обговорили можливість експорту українського зерна залізницею через Румунію та Болгарію в порти Греції

 Про це Ніколай Денков розповів болгарським журналістам, але жодних подробиць не розкрив. Тому невідомо, хто з болгарських перевізників зміг би виділити локомотиви та вантажні вагони для цього. Не прояснив цю ситуацію і міністр транспорту та комунікацій Болгарії Георгій Гвоздейков, який був у складі урядової делегації, яка вела переговори з грецькими колегами. Він лише підтвердив, що ця пропозиція зацікавила греків, і її обговорення продовжиться на рівні експертів двох міністерств, повідомляє Олександр БІЛИК.

Колаж: liga.net