Поки що перемовини Північної Македонії та Болгарії зі спірних питань, що стосуються історії, культури і мови, спільних історичних особистостей країн, нерозв'язання яких гальмує просування Північної Македонії до ЄС, поставлені на паузу. Болгарію більше переймають внутрішні проблеми та підготовка до дострокових парламентських виборів, що мають відбутися 11 липня.

Проте у Північній Македонії дискусія триває. Відомий македонський історик Петар Тодоров з Інституту національної історії, який входить до спільної болгарсько-македонської комісії з урегулювання історико-освітніх проблем, у вівторок заявив: історія, що її викладають у початковій і середній школі Північної Македонії, не розвиває в дітей критичного мислення, бо спотворює деякі історичні факти. А існуючі в історичній науці сильні політичні міфи, зловживання історією та історичною освітою на догоду їм, лише розпалюють у суспільстві конфлікти між різними етнічними групами: македонцями й албанцями, албанцями і сербами, албанцями і турками, македонцями та турками, македонцями та болгарами.

Своє різке висловлювання про якість підручників історії він зробив в ефірі телеканалу "Сітел", де проходили дебати, організовані в Північній Македонії із приводу необхідності перегляду змісту шкільних підручників. І, передовсім, історії. Він уважає, що до претензій болгарських колег треба прислухатися та внести зміни в подачу історичних фактів, що стосуються минулого двох країн.

Петар Тодоров заявив, що твердження істориків старої школи про те, що внесені зміни в тексти підручників спричинять "стирання в дітей македонської ідентичності", не витримують жодної критики. За його словами, достатньо подивитися на підручники історії для четвертого класу, щоб зрозуміти: те, що вивчається нині, нічим не відрізняється від того, що вивчалося й багато років тому. Хоча нинішні македонські вчені вже не так категорично трактують історичні події на догоду політикам, що завжди викликало незгоду в Греції та Болгарії. Тому так необхідна реформа в сучасній освіті, особливо пов'язаній з вивченням історії. Вона повинна бути спрямована на розвиток критичного мислення школярів і не бути приводом для подальшого роз'єднання за етнічним принципом.

Багато вчених Північної Македонії вважають, що з початком реформи всі спірні питання з Болгарією вдасться уладнати, а це дасть змогу Європейському Союзу почати із владою Скоп'є переговори про членство в ЄС.