На знімку: приватна школа "Мудрагелики" у Чернігові, де ховалися багато дітей і дорослих під час бойових дій.

У Чернігові 2 школи було зруйновано, 25 зазнали більших чи менших пошкоджень. Це неабиякий виклик для системи освіти. Крім того, щоб відчинити двері учням та ученицям, потрібно облаштувати укриття, створити безпечне середовище. Саме цим займалося управління освіти протягом літніх місяців. До 1 вересня заклади та укриття в них обстежувала спеціальна комісія, куди входили і представники ДСНС. За результатами перевірок складаються акти та визначається готовність закладу приймати дітей.

22 школи готові приймати учнів. Там навчатимуться офлайн приблизно 10 500 учнів з 339 класів. Цифра збільшуватиметься після завершення робіт в інших школах міста.

На проведення ремонтних робіт в закладах освіти з міського бюджету було виділено майже 215 млн грн. Жодних батьківських коштів на ці роботи не залучалося. Натомість дякуємо людям доброї волі, які долучилися, - народу Тайваню, Посольству Фінляндії, ГО "Українська призма", USAID. Чекаємо на допомогу від Посольства Великої Британії (фонд "Партнерство за сильну Україну"), японської НГО "Peace Wind Japan" та інших організацій, з якими вже ведеться попередня робота.

У Чернігові нині перебуває приблизно 19 тисяч школярів (з 28 350). Більшість батьків обрали очну форму навчання. Ті, які ухвалили рішення навчатися в форматі онлайн, також отримають таку можливість. Це особисте рішення кожної родини.

Міська влада зі свого боку максимальну кількість зусиль спрямувала на те, щоб підготувати наші навчальні заклади до роботи в очному форматі. Коротко поясню чому.

Війна принесла багато лиха, але найбільше страждають діти. Вони жертвують звичками, друзями, освітою заради безпеки, багато дітей втратили рідних або житло.

Директорка організації Save the Children Соня Куш каже:

"Діти, які постраждали від війни, перебувають під загрозою "токсичного стресу", стану, викликаного надзвичайними періодами лиха. Ефекти настільки потужні, що вони можуть змінити структури мозку та системи органів, триваючи довго в дорослому житті дітей". І саме освіта має вирішальне значення для психологічної підтримки. Школи забезпечують дітей соціальними контактами серед однолітків, вказівками вчителів і розпорядком дня, який може створити відчуття нормальності.

Наші діти намагаються адаптуватися у своєму повсякденному житті: чи то кресленням малюнків олівцем і фарбою на стіні вологого підвалу в Ягідному, де їх тримали у полоні, чи грою в уявне КПП на Масанах та різними формами збору коштів на ЗСУ. Вони імітують жахливу реальність, свідками якої стали під час війни, але також знаходять способи втекти від неї. І їм дуже потрібна соціалізація у вигляді школи та спілкування з однолітками.

Також ми враховували той факт, що наявність очної освіти для багатьох батьків є важливим фактором повертатися в Чернігів, або лишатися там, де діти матимуть можливість ходити до школи. Адже йдеться не про 2-3 місяці, а, найімовірніше, щонайменше про весь навчальний рік. Третя причина - це якість освіти. Тут очний формат має значні переваги. Особливо в молодшій школі".

Олександр ЛОМАКО,
секретар Чернігівської міської ради.

Чернігівська область.