Це передбачено проектом закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо адміністративної відповідальності за незаконну відмову або обмеження у здійсненні громадянами готівкових валютних операцій» (№ 9404-д) авторства В’ячеслава Медяника (СН), Максима Павлюка (СН), Олександра Дануци та інших народних депутатів.

Цей законопроект є доопрацьованим варіантом двох альтернативних проектів № 9404 та № 9404-1. Розглянувши обидва документи на засіданні Комітету з питань правоохоронної діяльності та обговоривши всі зауваження до них, народні депутати дійшли висновку, що стосовно проектів буде застосовано норму Регламенту, яка передбачає, що при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд парламенту народними депутатами — членами цього комітету.

Новий доопрацьований комітетом законопроект спрямовано на забезпечення фінансової безпеки та порядку, що є однією з ключових функцій держави, наголошують депутати.

«Останнім часом переважна більшість банків, фінансових установ відмовляє громадянам у здійсненні готівкових валютних операцій або створює штучні перепони під час операцій з купівлі, продажу або обміну іноземної валюти, під приводом «зношеності» банкнот. Такі дії банків та фінансових установ, особливо під час воєнного стану, негативно відображаються на рівні правопорядку, фінансової безпеки населення та підривають авторитет влади у складний час. Незаконні спроби уповноважених установ підвищити маржинальність таких операцій є не лише грубим порушенням пунктів 32 та 33 Постанови НБУ від 02.01.2019 № 1, а й свідчать про незадовільний рівень нормативно-правового забезпечення щодо відповідальності їх посадових осіб за вчинення правопорушень у цій сфері», — йдеться в пояснювальній записці.

Наразі (ст. 14 Закону «Про валюту та валютні операції») встановлено, що у разі порушення вимог валютного законодавства до посадових осіб уповноважених установ можуть застосовуватись заходи впливу у вигляді штрафів, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП). У свою чергу, положення частини сьомої статті 166-5 КУпАП передбачають адміністративну відповідальність за порушення вимог валютного законодавства.

«Складання протоколів про адміністративні правопорушення та розгляд справ за ними покладено на Національний банк України. Враховуючи обмежену кількість працівників НБУ, вони не мають об’єктивної можливості оперативного реагування на випадки незаконної відмови або встановлення обмежень фінансовими установами у проведенні готівкових валютних операцій з громадянами, що передбачає виїзд на місце події, встановлення особи порушника, опитування осіб, збирання доказів вчинення адміністративного правопорушення, складання процесуальних документів тощо», — наголошують депутати, зауваживши, що так фактично складається ситуація безкарності.

Тож законопроектом пропонується виокремити у самостійну норму (ч. 7 ст. 166-5 КУпАП) склад адміністративного правопорушення, що передбачатиме адміністративну відповідальність посадових осіб уповноважених установ за незаконну відмову або встановлення незаконних обмежень у здійсненні операцій з купівлі, продажу або обміну фізичними особами готівкової іноземної валюти. Санкцію за це правопорушення пропонується встановити у розмірі від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 — 17000 грн). З метою оперативного реагування на випадки вчинення таких адміністративних правопорушень компетенцією складання протоколів буде наділено уповноважених посадових осіб Нацбанку та поліцейських. Компетенцією щодо розгляду таких справ та винесення постанов пропонується наділити районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди.

Одночасно передбачається доповнення ст. 6 Закону «Про валюту та валютні операції» окремими положеннями щодо встановлення заборон стосовно запровадження уповноваженими установами обмежень у здійсненні операцій з купівлі, продажу або обміну фізичними особами готівкової іноземної валюти щодо номіналу та року емісії банкнот іноземної валюти, які є законним платіжним засобом на території відповідної іноземної держави. А також операцій з купівлі, продажу або обміну фізичними особами готівкової іноземної валюти, щодо банкнот іноземної валюти, які за дизайном і елементами захисту повністю відповідають зразкам та описам, що наведені на сторінках офіційних сайтів центральних/національних банків іноземних держав, справжність яких підтверджена з використанням відповідного обладнання.