Наразі цей проект розроблено з метою виконання зобов’язань, передбачених Угодою про асоціацію з ЄС.

Ці зобов’язання, як зауважили автори законодавчої ініціативи, серед яких, зокрема, Сергій Бабак, Неллі Яковлєва, Олена Лис та Олег Бондаренко, полягають у реформуванні та модернізації системи вищої освіти, підвищенні її якості та розширенні можливостей закладів вищої освіти.

Головна мета законопроекту — посилення значущості наукової роботи в діяльності науково-педагогічних працівників. Це, на думку депутатів, дасть змогу підвищити результативність наукових досліджень в Україні, сприятиме забезпеченню якості вищої освіти завдяки кращому науковому підґрунтю освітнього процесу, створюватиме умови для більш вимогливого підходу закладів вищої освіти до власного наукового продукту. А також дозволить вирішити питання широкого залучення фахівців-практиків (які не ведуть наукової роботи) до освітнього процесу. Це, у свою чергу, сприятиме посиленню практичної орієнтації української вищої освіти, наголосили депутати, і як інструмент передбачають використати перерозподіл бюджету робочого часу з навчальної на наукову роботу.

«Для збереження робочих місць викладачів, які не виконують достатнього обсягу наукової роботи, пропонується їх переведення в статус педагогічних працівників зі встановленням певного обсягу навчального навантаження, яке може ними виконуватись у межах освітніх програм вищої освіти, а також розширення номенклатури основних посад педагогічних працівників закладів вищої освіти. Як педагогічні працівники також можуть бути залучені до освітнього процесу досвідчені фахівці-практики, які не ведуть наукової роботи», — йдеться у пояснювальній записці до законопроекту.

Для забезпечення соціального захисту викладацького складу в умовах можливих переходів між статусами науково-педагогічних та педагогічних працівників проектом передбачено взаємозалік відповідного стажу роботи, що використовується під час розрахунку оплати праці.

Крім того, законопроектом уточнюються норми Закону «Про наукову та науково-технічну діяльність» щодо визначення основних видів наукової (науково-технічної) роботи.

Відтак, проект закону передбачає:

1) встановлення мінімального обсягу виконання наукової роботи науково-педагогічним працівником у розмірі 500 годин на навчальний рік;

2) встановлення максимального навчального навантаження на одну ставку науково-педагогічного працівника не більше 500 годин на навчальний рік;

3) у разі виконання наукової роботи в обсязі понад 700 годин на навчальний рік максимальне навчальне навантаження на одну ставку науково-педагогічного працівника не може бути більшим, ніж 400 годин на навчальний рік;

4) встановлення максимального навчального навантаження на одну ставку педагогічного працівника в обсязі 900 годин на навчальний рік;

5) надання права педагогічним працівникам, що працюють у закладах вищої освіти (зокрема, викладачам іноземних мов, фізичної культури тощо), забезпечувати проведення до тридцяти відсотків навчальних занять за освітньою програмою, а також інші види навчальної діяльності з урахуванням вимог стандартів вищої освіти;

6) доповнення визначення основних посад педагогічних працівників закладів вищої освіти посадами концертмейстер (одночасно залишається в переліку посад науково-педагогічних працівників, оскільки може бути пов’язано з науковою роботою), лектор (з правом читання лекцій), інструктор (зокрема, керівник практики, лабораторних робіт тощо), тютор (при дистанційній формі здобуття вищої освіти), наставник (при дуальній формі здобуття вищої освіти);

7) унормування питання визначення стажу педагогічної роботи у закладах вищої освіти працівників, які мають науковий ступінь та/або вчене звання, а також стажу науково-педагогічної роботи педагогічних працівників закладів вищої освіти;

8) віднесення керівництва науковою роботою або наукового консультування аспірантів (ад’юнктів), докторантів до основних видів наукової (науково-технічної) роботи.

Ухвалення цього законопроекту не лише сприятиме виконанню зобов’язань, передбачених статтею 431 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, а й підвищить якість вищої освіти та розширить можливості вищих навчальних закладів, переконані депутати.