Чого чекати на виставці, які цікавинки не варто оминути?

Епоха Просвітництва зазвичай асоціюється з поняттям розуму, розквітом філософії та раціонального мислення, з іменами Вольтера, Жан-Жака Руссо чи Еммануїла Канта (прижиттєві зображеннями французьких мислителів на виставці теж є). Однак виставка Музею Ханенків пропонує нестандартний погляд на мінливий і яскравий образ тієї доби.

Філософія виставки, спираючись на просвітницьку віру в пізнання, презентує загадкову епоху в трьох вимірах: крізь призму логіки раціонального мислення, чуттєвості приватного простору та моральності природного світу.

Такий поділ пов’язаний із фундаментальними змінами в різних сферах життя людей цієї епохи. Основна перевага виставки — можливість зазирнути за «філософські» лаштунки повсякденної культури XVIII століття.

Виплеканий філософами культ розуму та цивілізаційної сили пізнання — саме цього ми чекаємо від siecle des Lumieres. Однак повсякденні прояви цієї ідеології можуть бути незвичними. Віра в людський розум та потреба в знанні втілилися в різноманітних проявах людської допитливості.

Людська «curiosite», тобто цікавість, допитливість, стала рушійною силою епохи. Вона сприяла мандрам, заохочувала експерименти, породила моду на колекціонування чарівних дрібничок (наприклад, мушель чи метеликів), і навіть вуаєризм (підглядання за інтимними сценами).

Аби краще зрозуміти цю жагу цікавості, кураторки створили «кабінет дивовиж» — класичний прояв аматорського колекціонування. Розпочинаючи зі збирання різноманітних цікавинок, допитливі колекціонери поступово перетворювалися на професійних науковців. Причому гідним збирання вважали найрізноманітніші предмети: мушлі, гірські породи, рідкісні пір’їни, європейські підробки під китайську порцеляну тощо.
На виставці можна всебічно (і в прямому, і в переносному сенсі) роздивитися повсякденну екзотику епохи Просвітництва — вироби з порцеляни. Китайське «біле золото» міцно вкоренилося в європейському побуті, породивши моду, попит і найрізноманітнішу пропозицію на будь-який смак. Для охочих порівняти тогочасні тренди на виставці представлено вироби мануфактур різних країн Європи: Франції, Австрії, Німеччини та Великої Британії. Тендітні форми порцеляни допоможуть зорієнтуватися у столовому етикеті XVIII століття. Який вигляд мало горнятко для шоколаду? З чого їли морозиво? Де зберігали чай? І хто з аристократів любив підписувати сервізи власними ініціалами?

Нестримне полювання людей на цікавинки мало і зворотний бік — розгортання ринку фальшивих «дивовиж» і предметів мистецтва. Саме тему профанації в мистецтві в саркастичний спосіб обігрує гравюра «Змальований екстаз» британського автора Вільяма Гоґарта.

Виставка Музею Ханенків «Просвітництво: Розум і почуття» пропонує захопливу мандрівку світом і світоглядом людини Нового часу. Вона демонструє, чим люди цікавилися, як проводили вільний час, де гуляли, що читали, з яких тканин шили одяг, який використовували посуд та як розпочинали свій день (підказка: з гарячого шоколаду!).

Аби зробити подорож виставкою повнішою, варто скористатися інформаційними додатками: аудіогідом (через QR-код); спеціально розробленими виставковими «маршрутами» (через QR-код або за допомогою буклетів).