Недавно чимало одеситів прийшло до морської гавані, щоб провести у далекий перехід парусну яхту «Альціона». П’ятеро мореплавців на чолі з досвідченим капітаном Михайлом Петуховим узяли курс на Санкт-Петербург, де 28 травня від імені Південної Пальміри привітають мешканців Пальміри Північної з 300-річчям міста.
Яхта мала вийти в рейс ще 6 березня, та завадила стихія — акваторію порту геть заполонили уламки льоду. Тепер, щоб устигнути до Санкт-Петербурга вчасно, доведеться надолужувати час. За штормових умов, що зберігаються, зробити це непросто, однак Петухов і його команда впевнені у здійсненні наміченого. Спочатку, вийшовши з Чорного моря в Середземне, «Альціона» завітає до портів низки міст—побратимів Одеси: Пірея, Неаполя, Генуї, Марселя. А потім, обігнувши Європу, через Балтійське море сягне й кінцевого пункту. В пакеті, врученому екіпажеві в порту міським головою Одеси Русланом Боделаном, — документи з пропозицією побрататися двом містам. Передано і подарунки.
Додому яхтсмени повертатимуться незвичним шляхом — через низку російських озер, каналів та річок. Саме так дістануться Азовського, а з нього — Чорного моря. До Одеси повернуться вже десь під осінь, пройшовши близько 17 тисяч морських миль. Цим «Великим кільцем Європи» на яхті ще ніхто не подорожував, команда Петухова — перша. До речі, у марафонському рейсі відважний капітан відзначить своє 70-річчя.
Геооргій ФЕДОРЧУК.
Одеса.
«Бомба» під Рені
У лютому в недобудованому молдовському порту Джурджулешти на Дунаї, розташованому за кілька кілометрів вище від українського портового міста Рені, пришвартувався невеличкий танкер «Наталі», що доставив молдовським аграріям 250 тонн дизельного пального. Однак це судно, з’ясувалося, належить російському ДП «Інмортранс», а пальним в порту Русе його завантажила (за неофіційною інформацією, без попередньої оплати) російсько-болгарська компанія «Лукойл-Болгарія».
Красномовні пільги
Як стало відомо, таким шляхом (на пільгових засадах) нафтопродукти надходитимуть до Молдови і надалі. Отже, не такий уже й малозначущий факт — російський танкер у Джурджулештах. І не такі вже необгрунтовані чутки стосовно намірів Росії та Молдови добудувати тамтешній порт для взаємної вигоди.
А тим часом майже сім років тому будівництво в Джурджулештах розпочалося не лише без участі Росії, а й усупереч її волі. Тоді Молдова, замисливши мати власний нафтотермінал на Дунаї, заручилася фінансовою підтримкою з боку деяких іноземних фірм, в тім числі двох грецьких, а також Європейського банку реконструкції та розвитку.
Інвестори погодилися вкласти в будівництво чималі гроші — приблизно 38 мільйонів доларів. Нафтотермінал мав забезпечити альтернативний, з огляду на традиційні румунський і україно-російський ринки, шлях постачання Молдові нафтопродуктів, забезпечивши їй вільніший вибір партнерів. Уже тоді мова зайшла про спорудження і нафтотерміналу, і вантажно-пасажирського комплексу, альтернативного тим, що є в українських портах. Це неабияк стурбувало мерію міста Рені, адміністрацію тамтешнього морського порту, транспортне й деякі інші відомства України. Адже завантажений лише на десять відсотків своїх потужностей Ренійський порт і так ледь животів: у місті найвищий у Придунав’ї й Причорномор’ї рівень безробіття, а тут, під боком, закладається отака «бомба». Становище українського порту й міста Рені через це ще більше ускладнилося б, вантажний потік сюди міг узагалі пересохнути. Тим паче що забезпечує його залізниця тієї-таки Молдови, бо власної колії до Рені Україна не має. Навіть автомагістраль з Одеси, хоча вона й не розв’язує проблеми постачання вантажів, перетинає кордони Молдови.
Саме тоді в Україні вперше завели мову й про потребу мати власну альтернативу — залізничну колію на Рені, а також автотрасу в обхід території Молдови. До практичних кроків, проте, не дійшло. Якщо не зважати на кількаденну роботу бульдозерів і самоскидів, що наважилися спрямувати шосе через придністровські плавні. Заглибилися в них тоді на кілька десятків метрів і зупинилися на вимогу «зелених», бо природоохоронного обгрунтування будівництва ніхто не мав. А стосовно руху вантажів залізницею Молдови, то обмежилися міждержавними переговорами на рівні відомств і деякими тарифними поступками сторін. Невдовзі й зовсім заспокоїлися, бо новобудова в Джурджулештах завмерла: щось там між партнерами не склалося, вони почали висувати одне до одного претензії, судитися... Коли відверто, Україну це влаштовувало: створення міжнародного транспортного коридору з обслуговування вантажних перевезень із країн СНД до Європи через територію Молдови та її порт, а також рух нафтопродуктів для цієї країни у зворотному напрямі відкладалися на невизначений термін. Отож здавалося, вже нічого не загрожує. Порт, нехай і повільно, навіть почав нарощувати потужності, на його території, завдяки створенню СЕЗ, закладалися нові виробництва за участі іноземних інвесторів...
Поворот на 180 градусів
І раптом — танкер з дизпальним. А водночас — доволі серйозні заяви деяких офіційних осіб Росії, їхні інтенсивні переговори з діловими колами й керівниками Молдови. Навіть швартовка у Джурджулештах отого танкера була приурочена до перебування в Кишиневі генерального директора ДП «Інмортранс» Володимира Пащенка. На прес-конференції він заявив буквально таке: «Морський порт у Джурджулештах ми розглядаємо як базовий порт на Дунаї для обробки ліхтерів та інших суден російського флоту і готові взяти його в оренду на 49 років». Такий ось поворот на 180 градусів.
Досиділися, одне слово, наші транспортники й урядовці. Замість того, аби реально дивитися на речі, задовольнилися якимись тимчасовими домовленостями із залізничниками сусідньої держави. А тепер неважко й передбачити: вантажі на Рені на молдовській території неодмінно наражатимуться на важкоздоланні перепони, тоді як російським на Джурджулешти буде забезпечено пільгове «зелене світло». Інакше навіщо Росії вкладати в будівництво тамтешнього порту кошти? Та ще які — мало не 200, як мовилося В. Пащенком, мільйонів доларів!
Частина їх піде на спорудження нафтотермінала, частина — на зведення вантажно-пасажирського комплексу, ще частина — на будівництво суден різного призначення, що обслуговуватимуть отой порт. Росіяни виявили навіть готовність погасити заборгованості колишнім інвесторам, що розпочинали новобудову в Джурджулештах.
Українські високопоставлені держчиновники, з якими випало говорити про загрозу, що нависає над Рені, аби виправдати власну нерозторопність і недалекоглядність, заспокоюють: «Коли ще те буде? За цей час щось проясниться, щось придумаємо». Міряють, певно, всіх на свій копил. А російські підприємці заявляють, приміром, таке: вже наступного літа той-таки «Інмортранс» відкриє пасажирські лінії від тимчасових причалів Джурджулешт до дунайських портів Румунії, Болгарії, Хорватії, колишньої Югославії... До споруджуваного нафтотермінала планується додати ще й нафтопереробний завод, який має розташуватися поблизу. А вантажно-пасажирський комплекс, за прогнозами, запрацює вже через два роки. Можна лише позаздрити сусідам-росіянам в їхньому умінні переламати ситуацію на власну користь.
А здійсняться всі задуми сусідів, як тоді жити-виживати українським дунайським портам, передусім Ренійському та місту, «прив’язаному» до нього? На цьому тлі знову пожвавилися, схоже, розмови в колах політичного й ділового українського бомонду про потребу побудувати до Рені вітчизняну залізничну колію довжиною майже 50 кілометрів. Але скільки триватимуть оті розмови, ніхто не скаже. А коли закладена під Рені російсько-молдовська «бомба» спрацює, тоді, думається, вживати якихось заходів буде вже запізно: вантажопотоки підуть по глибшому руслу.
Рені — Кишинів — Одеса.