Знайома для будь-якого підприємця картина: відкриваються двері, до кабінету заходять, як правило, усміхнені люди й так само з посмішкою сповіщають про те, що вони прибули з організації (далі вона називається) для проведення перевірки. А тому, мовляв, готуйте документи. Керівників підприємств такі гості, звісно, не тішать. З різних причин, про які говорити сьогодні не будемо.
Ну а потім протягом декількох днів фабрику, завод, комбінат, будівельно-монтажне управління або морський торговельний порт буквально лихоманить через активність перевіряльників, котрі вимагають надати документи, яких часом і в природі не існує.
Потрібен публічний контроль за... контролерами
Герой України, керівник багатопрофільної компанії «Нібулон» Олексій Вадатурський розповів, що в 2011 році йому і його підлеглим довелося витримати 440 перевірок, під час яких контролюючим органам було надано 15 тонн документів. Сумарні витрати праці комісій, що перевіряють, становили 977 днів. У 2012-му Олексій Опанасович «приймав» уже 533 комісії, яким було надано 20 тонн різних документів. В деякі дні на «Нібулоні» одночасно працювали представники 10—12 комісій, що перевіряють діяльність підприємства.
Федерація роботодавців України, котру очолює Дмитро Фірташ, наприкінці квітня підготувала реєстр контролюючих органів.
Яка була фінансова ефективність цього шквалу перевірок? Середній розмір надходжень від однієї перевірки становив 480 гривень, а середні витрати на проведення однієї контрольної перевірки — 12 тисяч гривень. Середній максимальний штраф становив 476 гривень, максимальний — 66,2 тисячі гривень.
А ось ще одна цікава цифра. Скорочення кількості контролюючих органів та їхніх функцій спростить ведення бізнесу й дасть змогу збільшити ВВП України на 1,5—2 відсотки. Про це заявив заступник голови Федерації роботодавців України Олексій Мірошниченко. За його словами, створення Реєстру контролюючих органів дає підприємцям розуміння, який державний орган, коли, скільки разів і що саме може перевіряти. Зменшення кількості перевірок, повноважень контролюючих органів дасть змогу бізнесу істотно скоротити витрати й підвищити свою конкурентоспроможність. «Уряд також може значно скоротити витрати держбюджету на утримання контролюючих структур — функції багатьох із них перетинаються й дублюються», — сказав Олексій Мірошниченко.
Сьогодні на порядку денному одним із головних стоїть питання про організацію публічного контролю за діяльністю органів, що переревіряють.
За оцінками Федерації роботодавців України, середня тривалість простоїв підприємств становить 45 робочих днів. Розмір недоотриманої виручки зупиненими підприємствами за один день простою становить 600 мільйонів — 
1 мільярд гривень. За весь 2012 рік обсяг збитків для підприємств оцінюється експертами щонайменше в 27 мільярдів гривень.
Поінформований — отже, озброєний
Найбільш «ласими» об’єктами для перевіряльників є, звісно, кав’ярні, ресторани, перукарні, пивні бари. Тобто такі об’єкти малого бізнесу, де в разі гострих розбіжностей із власниками можна домовитися «закрити питання» за смачний обід із коньяком, модну стрижку або келих холодного пива. Сюди дуже полюбляють навідуватися працівники санітарно-епідеміологічної служби. Ці перевірки можуть бути плановими, тобто про них попереджають письмово за 10 днів, і позаплановими в тому разі, якщо, наприклад, мали місце скарги від споживачів на неякісні продукти.
СЕС, звичайно, звертає увагу на те, чи відповідає місце торгівлі або громадського харчування санітарним нормам. Тому в ресторані або кав’ярні насамперед перевіряльники в білих халатах ідуть на кухню, а в магазині перевіряють холодильники і прилавки. Можуть узяти продукти на пробу для експертизи, обов’язково подивляться на термін придатності товарів. Перевіряють зазвичай водопостачання об’єкта, вентиляцію, опалення і навіть стан каналізації. Список санітарних норм такий великий, що виконати його повністю навряд чи вдасться навіть найстараннішому підприємцеві. Прописано все: від стану халатів продавців до частоти миття підлог і сміттєвих баків для відходів.
Запам’ятайте 
За бажання СЕС може причепитися до чого завгодно. Наприклад, до того, що на підприємстві немає аптечки або продавець, який відпускає товар, чхає. Але за «дріб’язки» можуть і не оштрафувати, а просто надіслати припис про усунення порушень. Водночас за серйозні порушення (на кшталт продажу продуктів або їжі, що почали псуватися) санкції можуть бути жорсткіші — СЕС цілком може не тільки оштрафувати, а й опечатати (опломбувати) приміщення до усунення всіх порушень, а отже, фактично зупинити ведення бізнесу.
А судді хто?
Суворість перевіряльників — поняття, скажемо так, умовне. Тому що, як свідчить практика, з багатьма із них за певну суму або подарунок теж певної суми легко можна домовитися про «позитивне» вирішенні питання.
Нещодавно Рахункова палата України перевіряла ефективність роботи контролерів і перевіряльників із Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів. З’ясувалося, що ця державна організація, наділена найширшими повноваженнями, працює неефективно. У 2012-му, наприклад, порівняно з попереднім роком у магазинах на прилавках на 
5 відсотків зросла кількість небезпечних і неякісних товарів. Не відповідали встановленим стандартам понад 25 відсотків перевірених товарів непродовольчої групи. Виявлено масові випадки продажу неякісних товарів: 40 відсотків мийних засобів не відповідали прийнятим в Україні стандартам, 79 відсотків дитячого одягу продавали в Україні з порушенням якісних характеристик. Перевіряльники з держінспекції з питань захисту прав споживачів часто були некомпетентні у проблемах, якими вони займалися, тобто перевіряли.
Ця інспекція, запам’ятайте, будь ласка, може провести планову перевірку (раз на рік) і поза-планові — за умови наявності скарг споживачів. Іншими словами, достатньо хоча б одному клієнтові залишитися незадоволеним наданим товаром або послугою й накатати скаргу, як у дверях можуть з’явитися перевіряльники. Відомство має право перевіряти також якість продукції, дотримання правил торгівлі й надання послуг, а найголовніше — проводити контрольні перевірки правильності здійснення розрахунків зі споживачами. Під контрольною перевіркою розуміється негласна закупівля товару інспектором для перевірки, за якою реальною ціною продається товар. Якщо в договорі стоїть одна ціна, а товар відпускається за іншою, в підприємця можуть бути серйозні проблеми, аж до кримінального покарання за шахрайство з фінансовими ресурсами.
Держінспекція з питань захисту прав споживачів може визнати рекламу підприємця несумлінною й зажадати від рекламодавців публікації відомостей, які уточнюють, доповнюють рекламу в разі потреби.
Головна проблема таких перевірок навіть не штрафи, а те, що можуть зняти неякісний (небезпечний для споживачів) товар із реалізації або за-блокувати вже оплачену рекламну кампанію, якщо вважатимуть її несумлінною. Ну й штрафи, звісно, можуть виписати чималі. За порушення умов договору зі споживачем — 100 відсотків вартості товару або послуги, за відсутність інформації про товар — 30 відсотків його вартості, за продаж неякісних товарів — 200.
Ну й, звичайно, не можна не сказати про найбільш грізних перевіряльників — пожежників. Їхнє основне завдання — з’ясувати, чи дотримуються норми протипожежної безпеки, чи є внутрішні накази, розпорядження й інструкції з питань пожежної безпеки на підприємстві, схеми евакуації людей на випадок пожежі, чи є дозвіл органів пожежної інспекції на роботу, оренду приміщень. Зазвичай оглядають саме приміщення, в тому числі навіть ті кімнати, які не використовуються. Перевіряють технічний стан вогнегасників, автоматичних установок пожежогасіння й пожежної сигналізації. Особлива увага до підприємства буде в тому разі, якщо його діяльність у принципі пожежонебезпечна (пов’язана з використанням печей, обігрівачів, легкозаймистих матеріалів та ін.) або офіс перебуває на верхніх поверхах і в ньому працюють багато людей.
Керівник підприємства має чітко усвідомити: всі пожежні перевірки повинні проводитися в присутності керівника підприємства або його заступника. Якщо все нормально, причепитися до чогось «пожежникам» складніше, ніж СЕС. Але що оширні складські, виробничі й офісні площі, то більше шансів нарватися на штрафи. Перевіряльники з’ясовуватимуть, чи забезпечено під’їзд для пожежних машин на випадок загоряння, скільки воріт для в’їзду, як освітлена територія, чи немає на вулиці сміття, котре зможе заважати евакуації людей, тощо. Щоб не мати проблем, краще заздалегідь вивчити правила пожежної безпеки для свого виду діяльності (залежно від ступеня ризику — в кожного свої правила) і виконати всі основні вимоги.
Не платіть данину перевіряльникам — спатимете спокійно
Не треба нікого переконувати, що найчастіше перевірки проводять з єдиною метою: зібрати данину з підприємців — до чергового свята або ювілею керівника. Давати або не давати винагороду просто під час перевірки? Питання непросте. З одного боку, дача хабара, хоч би там як, — карний злочин. Але якщо перевіряльники поводяться відверто нахабно, їх цілком можна приструнити, записавши свої зауваження в акті перевірки, оскарживши їхню діяльність перед вищим начальством упродовж 10 днів після перевірки. Результати перевірки, якщо вони загрожують штрафами, цілком можна оскаржити в суді. Не факт, що це повністю анулює роботу перевіряльників, але може зменшити масштаби санкцій. До речі, сам хід перевірки можна фіксувати на відеокамеру. Це дасть змогу зберегти об’єктивність процесу і може послужити доказом провини перевіряльників.
Практичне запитання: як поводитися, якщо нагрянули з перевіркою?
Насамперед перевірте документи: службові посвідчення перевіряльників, документи—направлення на перевірку (на-правлення для СЕС, наказ про проведення перевірки у представників держслужби з надзвичайних ситуацій і держінспекції з питань захисту прав споживачів). Упевнитися, що перевірка здійснюється тільки тими інспекторами, які зазначені в документах про її проведення.
Порада
Не треба перешкоджати законним перевіркам, але водночас стежте, щоб перевіряльники не перевищували свої повноваження. Бажано використовувати систему відеоспостереження та інші засоби для фіксації їхніх дій.
Проконтролюйте акт перевірки: уважно прочитайте його й підпишіть, а якщо є зауваження — внесіть їх. Один екземпляр залиште в себе. Якщо було виписано протокол про адміністративне правопорушення, уважно ознайомтеся з ним, один екземпляр залиште в себе.
Одеська область.
 
ДО РЕЧІ
 
За підрахунками фахівців, на утримання контролюючих органів та організацій із державного бюджету України витрачається 21 мільярд гривень. Ці 70 контролюючих організацій провели торік 2 мільйони 70 тисяч перевірок, з яких 1,2 мільйона — планові, решта — позапланові. Контролюючими організаціями було застосовано щодо перевіряльників фінансові санкції на суму 3,3 мільярда гривень, з яких у бюджет надійшло лише 990 мільйонів.
 
ЦИФРА
 
44 державні установи мають право обмежити або зупинити роботу підприємств. У 2012 році було припинено роботу 154 600 підприємств.
 
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.