У Верховній Раді зареєстровано новий законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження спеціального режиму оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від здійснення окремих видів діяльності» (№ 10166). Авторами цієї законодавчої ініціативи виступила група народних депутатів, серед яких, зокрема, Ярослав Железняк («Голос»), Данило Гетманцев («СН») та Олег Бондаренко («СН»).

Обґрунтовуючи необхідність ухвалення цього законопроекту, його автори зауважили, що чинна на сьогодні спрощена система оподаткування є зручною для тих фізичних осіб, які провадять господарську діяльність на постійній основі, і для яких така діяльність є основною. Проте існує проблема негнучкості строків переходу на єдиний податок та неможливість робити це епізодично, за потреби. «З цієї причини, отримувати додаткові до основної роботи заробітки на нерегулярній (наприклад, сезонній) основі у формальному секторі для фізичних осіб обтяжливо та невигідно. Крім того, певна частина громадян не готова реєструватися через побоювання щодо процесу реєстрації та припинення фізичної особи — підприємця, додаткової звітності, можливих перевірок тощо», — йдеться у пояснювальній записці до проекту.

Крім того, народні депутати акцентували увагу на тому, що значна кількість осіб, які працюють індивідуально, без співпраці з цифровими платформами, готові провадити свою діяльність у легальній площині на інших умовах, ніж реєстрація фізичною особою — підприємцем. Саме тому, наголосили вони, відповідним економічним суб’єктам потрібно зробити привабливу пропозицію, яка б могла задовольнити їх та водночас приносити помірні бюджетні надходження.

За словами одного з ініціаторів законопроекту народного депутата Ярослава Железняка, йдеться про спрощені умови для легалізації понад 500 тисяч самозайнятих осіб (кур’єрів, таксистів, майстрів манікюру, перукарів — загалом 20 видів діяльності) та визначення юридичної площини для діяльності онлайн-платформ (гармонізацію законодавства з ЄС — приведення податкового законодавства України у відповідність до вимог Директиви про адміністративне співробітництво (DAC7) щодо автоматичного обміну інформацією операторів цифрових платформ).

«Законом буде створено прозоре і зрозуміле регулювання діяльності онлайн-платформ. Адже в одних тільки Uber, Bolt, Uklon, Glovo — понад 300 тисяч самозайнятих водіїв та кур’єрів», — наголосив депутат, додавши, що ухвалення документа, зокрема, створить переваги для держави — це додаткові надходження в бюджет, створення можливості просто сплачувати податки для понад 500 тисяч самозайнятих осіб і зрозумілі умови діяльності «операторів цифрових платформ».

Серед переваг для громадян Я. Железняк назвав спрощення та автоматизація обліку, низький податок — 6 відсотків. До того ж для цієї категорії самозайнятих не потрібно буде реєструвати ФОП, наймати бухгалтерів, подавати звітність. Але все це за бажанням, уточнив парламентарій. Хто захоче — зможе залишитися на звичній для себе системі, яка діє зараз.

«Саме завдяки платформам, які надаватимуть податкові дані про доходи таких самозайнятих осіб, буде вирішено одну з найболючіших проблем — облік готівкових надходжень. Це детінізація економіки та суттєвий крок вперед у діджиталізації податків», — констатував політик, додавши, що законопроект є результатом тривалої системної роботи із залученням широкого кола експертів, діалогу між державою та бізнесом, взаємодії з банками, учасниками ЕВА, АСС, експертами Економічної платформи та іншими учасниками процесу.

Обґрунтовуючи необхідність ухвалення цього законопроекту, його автори зауважили, що чинна на сьогодні спрощена система оподаткування є зручною для тих фізичних осіб, які провадять господарську діяльність на постійній основі, і для яких така діяльність є основною. Проте існує проблема негнучкості строків переходу на єдиний податок та неможливість робити це епізодично, за потреби. «З цієї причини, отримувати додаткові до основної роботи заробітки на нерегулярній (наприклад, сезонній) основі у формальному секторі для фізичних осіб обтяжливо та невигідно. Крім того, певна частина громадян не готова реєструватися через побоювання щодо процесу реєстрації та припинення фізичної особи — підприємця, додаткової звітності, можливих перевірок тощо», — йдеться у пояснювальній записці до проекту.

Крім того, народні депутати акцентували увагу на тому, що значна кількість осіб, які працюють індивідуально, без співпраці з цифровими платформами, готові провадити свою діяльність у легальній площині на інших умовах, ніж реєстрація фізичною особою — підприємцем. Саме тому, наголосили вони, відповідним економічним суб’єктам потрібно зробити привабливу пропозицію, яка б могла задовольнити їх та водночас приносити помірні бюджетні надходження.

За словами одного з ініціаторів законопроекту народного депутата Ярослава Железняка, йдеться про спрощені умови для легалізації понад 500 тисяч самозайнятих осіб (кур’єрів, таксистів, майстрів манікюру, перукарів — загалом 20 видів діяльності) та визначення юридичної площини для діяльності онлайн-платформ (гармонізацію законодавства з ЄС — приведення податкового законодавства України у відповідність до вимог Директиви про адміністративне співробітництво (DAC7) щодо автоматичного обміну інформацією операторів цифрових платформ).

«Законом буде створено прозоре і зрозуміле регулювання діяльності онлайн-платформ. Адже в одних тільки Uber, Bolt, Uklon, Glovo — понад 300 тисяч самозайнятих водіїв та кур’єрів», — наголосив депутат, додавши, що ухвалення документа, зокрема, створить переваги для держави — це додаткові надходження в бюджет, створення можливості просто сплачувати податки для понад 500 тисяч самозайнятих осіб і зрозумілі умови діяльності «операторів цифрових платформ».

Серед переваг для громадян Я. Железняк назвав спрощення та автоматизація обліку, низький податок — 6 відсотків. До того ж для цієї категорії самозайнятих не потрібно буде реєструвати ФОП, наймати бухгалтерів, подавати звітність. Але все це за бажанням, уточнив парламентарій. Хто захоче — зможе залишитися на звичній для себе системі, яка діє зараз.

«Саме завдяки платформам, які надаватимуть податкові дані про доходи таких самозайнятих осіб, буде вирішено одну з найболючіших проблем — облік готівкових надходжень. Це детінізація економіки та суттєвий крок вперед у діджиталізації податків», — констатував політик, додавши, що законопроект є результатом тривалої системної роботи із залученням широкого кола експертів, діалогу між державою та бізнесом, взаємодії з банками, учасниками ЕВА, АСС, експертами Економічної платформи та іншими учасниками процесу.

Довідково

Згідно з даними Державної служби статистики України, у 2021 році приблизно 3,06 мільйона фізичних осіб (19,5 відсотка від загальної кількості робочої сили) визначали себе як неофіційно зайнятих, тобто таких осіб, що працюють не за умовами офіційного працевлаштування і не є зареєстрованими фізичними особами — підприємцями. Водночас, за даними дослідження Київської школи економіки, майже 300 тисяч водіїв, які займаються перевезеннями легковими автомобілями на замовлення, співпрацюють з адміністраторами онлайн-сервісів («цифровими платформами»). З них 4 відсотки вже є фізичними особами — підприємцями, а від 63 до 100 відсотків із постійно зайнятих будуть, імовірно, готові здійснювати свою діяльність офіційно, але без оформлення статусу фізичної особи — підприємця та з оподаткуванням своїх доходів за ставкою в межах 5—6 відсотків від надходжень.