Кожна країна має більш і менш розвинуті регіони. Наприклад, постсоціалістична Східна Німеччина й підтримана великими американськими інвестиціями Західна. Або багата північ й бідніший південь Італії. Утім, ніде із такою затятістю не вирішують проблеми різної динаміки розвитку регіонів, як нині в Китаї. Кореспонденту «Голосу України» пощастило довідатися, як сьогодні розвивається провінція КНР Сичуань й завдяки чому саме цей регіон став лідером заходу країни.

Ставка на інновації


Історично склалося, що заможнішими в КНР виявилися південно-східні провінції. Можливо, це було пов’язано з тим, що вони розташовані вздовж морського узбережжя. Це зумовлювало швидкий розвиток торгівлі, а відтак інвестицій та інших вливань. А ось південно-західні, материкові, провінції часто пасли задніх. Проте, замість залишити все як є, китайський уряд вирішив «підтягнути» регіони, що відставали, й примусити багатші провінції їм допомогти. А з’ясувалося, що від такої співпраці виграли всі.


«Багатші регіони не лише ділилися досвідом, а й розміщували у нас надлишкові виробничі потужності, — розповіла у центрі провінції Сичуань, місті Ченду, делегації журналістів із країн Центрально-Східної Європи й Центральної Азії заступник начальника відділу Сичуанської комісії з розвитку та реформ Кань Цзелань (на знімку). — У підсумку економічну вигоду отримали всі».

 


Китайський уряд, зі свого боку, з 2015 року запровадив у провінції вільну економічну зону. Це спричинило вибух інвестицій і різке зростання економіки краю. Так, сьогодні, за словами Кань Цзелань, ледь не половина «айфонів» світу виготовляється саме в Сичуані. Це стало можливим завдяки окремій увазі до інноваційних технологій, які були висунуті як пріоритетний напрям розвитку. «У нас є 13 лабораторій державного рівня і 109 вузів.

За кількістю інноваційних підприємств та наукових організацій Сичуань займає перше місце у Західному Китаї. У нас створені спільні технопарки з Німеччиною, Францією, Південною Кореєю», — розповів про складові формули сичуанського успіху представник підрозділу міжнародної торгівлі та економічних справ департаменту комерції провінції Сичуань Пен Ченлян.


«Один пояс, один шлях»


Ще одним бонусом до розвитку регіону стала програма, що нині активно реалізовується у світі з ініціативи Генерального секретаря ЦК Компартії Китаю Сі Цзіньпіна під назвою «Один пояс, один шлях», що має на меті економічно об’єднати регіони, які входять до Великих шовкового та морського шляхів, у єдиний транспортний коридор, що зв’яже Азію з Європою.


Сичуань, завдяки цій ініціативі, значно покращила свою інфраструктуру. Так, скоро у провінції буде два міжнародні аеропорти. До слова, саме місто Ченду є важливим елементом оновленого великого транспортного шляху, бо саме звідси починаються три великі залізничні шляхи: Ченду (КНР) — Лодзь (Польща), що становить майже близько 10 тисяч кілометрів; північний маршрут вирушає з Ченду через внутрішню Монголію до Сибіру (Новосибірськ, Єкатеринбург) і потім підключається до першого маршруту. В нього ж вливається і південний шлях, що сполучає Іран, Азербайджан, Туреччину, Болгарію, Румунію (схема на знімку). Шкода, що всі ці маршрути оминули Україну. Основний шлях до Лодзі пролягає через білоруський Брест. Завдяки створенню такого кільця товари з Китаю до Європи надходять за 10 днів, а в перспективі цю цифру сподіваються скоротити ще більше.

 


Для старту такого маршруту в місті Ченду створили великий логістичний хаб для вантажів — контейнерний порт Цинбайцзян. Його річний оборот уже сьогодні становить 500 тисяч тонн, а найближчими роками цю цифру хочуть подвоїти. Сприятливі інвестиційні умови вже перетворили цей центр на один із найпотужніших у Китаї. Точніше, за словами місцевих експертів, він став четвертим таким хабом у КНР. Три найбільші знаходяться у Пекіні, Шанхаї та Гуанчжоу. При центрі відкрито виставку-продаж товарів із різних країн, які імпортуються до Китаю. Особливо приємно було знайти серед полиць український прапор. З’ясовується, зокрема через Ченду, вітчизняні підприємці продають до Китаю соняшникову олію та крекери (на знімку).

 


У підсумку нині провінція Сичуань перетворилася на один із лідируючих регіонів Китаю. Темпи економічного зростання тут випереджають середньокитайські на 1,3 відсотка. Ставка на інноваційну продукцію і розвиток інфраструктури виявилися успішними: сьогодні Сичуань стала лідером розвитку серед дванадцяти західних провінцій Китаю і не спиняється на досягнутому. За перше півріччя цього року валовий регіональний продукт порівняно з минулорічними показниками зріс на 8,2 відсотка! Порівняйте цю цифру з українським зростанням ВВП, яке цьогоріч, за найбільш сприятливих прогнозів, ставитиме 1,5—2 відсотки. До речі, територія провінції цілком співвідносна з нашою площею — 486 тисяч квадратних кілометрів, проти 600 тисяч квадратних кілометрів України. Щоправда, мешкає тут 91 мільйон чоловік.


Результати нової політики виражаються не лише у статистиці. 12 із 500 найбільших корпорацій світу уже мають свої представництва у Сичуані. При цьому важливо розуміти, що це інноваційні компанії, які виробляють високотехнологічну продукцію. Слідом за економікою розвиваються й інфраструктура, соціальна та культурна сфери.


Насамкінець поділюся важливим, як на мене, спостереженням: розповідаючи про свою провінцію, сичуанці не говорять про минуле, а завжди підкреслюють плани на майбутнє. Побудувати, відкрити, подвоїти, збільшити — ось основні завдання, які вони перед собою ставлять. А про те, що ці плани будуть втілені, свідчить той неймовірний прогрес, якого вони вже досягли за останні кілька років.

Ченду.


Фото автора.