Сьогодні в Комітеті Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування відбудеться круглий стіл: «Реформа інституту місцевого референдуму: участь громадян в урядуванні». Дискусія під час заходу точитиметься навколо урядового законопроекту «Про місцевий референдум», ухваленого за основу 19 квітня 2011 року.
Потреба ухвалення якісно нового закону про місцевий референдум вже назріла давно, зауважив у коментарі «Голосу України» голова комітету Давид Жванія (на знімку). Адже впродовж останніх двадцяти років базовим законодавчим актом у цій сфері був Закон «Про всеукраїнський та місцеві референдуми», ухвалений ще у 1991 році. Він діяв в частині, що не суперечить Конституції України. Крім того, його норми були концептуально застарілими і часто не відповідали законам, прийнятим Верховною Радою пізніше. До того ж після ухвалення минулої осені Закону «Про всеукраїнський референдум», даний законодавчий акт втратив чинність. Як наслідок, у сфері місцевого референдуму виникла прогалина у законодавстві, і це питання стало надзвичайно актуальним.
І хоча цей законопроект був підготовлений ще у вересні 2010 року, тривалий його розгляд пояснюється насамперед низькою якістю поданого урядом документа. За словами голови комітету, його положення суперечать європейським стандартам, а іноді і Конституції України. Про це свідчить висновок Головного науково-експертного управління апарату Верховної Ради. «Враховуючи необхідність ґрунтовного і якісного доопрацювання законопроекту, комітетом ще у минулому скликанні парламенту було створено робочу групу з його підготовки до другого читання. До участі у її роботі було залучено широке коло представників державних органів та органів місцевого самоврядування, неурядових організацій, науковців і експертів», — розповів Д. Жванія.
Крім того, на замовлення комітету законопроект отримав експертну оцінку Ради Європи. В цілому урядовий проект отримав позитивну оцінку. Але водночас Рада Європи пропонує здійснити деякі вдосконалення, зокрема щодо відмінностей між різними видами референдумів (відповідно до законопроекту їх три: імперативний (його рішення мають обов’язковий характер), консультативний (проводиться з метою з’ясування думки громади з того чи іншого питання) та повторний (проводиться у разі визнання імперативного референдуму недійсним). Наявну в документі термінологію вони вважають не зовсім досконалою. «Згідно зі ст. 50 проекту, депутати ради можуть прийняти рішення, відмінне від думки, висловленої на консультативному референдумі (у разі чинності результатів), лише якщо не менше двох третин депутатів ради проголосують за нього. Те ж правило діє, якщо рішення має прийняти виконавчий комітет. Як наслідок: якщо немає більшості депутатів ради у дві третини для відхилення результатів референдуму, він буде зобов’язуючим для ради, яка має прийняти остаточну ухвалу. Це не консультативний референдум. Радше, це спільний процес прийняття рішення», — йдеться у висновку.
Наразі голова комітету Д. Жванія сподівається, що цього разу буде напрацьовано збалансований документ, який затвердить Верховна Рада. У цьому, переконаний він, мають бути зацікавлені всі політичні сили парламенту.
Дослівно
Голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Давид Жванія:
 «Використання механізму місцевих референдумів для вирішення проблем громад — це європейська практика, яку ми маємо запровадити в Україні. Без надання громадам можливості самостійно і в законний спосіб вирішувати власні проблеми запровадити дієве та ефективно працююче самоврядування в Україні неможливо».