У Запорізькій області вже відремонтовано майже 23 гектари «ямковості»

 

На Запоріжжі — спека. Трохи загаявшись у червні, вона нині буквально обпалює розпеченим вітром навіть у тіні. Втім, по асфальту доріг сунуть потоки транспорту: все ж літо, а поблизу — головні на сьогодні курорти щонайменше українського Лівобережжя, якщо не всієї України. Окрім того, не варто забувати, що Запоріжжя — це велике автомобільне перехрестя. Саме тут сходяться дороги із Києва та Харкова на Крим, із Одеси на Маріуполь — Новоазовськ, із Донецька — Маріуполя на Захід України. І, мабуть, не варто забувати й кілька древніх шляхів — ті ж Муравський та Ізюмський, вздовж яких у межах сучасної Запорізької області теж селилися люди, і тепер тут теж асфальт.

 

Бракує смуг руху і мостів

 


Наша довідка

 


Мережа автомобільних доріг загального користування в Запорізькій області становить 6986,0 км, із них державних — 1628,2 км (міжнародних — 392,8 км, національних — 103,8 км, регіональних — 214,3 км, територіальних 917,3 км), місцевих — 5357,8 км (обласних — 2515,9 км, районних — 2841,9 км).


Чиновники постійно діляться своїм розпачем: то 90% доріг в Україні непридатні для руху, а то й всі 97%. Наші мандри областю засвідчують, що ситуація непроста, втім не катастрофічна. Суб’єктивно — найкращі дороги в бік Дніпра та Донецька. Що й не дивно: вони відносно нові і будувалися вже із урахуванням більш-менш сучасних вимог. Втім «новизна» аж ніяк не допомогла дорозі Запоріжжя — Маріуполь. Не виключено, що тут відіграють свою роль і будівельні та проектні помилки, а ще перенесення ремонтів цього відрізку «на потім» (бо є більш важливі напрямки).


Усі траси до моря в цілком придатному стані. Інша справа, що тут небагато чого від дорожніх служб залежить. Ось основна курортна автотраса Харків — Сімферополь. Саме по ній автівки мчать якщо не до Криму, то до Бердянська — Приморська, на Кирилівку та Генічеськ. Автомагістраль має статус міжнародної, але на більшості її ділянок у межах області протягом кількох кілометрів не обженеш і трактор, бо зустрічний транспорт заважає. Тобто йдеться про одну смугу руху в одному напрямку на міжнародній трасі...


Очевидно, що цей напрям потребує потужного державного інфраструктурного проекту та побудови сучасної дороги з кількома смугами руху. А ще — з об’їзною дорогою біля Мелітополя (в кращі часи вулицями міста диміли до 27 тисяч автівок на добу — на Крим і в зворотному напрямку) та хоча б кількома дворівневими розв’язками. Адже перетин двох міжнародних трас Одеса — Новоазовськ та Харків — Сімферополь являє собою звичайне перехрестя. Як і так званий Якимівський поворот — з’їзд із сімферопольської магістралі в бік курорту Кирилівка. На день Конституції, День Незалежності та навіть у вихідні саме тут формуються багатокілометрові «пробки».


У самому Запоріжжі є проблема з будівництвом. Кінця й краю тому будівництву не видно. А згадані мостові переходи мали б не просто єднати береги Дніпра через острів Хортицю, а загалом Схід та Захід України. Стратегічною переправою і в умовах війни, і без війни...


Додамо, що в обласному центрі вже давно назріло-перезріло будівництво своєї об’їзної дороги на трасі Харків — Сімферополь. Коли, як кажуть, сам товариш Берія взявся будувати цю трасу, вона проходила повз Запоріжжя. Втім, з того часу багато води спливло, і місто, яке не вміє користуватися землею по-господарськи, давно переступило через міжнародну автотрасу, перерізавши її майже десятком світлофорів на перехрестях уже фактично міських вулиць.


Вибоїни обходяться дедалі дорожче


Наша довідка


Під час весняного обстеження доріг Запорізької області було виявлено 189550 м2 «ямковості», в т. ч. на дорогах державного значення — 71626 м2 і 117924 м2 — місцевого значення. Всього з початку року ліквідовано «ямковості» на площі 226415 м2, з них 152281 м2 на автомобільних дорогах державного значення та 74134 м2 на автодорогах місцевого значення. Таким чином, на дорогах державного значення «ямковості» було ліквідовано більше, ніж виявлено під час весняного обстеження дорожнього покриття — на 80655 м2.


Ось, власне, і все, що можна сказати про стан доріг на Запоріжжі. Бо не встигаємо навіть ремонтувати виявлені пошкодження, як уже з’являються нові! «На дорогах Запорізької області провадиться лише технічний ремонт, конструктивно дороги ми не підсилюємо, оскільки грошей на капітальний ремонт доріг державою у цьому році не передбачено. Всі дрібні ями закрити не можемо, тому руйнування дорожнього полотна триває і після нашого ремонту», — коментує ситуацію начальник Служби автомобільних доріг у Запорізькій області Геннадій Тимченко.


Торік на ліквідацію згаданої «ямковості» було витрачено 97,4 млн. грн., при загальному плані фінансування галузі у 127,5 млн. грн. Цього вистачило, аби ліквідувати 358749 м2 «ямковості». А що цього року? «На експлуатаційне утримання і поточний ремонт доріг загального користування, — йдеться в довідці Запорізького облавтодору, — передбачено 156,4 мільйона гривень. Із вищевказаної суми 63 мільйони підуть на роботи з поточного-середнього ремонту. 93,4 мільйона гривень буде витрачено на експлуатаційні роботи і утримання доріг, з яких основну частку заплановано спрямувати на виконання робіт з ямкового ремонту — більше 50 %, решту коштів планується спрямувати на виконання заходів із безпеки дорожнього руху, зимове утримання доріг».


Одним словом, порахували — і на папері все було добре. Рік ще не закінчився, а вже відремонтовано ямковим ремонтом 63 відсотка площ, які були приведені до ладу в 2015 році. Якщо навіть не зважати на інфляцію і здорожчання, то виходить, що вже витрачено щонайменше 61 млн. гривень, а вже ніяк не заплановані 47 мільйонів (50% від 93,4 мільйона). Останні, як пам’ятаємо із довідки Облавтодору, передбачаються саме на ямкові ремонти. І якщо справи підуть так і далі, то вже незрозуміло, за які кошти експлуатувати дороги найближчого грудня — по снігу і морозу?


Таким чином, тактика чи навіть стратегія буквального латання дірок на дорогах себе не те що вичерпала, але й дискредитувала. Виявляється, що будівельний афоризм «Будувати можна швидко і якісно або довго і дорого», можна доповнити і дорожнім афоризмом, що «немає нічого дорожчого за дешеві дороги». Вартість яких, хоча б для того, аби можна було колеса не погубити, як це якось сталося з автівкою голови Запорізької ОДА Костянтина Бриля на шляху від Бердянська до Запоріжжя, тільки зростатиме.


Замість післямови


І взагалі, якщо подивитися на нашу державну політику в галузі інфраструктури, то ловиш себе на думці, що вона якась дуже  «правильна». Бо чим більше буде спалено бензину та солярки на розбитих дорогах та об’їздах, чим більше там же буде випрацьовано моторесурсу, чим більше зламається деталей автівок, тим, мабуть, краще і комусь вигідніше? Як тут не пригадати жарт, який нині блукає Інтернетом. Що від велосипедистів одна шкода! Адже вони не заправляються бензином, не платять різноманітні податки і збори. Словом, від них великі збитки для бюджету...

Запоріжжя.