Нинішній опалювальний сезон, утім, як і чимало іншого, проходить для багатьох жителів Дніпропетровська через пень колоду. Не в сенсі заміни газу дровами — а в плані якості надаваної комунальниками послуги. Поданий набагато пізніше належного строку теплоносій раз по раз залишає оселі городян, що стали незатишними. Причому під політично грамотні й партійно-вивірені тиради місцевих чиновників.

Не стану перераховувати всі проблемні адреси міста. Для прикладу візьму лише один гуртожиток по вулиці Данила Нечая, 19. Де, власне, і мешкаю. І хоча кімната не приватизована — цього року батареї й труби я замінив за власний рахунок і сподівався перезимувати в теплі. Відносно гаряча вода в батареях у нас з’явилася вже після закінчення акту волевиявлення — коли на вулиці міцно вкоренився мороз. І відразу почалися аварії: через кілька годин після запуску системи зі стелі полилася вода.

Звернення до обслуговуючого підприємства «Житлосервіс-5» (відає десятками гуртожитків по всьому Дніпропетровську, відоме численними скандалами — зокрема й із кримінальним душком) завершувалися обіцянками вислати бригаду. Робітники та майстер справді приходили — причому практично щодня. Але від їхнього відвідування ні тепла в кімнатах не додавалося, ні бажання оплачувати ненадавану послугу. Зрештою днів через десять(!) після першого звернення, коли одна сусідка не витримала й таки сунула слюсареві гроші, опалення знову подали. Про перерахунок оплати при цьому начебто забули.

Затрималося тепло приблизно з місяць. І коли мене минулими вихідними приїхали відвідати родичі з дітьми — я зустрів їх у холодній кімнаті. Благо, як і сусіди, постійно тримаю в бойовій готовності електрообігрівач. Якось перебули: до вуличної температура не опустилася, але захворіли — діти відправилися на лікарняний.

Диспетчер «Житлосервісу», якому я відразу ж розповів про ситуацію, пояснив: мовляв, аварія в когось із сусідів. Тому кілька стояків дев’ятиповерхового будинку й перекрили. Мовляв, для моєї ж користі — щоб не заливало. Порадили чекати понеділка. Якого саме — не сказали. Справді: ну не їхатиме ж бригада працювати у вихідні! Хоча гроші одержувати, думаю, приїхали б напевно.

Коли в понеділок тепла так і не дали, я знову звернувся в «Житлосервіс». Дивно, але там моє повідомлення про відсутність тепла сприйняли як новину. А на запитання, чому бригада так і не з’явилася, відповіли просто: занадто багато заявок накопичилося. І порадили спокійно сидіти й чекати.

Та не збираюся я цього робити — і нікому не раджу! Ця ситуація, якщо судити за інформацією самого «Житлосервісу-5», що заявляє про масові аварії, для міста досить типова. Не бажаю миритися із дніпропетровським ноу-хау у вигляді віялових відключень не тільки електроенергії, а вже й опалення. Не хочу брати участь у схемі, коли тепло на будинок загалом неначебто подається й оплата тому нараховується в повному обсязі. А на ділі мешканці вимушені платити й за ненадану послугу, і за накручену обігрівачами електроенергію. Не зобов’язаний я зважати на становище й свідомо сприймати вічно зростаючі тарифи на тлі якості, що різко знижується.

Чому ще минулого сезону, коли містом керував Іван Куличенко, такого практично не траплялося — що, з того часу різко позношувалися системи? Але щойно Іван Іванович пересів у крісло народного депутата, його «спадкоємці» — у вигляді Максима Романенка, який зображує виконання обов’язків міського голови, й нещодавно новопризначеного його першим замом Анатолія Крупського — відразу втратили контроль над ситуацією, дозволивши комунальникам відкотитися у своєму ставленні до роботи та клієнтів до безалаберної епохи 90-х.

Чи розуміють вони самі, до чого може призвести такий експеримент зі з’ясування межі терплячості українських громадян — жителів прифронтової області? Думаю, юрист Максим Романенко, який свого часу був полум’яним регіоналом і сподвижником Олександра Вілкула, чинить цілком усвідомлено.

Який патріотизм намагаються підтримувати в городянах ці державні мужі, коли їхні підлеглі цих патріотів просто не бачать? І скільки можна прикривати війною свою професійну неспроможність і наплювацьке ставлення до людей? І, до речі, про війну: пам’ятається, років двісті тому Наполеона в Москві неабияк нагріли великою пожежею. Кого ж сьогодні місцеві чиновники й політикани збираються зустрічати холодом?..

Лікнеп для чиновників

До повноважень органів місцевого самоврядування в сфері житлово-комунальних послуг належать: управління об’єктами у сфері житлово-комунальних послуг, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації; забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідних рівня та якості; здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг (ст. 7 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги»).

Споживач має право на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг; на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством (ст. 20 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги»).

Виконавець послуг зобов’язаний вживати заходи щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у строки, встановлені договором і/або законодавством; виплачувати споживачеві компенсацію за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відновлювалих робіт у розмірі, визначеному договором або законодавством (ст. 21 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги»).

Гранично припустимий строк переривання надання послуг централізованого опалення становить 12 годин на добу один раз на місяць (додаток до Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості).

Заявки на несправність інженерного обладнання повинні розглядатися в день їх надходження. У тих випадках, коли для усунення несправностей необхідний тривалий час, потрібно письмово повідомити заявника про прийняті рішення із зазначенням строку виконання робіт. При цьому термін виконання робіт повторно не продовжується. Неусунення несправностей в установлений термін є невиконанням робіт (п. 2.3.6. Правил утримання житлових будинків і прибудинкових територій).

Виконавець послуг зобов’язаний інформувати споживача протягом доби з дня виявлення недоліків у роботі внутрішньобудинкових інженерних систем (у разі його особистого звернення — невідкладно) про причини та очікувану тривалість зупинення надання послуг або обмеження їх кількості, а також про причини порушення якісних показників надання послуг (п. 32.11 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної і гарячої води і водовідведення).

Дніпропетровська область.

 

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.