У Комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики триває робота над підготовкою до другого читання проекту закону «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо врегулювання окремих питань розпорядження товарами, які перебувають під митним контролем» (№ 9307). Цю законодавчу ініціативу авторства Данила Гетманцева, Ярослава Железняка, Олександра Сови та Олександра Гереги парламент ухвалив за основу 10 серпня.

За словами одного з авторів проекту Данила Гетманцева, цей законопроект має усунути наявну на сьогодні законодавчу прогалину. Адже податки за розмитнення за реалізоване АРМА майно, яке перебуває під митним контролем, до бюджету не сплачуються.

«Виходить так, що бюджет цих грошей не отримує взагалі. Така ситуація у нас склалася з реалізацією аміаку і калію. У 2022—2023 роках товар був реалізований, а гроші бюджет не отримав. Ситуація абсолютно абсурдна, бо митниця юридично навіть не може прийняти ці гроші до державного бюджету. Тому ми розробили законопроект, який дозволяє сплатити ці податки до державного бюджету. Все дуже просто, все на користь державі, на користь бюджету», — зауважив депутат, повідомивши, що законопроект погоджено з Кабінетом Міністрів, АРМА, Мінфіном та митницею.

Олександр Сова, у свою чергу, зауважив, що законопроектом вирішується ще одне питання — щодо припинення митних режимів на товари, які були вилучені митницею під час воєнного стану і були передані Збройним Силам України.

За словами Ярослава Железняка, ситуація з продажем аміаку та калію стала предметом розгляду і на комітеті, і на ТСК з економічної безпеки. «Аміак і калій були арештовані у «Тольяттіазот» та «Белкалій». Під час війни його продали без сплати будь-яких митних платежів. Те, що його продавали на окремій платформі, на яку не можна зайти зі звичайного браузера, а потрібно знати ці налаштування, — це окрема справа у НАБУ. І я думаю, що вона завершиться черговим кримінальним судом по конкретному керівнику АРМА», — зауважив Я. Железняк, додавши, що цей законопроект є технічним. Він говорить про те, що якщо щось було арештовано в режимі транзиту і продається, за це мають сплатити митні платежі, як і за будь-який товар, який завозиться на митну територію України.

Наразі законопроект передбачає доповнення Митного кодексу положеннями щодо підстав припинення відповідних митних режимів у разі:

- примусового відчуження або вилучення товарів відповідно до законів «Про правовий режим воєнного стану» та «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»;

- реалізації товарів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі тих, які відповідно до кримінально-процесуального законодавства передані АРМА для реалізації у порядку та на умовах, визначених Законом «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», та після надходження на рахунки митних органів сум митних платежів, що підлягали б сплаті при випуску таких товарів у вільний обіг на митній території України.

Крім того, документом пропонується доповнити статтю 290 кодексу такими підставами для припинення обов’язку зі сплати митних платежів:

1) якщо товари примусово відчуженні або вилучені відповідно до законів «Про правовий режим воєнного стану» та «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»;

2) у разі надходження на рахунки митниць коштів (у сумі митних платежів, які підлягали б сплаті при випуску товарів у вільний обіг на митній території України), одержаних від реалізації товарів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні. Зокрема тих, які відповідно до кримінально процесуального законодавства передані АРМА для реалізації у порядку та на умовах, визначених Законом «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».

Водночас проектом пропонується внести відповідні зміни до статей 276, 277, та 295 кодексу щодо визначення особливостей нарахування та справляння митних платежів з товарів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, та які відповідно до кримінально-процесуального законодавства передані для реалізації.

Фото з відкритих джерел.