Документ розроблено з метою доповнення переліку правових підстав для припинення за рішенням суду діяльності релігійних організацій, уповноважені особи яких засуджені за вчинення злочину проти основ національної безпеки України або за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтями 161, 258—258-6, 436—428, 442, 447 Кримінального кодексу України. Після повномасштабного вторгнення росії, вбивства тисяч і тисяч українців російськими окупантами, нищення інфраструктури, геноциду й екоциду назріла необхідність створення юридичних підстав для заборони в Україні через суд діяльності московської рпц і упц, яка перебуває у неї в підпорядкуванні. Зокрема, за порушення рівноправності громадян залежно від їхньої расової, національної належності та релігійних переконань, пропаганду війни й участь у ній на боці агресора, участь у терористичних актах, порушення законів та звичаїв війни, геноцид, найманство.

Серед ініціаторів законопроекту — Микита Потураєв, голова Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики, Євгенія Кравчук, заступниця голови комітету, Володимир В’ятрович, Михайло Крячко, Микола Княжицький, Ірина Констанкевич, Олександр Санченко, Ростислав Павленко, Павло Бакунець, Михайло Цимбалюк, Микола Стефанчук та інші народні депутати.

З ініціативою внесення змін до вже наявного закону виступила й Служба безпеки України — голова СБУ Василь Малюк надіслав пропозиції голові Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Микиті Потураєву. У листі до парламентаріїв наголошується, що діяльність російської православної церкви (рпц) на території України спрямована на підтримку агресії рф, реалізацію геноцидної політики та депортації українців.

У документі зазначено, що упц, яка заявляє, що не підпорядковується московському патріархату, згідно з висновками релігієзнавчої експертизи насправді є «структурним підрозділом рпц, що має окремі права самостійного утворення без власної канонічної суб’єктності та перебуває стосовно рпц у відносинах підпорядкування».
«рпц не відокремлена від російської держави, а її керівництво перебуває в тісній взаємодії з органами державної влади та спецслужбами, фактично виконуючи функції держслужбовців у релігії та реалізуючи державну політику росії через наявні в них засоби влади і впливу», — наголошується у пояснювальній записці до законопроекту.

Як повідомляють у СБУ, служба безпеки веде системну боротьбу з підривною діяльністю російських спецслужб та криміналітету в релігійному середовищі України.

3 початку повномасштабної агресії російської федерації проти України за матеріалами СБУ здійснюється досудове розслідування 65 кримінальних проваджень стосовно 65 священнослужителів упц, зокрема 15 архієреїв, частина з яких є юридичними керівниками релігійних управлінь, центрів, монастирів тощо.

«Серед викритих злочинів — 20 фактів держзради, колабораціонізму та пособництва країні-агресору. Крім того, правоохоронці розслідують 18 проваджень щодо публічної агітації до релігійної ненависті, а також продажу вогнепальної зброї та поширення дитячої порнографії. У результаті оперативних та слідчих дій 26 фігурантам-представникам упц (мп) повідомлено про підозру, а ще 19 зловмисників отримали судові вироки», — повідомляють у СБУ. І додають, що жоден ворожий поплічник не зможе за рясою сховатися від правосуддя за злочини проти України.

Водночас за ініціативою Служби безпеки припинено громадянство України 19 представникам упц, які мають російські паспорти та поширювали прокремлівські наративи про війну в Україні. Серед них — митрополити з Київської, Дніпропетровської та Одеської областей, а також з тимчасово окупованого Криму.

Служба безпеки вкотре наголошує, що у своїй діяльності діє виключно в межах Конституції України та чинного законодавства, а також з повагою ставиться до прав кожного громадянина на свободу вибору віросповідання і світогляду.

Працюючи над законопроектом, народні обранці враховували той факт, що суспільна небезпека від вчинення кримінальних правопорушень, злочинів проти основ національної безпеки України, а також кримінальних правопорушень, передбачених статтями 161, 258—258-6, 436—438, 442, 447 Кримінального кодексу України, можливість здійснення впливу на громадян під час відправлення релігійних культів, богослужінь, релігійних обрядів i церемоній, навчання релігії, що охоплює велику кількість громадян, дії священнослужителів можуть призвести до створення осередків соціального напруження та спонукання громадян України до вчинення протиправних дій, особливо в умовах повномасштабної збройної агресії проти України.