Із досьЄ «Голосу УкраЇни»
Іван БУШКО народився у місті Виноградів на Закарпатті. Працював у радгоспі «8 Березня» робітником виноградної бригади, водієм. Служив в армії. Опісля — робітник Виноградівського заводу «Електрон». Далі — товарознавець і заступник директора акціонерного промислово-комерційного підприємства «Закарпаття». 1997—2000 роки — приватний підприємець. Із 2002-го по 2012-й — депутат Закарпатської обласної ради. 2010—2012 роки — перший заступник голови Закарпатської ОДА. Освіта — вища. У 2012 році обраний народним депутатом України у 73-му мажоритарному окрузі.
Реалізувати все задумане
— Іване Івановичу, минає перший рік діяльності Верховної Ради нинішнього скликання. Якщо підбити, так би мовити, проміжні підсумки: що у вашому депутатському активі?
— Раніше я мав досвід депутатської роботи лише в обласній раді, тому хочу зізнатися, що значна частина першого року як у мене, так і в кожного нового народного депутата України здебільшого йде на те, щоб набратися досвіду. Потрібно добре знатися на робочому процесі Верховної Ради, знайти відповідних досвідчених помічників, набути різні зв’язки, щоб мати можливість вибивати кошти на свій округ. Загалом нормальний робочий процес.
Що стосується законотворчої діяльності, то за цей період мною подано п’ять законопроектів і надіслано тридцять де- в’ять депутатських запитів. Повірте, просто відсиджуватися в парламенті я не збираюся, бо постійно відчуваю відповідальність перед своїми виборцями.
— До вашого округу №73 входять два райцентри, Виноградівський і частина Берегівського та Іршавського районів. Зрозуміло, що громада кожного з цих населених пунктів хоче розвиватися, прагне жити краще, по-сучасному. Як народний депутат, які пріоритети визначили в соціальній сфері?
— Із того, що вдалося зробити навіть за цей короткий період: домігся відкриття додаткових груп в п’яти дитячих садках, також сприяв побудові першого у Виноградівському районі багатофункціонального спортивного майданчика з поліуретановим покриттям. Крім того, низці шкіл мною було подаровано шкільні дошки, спортивний інвентар, комп’ютери і багато іншого.
До кінця року планую долучитися до організації ще двох додаткових груп у дитячих садках і відкриття нового дитсадка.
Якщо чесно, планував зробити ще більше і сподіваюся, що наступного року ситуація в країні стабілізується і зможу реалізувати все задумане.
— В окрузі — понад 147 тисяч виборців. І вони, звісно, звертаються до вас зі своїми проблемами, ініціативами, своїм баченням розв’язання задавнених і щойно посталих питань. Якщо поділити звернення під час прийомів на декілька тематичних розділів, то який буде найскладніший?
— Не буду лукавити: частина жителів, як ви розумієте, традиційно звертаються по матеріальну допомогу. Намагаюся допомагати, наскільки можу. Другий серйозний блок звернень — питання розмежування земельних ділянок. Можна зрозуміти людей, для яких у малоземельному Закарпатті кожен метр важливий. У цьому питанні теж намагаюся допомогти, здебільшого шляхом запитів або звернень — залежно від ситуації. А третій блок проблем, з якими йдуть на прийом до мене люди, — пенсії та інші соціальні виплати. Над цими питаннями разом з юристами працюю досить щільно, бо подеколи справді через винятково бюрократичні помилки людина не отримує пенсію чи соціальну допомогу в належному обсязі.
І все-таки хочу сказати, що не всі питання, з якими звертаються до мене виборці, мають лише меркантильний характер. Доволі часто просто приходять звичайні люди, яким болить політична ситуація в країні чи області. Вони викладають своє бачення, як вирішити доволі глобальні питання. І я вислуховую їх. Інколи доводиться навіть вести дискусію. Зізнаюся: я радий, що у нас є свідомі громадяни, які переймаються долею краю та країни.
— Ви — голова парламентського підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності. Ця проблематика надто актуальна для Закарпаття та карпатських регіонів загалом. Які тут напрацювання, перспективи?
— Головний напрям, яким я нині активно займаюся, — сільський туризм. Вважаю, що тут величезний потенціал для реального поліпшення життя мешканців сіл, особливо гірського Закарпаття. Якщо коротко, то новий закон дасть можливість кожному мешканцю села надавати туристичні послуги, які не оподатковуватимуться, якщо річний дохід не перевищить сто мінімальних окладів. Тобто мова про те, щоб кожен міг додатково заробити і не мати головного болю з дозвільними і податковими органами. Сподіваюся, що багато селян заживуть краще.
Хочу також додати, що, зважаючи на актуальність туризму для Закарпаття, щільно працюю з нашою обласною владою в цьому напрямі. Область справді не має потужних промислових підприємств, та вони нам і не потрібні, бо саме туризм може стати головною бюджетонаповнювальною галуззю. Нині я ініціював проведення повного моніторингу туристичної галузі Закарпаття. Ми повинні знати, що в нас є, від чого можна відштовхуватися і в якому напрямі далі працювати.
«Історики визначать, що насправді відбувалося: возз’єднання чи приєднання»
— Іване Івановичу, на виїзному засіданні Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, яке на початку жовтня тривало на Закарпатті два дні, у вашому виступі офіційно названо події середини 40-х років минулого століття «приєднанням», а не «возз’єднанням» Закарпаття з Україною...
— Це трохи провокативне питання, але спробую на нього відповісти. Цілком зрозуміло, що термін «возз’єднання» щодо Закарпаття мав винятково ідеологічний підтекст. Навіть сама назва нашої області, Закарпатська, також має ідеологічне навантаження. Історики чудово знають, що наш край називався Підкарпатською Руссю, і за свою тисячолітню історію він не перебував у жодних територіальних чи політичних об’єднаннях ані з Україною, ані з Росією. Наприкінці війни у 1944 році ідеологи Москви провели широкомасштабний рух «За возз’єднання Закарпатської України з Радянською Україною», мовляв, наш край був відірваний від України, а тепер історично його повертають. Це все ідеологія, яка була зручна на той час комуністичній владі. Однак, думаю, незабаром історики будуть трохи сміливіші й визначать правильний термін стосовно того, що ж насправді тоді відбувалося: возз’єднання чи приєднання.
— Ви, мабуть, перший серед народних депутатів України від Закарпаття, хто активно домагається визнання й ідентифікування національності «русин»... На ХІІ Світовому конгресі русинів (відбувся 13—14 липня нинішнього року в Ужгороді та Сваляві. — Авт.) делегати оплесками проводжали вас із трибуни...
— Це також питання, яке стосується винятково встановлення історичної справедливості. Зовсім недавно я разом з деякими своїми колегами—депутатами від Закарпаття в сесійній залі Верховної Ради України офіційно звернувся з колективним депутатським запитом до голови Державної служби статистики України Олександра Осауленка з приводу ідентифікування національності «русин» у даних всеукраїнського перепису населення 2001 року.
Навіть на підставі цих даних на Закарпатті русинами визнали себе 10 200 жителів, але національність «русин» так і не закріплена в офіційних документах державного рівня, а згаданих громадян було визначено як субетнос української національності.
Однак жодними нормативно-правовими актами не передбачено для Державного комітету статистики повноважень, пов’язаних із кваліфікацією приналежності особи (групи осіб) до тієї чи іншої національності, а тим паче визнання чи невизнання національності. Тобто в цьому разі Держстат порушив статтю 19 Основного Закону України, визначивши русинів як субетнос.
Низка міжнародних конвенцій надає русинам право бути визнаними як окрема національність та набути статус національної меншини. Більше того, така національність існує в багатьох країнах і була офіційно визнана на території нашого краю до встановлення тут Радянської влади, про що свідчать архіви переписів населення. А Закон «Про засади державної мовної політики в Україні» від 8 серпня 2012 року вперше офіційно визнав існування в Україні русинської мови, надавши можливість ідентифікувати її як регіональну. Отже, русини — етнічна спільність, яка володіє культурною специфікою, власною мовою, побутовими та іншими особливостями, що дають змогу їх ідентифікувати як окремий етнос.
Майбутні покоління мають рости здоровими
— Іване Івановичу, ви очолюєте у Верховній Раді України міжфракційну депутатську групу «Закарпаття». Розкажіть, яку мету ставите перед цим об’єднанням і на яку перспективу?
— Мета зрозуміла: відстоювати інтереси Закарпаття і кожного його жителя. Водночас хочу зазначити, що до нашої групи входять депутати різних політичних поглядів, але це не заважає нам діяти спільно на благо краю. Днями депутати нашої групи зустрічалися з головою Закарпатської облдержадміністрації Олександром Ледидою, і ми окреслили ті проблеми, над якими потрібно разом працювати.
— Усім відомо, що закарпатці, зважаючи на нашу минувшину й ментальність, завжди доброзичливо спілкуються й мирно живуть зі своїми сусідами. Мабуть, вам це також притаманно, виходячи з того факту, що ви член групи з міжпарламентських зв’язків із 21 країною світу. Коли все встигаєте?
— Не зовсім усе встигаю (посміхається). Та все-таки намагаюся моніторити всі ті позитивні надбання, які наразі є в інших демократичних країнах, щоб адаптувати їх і для нашої.
— Головуєте в раді президентів футбольних клубів Закарпаття. Це — почесно, але й... накладно?
— Накладно... Але ж спорт — гарантія того, що майбутні покоління зростатимуть здоровими. Нехай це звучить трохи патетично, але це те, над чим потрібно активно працювати, якщо хочемо мати здорову націю.
— І наостанок: що вам найбільше хотілося б зробити за нинішню каденцію?
— Знову-таки, не хотілося б, щоб це звучало патетично, але я чудово усвідомлюю, що є посланцем Закарпаття в найвищому законодавчому органі України, тому, окрім роботи над законами, які повинні поліпшувати рівень життя всіх громадян держави, прагну бути корисним передусім тим, хто делегував мене в цей орган. Щоб закарпатці були здоровіші, заможніші і щасливіші. І щоб імідж нашої області в Україні був лише позитивний.
Розмову вів Василь НИТКА.
Закарпатська область.
Фото автора.