У парламенті зареєстровано новий законопроект «Про внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування у період дії воєнного чи надзвичайного стану» (№ 9559-1). Авторами цієї законодавчої ініціативи виступили представники фракцій «Голос» та «Слуга народу»: Роман Лозинський («Голос»), Галина Васильченко («Голос»), Роман Грищук («СН»), Мар’яна Безугла («СН»), Наталія Піпа («Голос») та Павло Фролов («СН»).

Обґрунтовуючи необхідність прийняття законопроекту, народні депутати зауважили, що чинні норми Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» не дають достатніх механізмів для підтримки військових частин Сил Оборони України. «З огляду на це є необхідність розширення повноважень місцевих рад на період дії воєнного чи надзвичайного стану. Крім того, після скасування на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню COVID-19, фактично втратили чинність норми закону, які регулювали проведення дистанційних засідань місцевих рад та виконавчих комітетів місцевих рад», — йдеться у пояснювальній записці. Тож, на думку авторів проекту, ці норми варто продовжити на період дії воєнного стану.

Народні депутати також зазначили, що вони концептуально підтримують основний законопроект «Про внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» (№ 9559) та законопроект «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підтримки органами місцевого самоврядування сектору безпеки та оборони»  (№ 9560), проте їх окремі положення потребують доопрацювання.

Нині альтернативний законопроект № 9559-1 розширює механізми місцевого самоврядування щодо надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони та відновлює можливість проводити дистанційні засідання органів місцевого самоврядування у форматі відеоконференції у період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування.

Так, законопроект передбачає внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», якими пропонується:

- віднести до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони у період дії воєнного чи надзвичайного стану, оскільки затвердження місцевого бюджету та внесення змін до нього належать до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад;

- віднести до делегованих повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі оборонної роботи підготовку, подання на затвердження, організацію виконання та реалізацію місцевих програм підтримки сектору безпеки і оборони»;

- надати можливість у період воєнного стану обласним радам обирати у порядку, визначеному законом, для першого заступника голови обласної ради або заступника голови обласної ради, який здійснює повноваження голови відповідної ради, двох заступників, які мають повноваження заступників голови обласної ради відповідно до ст. 56 цього Закону.

Крім того, пункт 11-1 прикінцевих і перехідних положень Закону, який регулює механізм проведення дистанційних засідань пропонується продовжити на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування з такими особливостями, які відрізняються від поточної редакції Закону та основного законопроекту:

- можливість проведення дистанційних засідань поширюється на виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, а не лише їх виконавчі комітети;
 передбачається ухвалення порядку проведення дистанційних засідань на найближчому засіданні відповідного колегіального органу;

- до порядку денного дистанційних засідань, крім питань виконання повноважень у галузі оборонної роботи, зокрема, надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони, також можуть бути включені питання усунення з публічного простору символіки російської імперської політики, оскільки законодавство передбачає такі дії у стислі строки і покладає такі повноваження на органи місцевого самоврядування;

- з метою запобігання зловживань, до порядку денного дистанційних засідань не можуть включатися питання розпорядження земельними та природними ресурсами;

- передбачається механізм, відповідно до якого право ухвального голосу на дистанційних засіданнях місцевих рад та постійних комісій рад мають депутати, які перебувають на території України. У разі перебування депутата за межами України, такий депутат матиме на дистанційному засіданні право дорадчого голосу. У разі встановлення факту голосування з ухвальним голосом депутата, який перебував за межами України, складається уточнений протокол пленарного засідання.

На думку депутатів, ухвалення законопроекту дасть змогу не лише розширити можливості місцевого самоврядування з надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони у період дії воєнного чи надзвичайного стану. А й відновить можливість проведення дистанційних засідань органів місцевих рад, де існує критична потреба у застосуванні такого формату ухвалення рішень.