Його ініціювала група народних депутатів із різних фракцій на чолі з Олександром Ковальчуком, Давидом Арахамією та Данилом Гетманцевим. А натхненником виступило Міністерство цифрової трансформації. Його очільник та віцепрем’єр-міністр Михайло Федоров не перший рік просуває ідею про розмитнення автівок через застосунок.

Основна новація законопроекту — з процесу розмитнення буде виключено людський фактор. Цифровізація зробить розмитнення швидким. А головне — унеможливить зловживання на митниці, вважає Михайло Федоров.

З ним погоджується один з авторів законопроекту народний депутат Богдан Кицак (на знімку). Він каже, що це буде сервіс із мінімумом корупційних ризиків.

«Зареєстрував спільно з колегами законопроект щодо розмитнення авто в Дії. Попередні дві спроби не знайшли підтримки серед парламентаріїв, ті пропозиції не відповідали міжнародним нормам, залишали люфт для корупції, робили процес не-
прозорим. Новий проект вирішує всі ці питання», — написав Кицак у Телеграмі.

Якщо законопроект ухвалить Верховна Рада, розмитнення відбуватиметься онлайн. Через Дію можна буде заповнити митну декларацію. Система підтягуватиме інформацію про автівку за VIN-кодом (це унікальний номер автомобіля, складається із 17 цифр. У них зашифровано марку, характеристики, рік випуску. VIN-коди використовують у всьому світі за єдиним стандартом. — Ред.).

На думку Михайла Федорова, яку він виклав у колонці для сайту AIN, зараз розмитнення залежить від вартості автомобіля. А багато в чому — від інспектора. Фахівець із митного контролю визначає кінцеву митну вартість транспортного засобу. І може оцінити її по-різному. Тут з’являється місце для корупції: самі митники і люди можуть змінювати вартість відповідно до характеристик, пошкоджень і зменшувати суму мита.

Законопроект кардинально змінює підхід до справи. Із механізмом розмитнення, який пропонують законодавці, ні митники, ні покупці не зможуть штучно збільшувати чи зменшувати пробіг автівки, зазначати неіснуючі несправності. Адже для розрахунку ціни розмитнення пропонують використовувати тільки сталі характеристики автівок, на які не може вплинути людина. Інформацію про вартість братимуть із бази історичних даних.

Для цього Мінцифри створить Базу даних митної вартості легкових автомобілів, які проходили митне оформлення в Україні з 2007 року. У ній буде детальна інформація про марки, моделі, роки випуску, типи та об’єми двигунів. Залежно від року випуску до автівок застосовуватимуть коефіцієнт віку. Це, на думку авторів законопроекту, дасть справедливу митну вартість автомобіля.

Людина, яка розмитнюватиме авто, внесе в застосунку Дія суму, за яку придбала машину за кордоном. Програма у Базі даних митної вартості нових автомобілів знайде таке авто — за маркою, моделлю, типом та об’ємом двигуна, роком випуску. Якщо вартість, яку вказала особа, більша за визначену через Базу даних, декларація приймається.

А якщо заявлена вартість нижча, тоді сума коригується.

Михайло Федоров наводить приклад такого розрахунку. У 2023 році людина завозить автомобіль 2012 року випуску. Нове таке авто коштувало 12924 долари. Для автомобіля, якому 11 років, діє коефіцієнт віку 0,19. Отримуємо 2455 доларів. Це і є мінімальна митна вартість, за яку можна розмитнити такий легковик.

Нова система розмитнення передбачає зменшення кількості документів. Для ввезення автівки треба надати реєстраційний документ, якщо він є, і документ на право власності — якщо в технічному паспорті немає відомостей про власника. При цьому «забороняється вимагати від де-кларанта будь-які інші документи». Також не потрібна довідка про зняття автомобіля з обліку в тій країні, звідки його ввозять.

У законопроекті також прописаний вичерпний пе-релік інформації, яку має
надати декларант, — про себе та автівку. Інші дані в нього вимагати не мають права. Усі митні формальності мають відбутися на пункті пропуску.

Варто нагадати, що проект стосується легкових автомобілів. Скористатися новим механізмом зможуть і фізичні особи, і компанії. Діятиме він тимчасово — поки Україна не вступить до Європейського Союзу, йдеться в тексті законопроекту.

Який матиме вигляд процес розмитнення авто в Дії

Авторизуєтеся в застосунку та вибираєте сервіс розмитнення авто.

Вводите VIN-код, вносите вартість автомобіля та додаткові відомості про авто.

Дія розраховує митні платежі на основі цих даних і формує митну декларацію.

Ви перевіряєте дані й підписуєте декларацію.

Дія передає підписану декларацію до митниці.

У базі даних система шукає вартість авто за параметрами.

Сплачуєте митні платежі.

Банк перераховує кошти на рахунок митниці.

Автомобіль перетинає кордон.

Інспектор перевіряє митну декларацію, документи та автомобіль і пропускає авто.

Можна проводити сертифікацію автомобіля та ставити його на облік.

Цитата

Михайло ФЕДОРОВ, віцепрем’єр-міністр, міністр цифрової трансформації:

«Наша команда понад рік працює, щоб цей сервіс став можливий. Це важливий антикорупційний проєкт, який прибирає людський чинник із процесу розмитнення. Ми подавали два законопроекти, однак їх не підтримали у Верховній Раді (законопроекти № 7466 і № 7468 парламент провалив у лютому 2023 року. — Ред). Тож ми доопрацювали їх, врахували всі коментарі й повертаємося з новою версією, яка відповідає міжнародним нормам, убиває корупцію і робить процес розмитнення прозорим та зручним. Наша мета — знайти компроміс із депутатами».

До речі

Законопроект № 10380 не передбачає змін щодо розмірів податків. Вони залишаться такими, як є зараз. Мито на авто — 10 відсотків від заявленої вартості, а для електрокарів — 0 відсотків. Акциз залежить від типу та об’єму двигуна, року випуску та екологічного стандарту. Податок на додану вартість — 20 відсотків від суми вартості авто, мита та акцизного податку.

Цифра

1
година від моменту пред’явлення на митниці легкового автомобіля, подання декларації та всіх документів має минути до завершення митного оформлення, вказано в законопроекті № 10380.