За десять днів до початку навчального року ця школа постраждала від нічної ракетної атаки ворога. На щастя, ніхто з вчителів, дітей чи батьків не був поранений. А відновлювати такі класи та школи у громадах намагаються всім миром якнайшвидше, щоб діти все-таки могли сісти за парти.

Хоча руйнування і не назвеш катастрофічними, проте розпочинати навчальний рік у класах з розбитими вікнами, посіченими осколками стінами та дахами не було змоги.

Щоб діти і вчителі все-таки змогли розпочати навчальний процес, на ремонт і відновлення цих шкіл хмельницька міська влада виділила понад шість мільйонів гривень. Тож літо ремонтів було по-справжньому гарячим. Хтось обмежився поточними ремонтами, а комусь довелося братися і за капітальні. Міняли вибиті вікна та двері, перекривали дахи, мурували стіни...

Старанно працювали. Та все одно складніші ремонти довелося відкласти, бо не вистачило фінансування.

Так, одна зі шкіл громади була зруйнована ударною хвилею майже на дві третини. До ліквідації пошкоджень взялися буквально на другий день після ворожої атаки. Всі — вчителі, батьки, волонтери — прибирали розбите скло, виносили будівельні уламки та сміття. А вже потім поступово встановили понад пів сотні нових вікон, більш як два десятки дверей. У чотирьох класах відновили пошкоджені стіни.

Школі ще потрібні ремонти, однак з першого вересня там все-таки вдалося розпочати навчання.

Про те, які ще виклики доведеться долати школам громади, йшлося і на «Освітньому форумі-2023», який провели для хмельницьких педагогів. Говорили там і про фінансування галузі освіти. Цьогоріч у громаді воно було таким потужним, як ніколи. Гроші з бюджету виділяли на розв’язання проблем з укриттями, переформатування вивчення предмета «Захист України», оновлення та ремонти закладів.

Усе це давалося непросто. Але, як було зазначено на форумі, незважаючи на складності попереднього навчального року, учні та педагоги досягли чималих успіхів.

Та попереду ще один рік в умовах війни. Тому виклики перед освітянами ще складніші. І це стосується навчальних закладів у всіх громадах краю. А це — 544 заклади загальної середньої освіти та 672 — дошкільної.

Створення безпечних умов для учасників освітнього процесу стало першочерговим завданням для всіх них.

— А паралельно ми повинні продовжувати діалоги з важливих питань розвитку освіти на місцевому рівні, відверто говорити і про проблеми, які виникають на цьому шляху, — переконаний заступник начальника ОВА Володимир Юр’єв. — Адже відбуваються зміна підходів в управлінні освітою, створення нового безпечного освітнього середовища, розвиток інклюзивної освіти тощо. Щоб успішно розв’язати всі проблеми, потрібна воля до змін на всіх рівнях — держави, громади, школи, учителя.

Розбудовувати і відбудовувати освітянські заклади тепер потрібно в найширшому розумінні слова, бо йдеться не тільки про успішне реформування системи, а й постійне відновлення шкіл після руйнувань, яких завдають рашисти.

Звуки сирен, заняття у бомбосховищах, онлайн-уроки — на жаль, ці реалії шкільного життя поки що залишаються. Пройти крізь них мусять усі —влада, освітяни, батьки і діти.