Поїздку планували навесні. Однак вирішили, що під час навчального року, та ще й такої пори, коли треба було готуватися до іспитів, робити це недоцільно. Перенесли на канікули. Про те, з якою метою учні поїдуть до столиці, розповімо трохи згодом. А поки що поділимося, чим саме вразила сільська школа.

Одразу два атестати

— Віталику, ти чому засмучений? — на таке звернення у шкільному коридорі спершу не звернули увагу. Зменшувальна форма була найбільш прийнятна, щоб розрадити дитину. Не дивно, що вчителька обрала її для спілкування. Невдовзі ситуація повторилася. Тільки тепер вже інший вчитель так само на ім’я назвав старшокласника. Очевидцями епізоду стали, коли піднялися на другий поверх.

— Гуманне ставлення до учнів — це характерна риса нашого педагогічного колективу, — каже директор школи Зінаїда Дубчак. — Переконалися: якщо до дітей ставитися з любов’ю і повагою, вони відповідають взаємністю. Здавалося б, що особливого в тому, що учнів називаємо на ім’я? Насправді нашим вихованцям приємно, коли вони це чують. Бо так роблять вдома батьки, друзі. Виявляється, навіть це має позитивний вплив і служить гарним виховним засобом. Та ще й допомагає налаштуватися на сприйняття матеріалу на уроці. Завжди хочеться уважно слухати вчителя, який виявляє людяність та приділяє увагу.

Так само з виховною метою запровадили вивчення основ християнської етики. Обладнали два куточки: один для тих, хто сповідує православну віру, другий — католицьку. Співчуттям до хворих перейнялися дитячі серця, коли проводили тиждень доброти. Одним із його заходів був благодійний ярмарок. Учні продавали власні вироби: сувеніри, тістечка, інші харчові продукти. Загалом вдалося виручити немалу суму — 2200 гривень. Їх передали тим, кому потрібні гроші на лікування.

Музика також наповнює любов’ю серця. У планах дирекції — відкриття музичної школи. Тоді випускники зможуть отримувати одразу два атестати — загальноосвітньої та музичної шкіл. Підтримує такі намагання керівник Шаргородської райдержадміністрації Микола Слободянюк (на знімку). Школа-гімназія — його дітище. Заслужений вчитель України, кандидат педагогічних наук, заступник директора Всеукраїнського центру гуманітарної педагогіки, Микола Слободянюк доклав чимало зусиль, щоб не тільки з’явилося нове приміщення. За його словами, набагато важливіше наповнити навчальний процес елементами новаторської педагогіки. Найкращі її зразки збирав повсюди — і в своїй державі, і за кордоном.

Вивчав досвід у Росії, Франції, але...

— У мене була можливість ознайомитися із системою освіти у Франції під час стажування в Парижі, — каже Микола Іванович. — Вивчав досвід шкіл для обдарованих дітей у Росії. Скрізь бачив багато позитивного, вартого уваги. Але найбільше вразив комплексний підхід у системі навчання й виховання у школі зі статусом ЮНЕСКО у місті Южному на Одещині. Створив її Микола Гузик — нині він визнаний педагог-новатор, член-кореспондент Академії педагогічних наук.

— Головне правило у школі Гузика звучить так: не буває поганої дитини — є вчителі, які не можуть визначити і розвинути її здібності, — каже Микола Слободянюк. — Так само маємо намір запровадити індивідуальний підхід до кожного учня. На цьому у Гузика побудовано весь навчальний процес. Починається все з визначення здібностей дитини. Далі кожен учень навчається за індивідуальним планом.

— Запозичили в Южному створення так званих виховних центрів, —уточнює співрозмовник. — Це коли двері з класу виходять у хол, а його приміщення обладнано відповідно до спеціалізації класу. Наприклад, є в нас клас української мови і літератури. Відповідно обладнано хол. Там портрети відомих письменників, зразки їхніх творів і т. д. Маємо декілька таких центрів.

Школа-гімназія має два профілі: суспільно-гуманітарний та природничо-математичний. Під час спілкування з учнями, які обрали для себе суспільно-гуманітарний профіль, з’ясували, що двоє з них уже готують до видання перші поетичні збірки власних творів. Є учні, які мріють обрати професію журналіста. У школі цікавляться, про що пише «Голос України», — підшивку газети побачили у бібліотеці. 

Заступник головного редактора газети Сергій Демський під час розмови запросив майбутніх літераторів і журналістів побувати в редакції нашої газети, щоб вони змогли ознайомитися з процесом випуску видання, роботою журналістів. 

Пропозиція настільки вразила учнів і вчителів, що вони спершу не повірили у неї. Чи не найбільше дякував за таку можливість педагог-новатор Микола Слободянюк. «Ви навіть не уявляєте, наскільки така поїздка стане корисною для учнів, — каже Микола Іванович. — А ще ж Київ діти побачать! Дехто з них далі райцентру ніколи не виїжджав...»

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Директор школи Зінаїда Дубчак.